Ispitivanje uticaja sistematičnosti i ikoničnosti na kategorizaciju: omnibus bihejvioralna studija
Апстракт
Ikoničnost predstavlja fenomen mapiranja pojmova na osnovu sličnosti zvučenja i značenja, pri čemu se pokazuje u velikom broju istraživanja da ova vrsta krosmodalne asocijacije može da potpomogne učenje novih pojmova i kategorija. Sistematičnost, s druge strane, se kroz niz istraživanja pokazuje kao robustan facilitator učenja kroz krosmodalnu apstrakciju sličnosti između objekata koji dele zajedničke karakteristike. Do sada je većina studija ispitivala ove fenomene odvojeno, na posebnim setovima stimulusa i drugačijim eksperimentalnim procedurama, time onemogućavajući poređenje inkrementalnih efekata.
U ovoj studiji želeli smo da ispitamo efekte ikoničnosti i sistematičnosti na jedinstvenoj bazi stimulusa i pokrijemo veći broj eksperimentalnih situacija nego što je u prethodnim studijama obuhvaćeno. Stoga, sprovedena su tri ekperimenta koja su potom obuhvaćena u zajedničkoj analizi. Koristili smo proceduru zadatka kategorizacije, gde je od ispitanika traženo da nauče da kategorizuj...u nepoznate objekte (mikrobe) kao opasne ili bezopasne, dok su nazivi kategorija i objekata bili zvučno emitovani. Ukupan uzorak u ovom istraživanju činilo je 429 ispitanika, studenata Filozofskog i Učiteljskog fakulteta. Cilj Eksperimenta 1 bio je replikacija nalaza Lupijana i saradnika (2007) koji pokazuju da naizgled redundantni nazivi kategorija potpomažu kategorizaciju vizuelnih objekata. Rezultati naše studije potvrđuju ovaj nalaz. U Eksperimentu 2 želeli smo da repliciramo nalaze Lupijana i Kasasanta (2014) koji pokazuju da efekat ikoničnosti facilitira kategorizaciju, ali ne znatno više od konvencionalnih reči koje imaju značenje u jeziku, pri čemu se oba uče lakše od kontra-ikoničnih (nekongruentnih) asocijacija.
Ovi nalazi su samo delom replicirani, s obzirom na to da u našoj studiji izostaje efekat ikoničnosti. U Eksperimentu 3, gde je cilj bio ispitivanje sistematičnosti i ikoničnosti u istom kontekstu prilikom učenja pojedinačnih naziva objekata, pokazalo se takođe da efekat ikoničnosti izostaje, dok se sistematičnost izdvaja kao značajan facilitator kategorizacije. Konačno, kada smo uzeli u obzir rezultate prethodnih eksperimenata zajendo, mogli smo da zaključimo da se nazivi kategorija uče u početku bolje od naziva pojedinačnih objekata, ali da se zahvaljujći sistematičnosti ova razlika sve više smanjuje kroz trajanje treninga. Zaključci ovog istraživanja idu u pravcu pružanja potvrde efekta sistematičnosti, dok se ikoničnost pokazuje kao manje robustan efekat nego što se na osnovu prethodnih studija mislilo.
Кључне речи:
ikoničnost / sistematičnost / kros-modalna percepcijaИзвор:
2019Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - THES AU - Stekić, Katarina PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4960 AB - Ikoničnost predstavlja fenomen mapiranja pojmova na osnovu sličnosti zvučenja i značenja, pri čemu se pokazuje u velikom broju istraživanja da ova vrsta krosmodalne asocijacije može da potpomogne učenje novih pojmova i kategorija. Sistematičnost, s druge strane, se kroz niz istraživanja pokazuje kao robustan facilitator učenja kroz krosmodalnu apstrakciju sličnosti između objekata koji dele zajedničke karakteristike. Do sada je većina studija ispitivala ove fenomene odvojeno, na posebnim setovima stimulusa i drugačijim eksperimentalnim procedurama, time onemogućavajući poređenje inkrementalnih efekata. U ovoj studiji želeli smo da ispitamo efekte ikoničnosti i sistematičnosti na jedinstvenoj bazi stimulusa i pokrijemo veći broj eksperimentalnih situacija nego što je u prethodnim studijama obuhvaćeno. Stoga, sprovedena su tri ekperimenta koja su potom obuhvaćena u zajedničkoj analizi. Koristili smo proceduru zadatka kategorizacije, gde je od ispitanika traženo da nauče da kategorizuju nepoznate objekte (mikrobe) kao opasne ili bezopasne, dok su nazivi kategorija i objekata bili zvučno emitovani. Ukupan uzorak u ovom istraživanju činilo je 429 ispitanika, studenata Filozofskog i Učiteljskog fakulteta. Cilj Eksperimenta 1 bio je replikacija nalaza Lupijana i saradnika (2007) koji pokazuju da naizgled redundantni nazivi kategorija potpomažu kategorizaciju vizuelnih objekata. Rezultati naše studije potvrđuju ovaj nalaz. U Eksperimentu 2 želeli smo da repliciramo nalaze Lupijana i Kasasanta (2014) koji pokazuju da efekat ikoničnosti facilitira kategorizaciju, ali