REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Promene konotativnog značenja politički relevantnih pojmova kod beogradskih srednjoškolaca

The changes in connotative meaning of politically relevant terms in Belgrade highschoolers

Thumbnail
2005
522.pdf (355.0Kb)
Authors
Kuzmanović, Bora
Petrović, Nebojša
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U ovom radu pokušali smo da utvrdimo konotativno značenje nekih relevantnih političkih pojmova, kao što su: demokratija, nacija, levica, nacionalizam, itd. i da uporedimo dobijene rezultate sa sličnim istraživanjem obavljenim pre osam godina (1997.). Ovi pojmovi često se upotrebljavaju u snažnim emocionalnim kontekstima, pa se, najčešće procesom emocionalnog uslovljavanja, pojačava njihov afektivni nivo značenja. Preko ovog značenja možemo utvrditi i stavove prema ispitivanim pojmovima. Stoga, ovakvim upoređivanjem možemo utvrditi i uticaj važnih događaja i društvenih promena uopšte na promene stavova. Uzorak je činio 171 učenik završnih razreda beogradskih srednjih škola (identičnih onima iz 1997.), a kao instrument korišćena je Ozgudova skala semantičkog diferencijala, adaptirana za potrebe ovog istraživanja. Rezultati pokazuju da su konotativna značenja nekih pojmova ostala ista (socijalizam, nacionalizam, desnica, sadašnjost i budućnost), a da je kod drugih došlo do manjih (demokra...tija) ili značajnih promena (nacija, vođa, mir, levica i prošlost). Osim kada je reč o vođi i levici, promene su u evaluativnom smislu negativne, što upućuje na zaključak da je došlo do izvesnog razočaranja nakon prevelikih očekivanja posle promena od 2000. Rezultati su specifikovani i po nezavisnim varijablama, kao što su: vrsta škole, pol, autoritarnost, ocena važnosti pripadnosti sopstvenoj naciji, da li su ispitanici i njihove porodice tranzicijski gubitnici ili dobitnici, itd. Ukazano je da evaluativna dimenzija u konotativnom značenju ne izražava samo stav već i druge emocije i stanja: anksioznost, zabrinutost, osećaj nesigurnosti.

In this paper, we have tried to ascertain connotative meaning of some relevant political concepts, like: democracy, nation, political left and right, nationalism, etc. and to compare obtained results with a similar research conducted eight years ago (1997.) Those concepts are used in strong emotional contexts, and consequently level of their affective meaning often become stronger by process of emotional conditioning. It is possible to ascertain attitudes toward examined concepts by using this kind of meaning. Therefore, it is possible to ascertain influence of important events and social changes to attitude changes, by such kind of comparation. The sample consisted of 171 subjects, fourth year students of Belgrade's high schools (the same as in 1997.), and adapted Osgood scale of semantic differential was an instrument. Results show that cognitive meaning of some concepts stayed unchanged (socialism, nationalism, political right, present and future), and others had minor (democracy) o...r more significant changes (nation, leader, peace, left, past). Evaluative changes are negative except in case of leader and left. This could be understand as a kind of disappointment after great expectations after 2000. changes. Results are specified by independent variables, too. They include: type of school, sex, authoritarianism, importance of national belongings, are subjects and their families transitional losers or gainers, etc. It has also pointed out that evaluative dimension of connotative meaning does not express only attitude, but also other emotions and states: anxiety, care, insecure feelings.

Keywords:
značenje / stav / semantički / konotativno / diferencijal / semantic / meaning / differential / connotative / attitude
Source:
Psihologija, 2005, 38, 4, 423-444
Publisher:
  • Društvo psihologa Srbije, Beograd

DOI: 10.2298/PSI0504423K

ISSN: 0048-5705

[ Google Scholar ]
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/525
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
Institution/Community
Psihologija / Psychology
TY  - JOUR
AU  - Kuzmanović, Bora
AU  - Petrović, Nebojša
PY  - 2005
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/525
AB  - U ovom radu pokušali smo da utvrdimo konotativno značenje nekih relevantnih političkih pojmova, kao što su: demokratija, nacija, levica, nacionalizam, itd. i da uporedimo dobijene rezultate sa sličnim istraživanjem obavljenim pre osam godina (1997.). Ovi pojmovi često se upotrebljavaju u snažnim emocionalnim kontekstima, pa se, najčešće procesom emocionalnog uslovljavanja, pojačava njihov afektivni nivo značenja. Preko ovog značenja možemo utvrditi i stavove prema ispitivanim pojmovima. Stoga, ovakvim upoređivanjem možemo utvrditi i uticaj važnih događaja i društvenih promena uopšte na promene stavova. Uzorak je činio 171 učenik završnih razreda beogradskih srednjih škola (identičnih onima iz 1997.), a kao instrument korišćena je Ozgudova skala semantičkog diferencijala, adaptirana za potrebe ovog istraživanja. Rezultati pokazuju da su konotativna značenja nekih pojmova ostala ista