ne znatno više od konvencionalnih reči koje imaju značenje u jeziku, pri čemu se oba uče lakše od kontra-ikoničnih (nekongruentnih) asocijacija. Ovi nalazi su samo delom replicirani, s obzirom na to da u našoj studiji izostaje efekat ikoničnosti. U Eksperimentu 3, gde je cilj bio ispitivanje sistematičnosti i ikoničnosti u istom kontekstu prilikom učenja pojedinačnih naziva objekata, pokazalo se takođe da efekat ikoničnosti izostaje, dok se sistematičnost izdvaja kao značajan facilitator kategorizacije. Konačno, kada smo uzeli u obzir rezultate prethodnih eksperimenata zajendo, mogli smo da zaključimo da se nazivi kategorija uče u početku bolje od naziva pojedinačnih objekata, ali da se zahvaljujći sistematičnosti ova razlika sve više smanjuje kroz trajanje treninga. Zaključci ovog istraživanja idu u pravcu pružanja potvrde efekta sistematičnosti, dok se ikoničnost pokazuje kao manje robustan efekat nego što se na osnovu prethodnih studija mislilo. T1 - Ispitivanje uticaja sistematičnosti i ikoničnosti na kategorizaciju: omnibus bihejvioralna studija UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4960 ER -
@mastersthesis{ author = "Stekić, Katarina", year = "2019", abstract = "Ikoničnost predstavlja fenomen mapiranja pojmova na osnovu sličnosti zvučenja i značenja, pri čemu se pokazuje u velikom broju istraživanja da ova vrsta krosmodalne asocijacije može da potpomogne učenje novih pojmova i kategorija. Sistematičnost, s druge strane, se kroz niz istraživanja pokazuje kao robustan facilitator učenja kroz krosmodalnu apstrakciju sličnosti između objekata koji dele zajedničke karakteristike. Do sada je većina studija ispitivala ove fenomene odvojeno, na posebnim setovima stimulusa i drugačijim eksperimentalnim procedurama, time onemogućavajući poređenje inkrementalnih efekata. U ovoj studiji želeli smo da ispitamo efekte ikoničnosti i sistematičnosti na jedinstvenoj bazi stimulusa i pokrijemo veći broj eksperimentalnih situacija nego što je u prethodnim studijama obuhvaćeno. Stoga, sprovedena su tri ekperimenta koja su potom obuhvaćena u zajedničkoj analizi. Koristili smo proceduru zadatka kategorizacije, gde je od ispitanika traženo da nauče da kategorizuju nepoznate objekte (mikrobe) kao opasne ili bezopasne, dok su nazivi kategorija i objekata bili zvučno emitovani. Ukupan uzorak u ovom istraživanju činilo je 429 ispitanika, studenata Filozofskog i Učiteljskog fakulteta. Cilj Eksperimenta 1 bio je replikacija nalaza Lupijana i saradnika (2007) koji pokazuju da naizgled redundantni nazivi kategorija potpomažu kategorizaciju vizuelnih objekata. Rezultati naše studije potvrđuju ovaj nalaz. U Eksperimentu 2 želeli smo da repliciramo nalaze Lupijana i Kasasanta (2014) koji pokazuju da efekat ikoničnosti facilitira kategorizaciju, ali ne znatno više od konvencionalnih reči koje imaju značenje u jeziku, pri čemu se oba uče lakše od kontra-ikoničnih (nekongruentnih) asocijacija. Ovi nalazi su samo delom replicirani, s obzirom na to da u našoj studiji izostaje efekat ikoničnosti. U Eksperimentu 3, gde je cilj bio ispitivanje sistematičnosti i ikoničnosti u istom kontekstu prilikom učenja pojedinačnih naziva objekata, pokazalo se takođe da efekat ikoničnosti izostaje, dok se sistematičnost izdvaja kao značajan facilitator kategorizacije. Konačno, kada smo uzeli u obzir rezultate prethodnih eksperimenata zajendo, mogli smo da zaključimo da se nazivi kategorija uče u početku bolje od naziva pojedinačnih objekata, ali da se zahvaljujći sistematičnosti ova razlika sve više smanjuje kroz trajanje treninga. Zaključci ovog istraživanja idu u pravcu pružanja potvrde efekta sistematičnosti, dok se ikoničnost pokazuje kao manje robustan efekat nego što se na osnovu prethodnih studija mislilo.", title = "Ispitivanje uticaja sistematičnosti i ikoničnosti na kategorizaciju: omnibus bihejvioralna studija", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4960" }
Stekić, K.. (2019). Ispitivanje uticaja sistematičnosti i ikoničnosti na kategorizaciju: omnibus bihejvioralna studija. . https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4960
Stekić K. Ispitivanje uticaja sistematičnosti i ikoničnosti na kategorizaciju: omnibus bihejvioralna studija. 2019;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4960 .
Stekić, Katarina, "Ispitivanje uticaja sistematičnosti i ikoničnosti na kategorizaciju: omnibus bihejvioralna studija" (2019), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4960 .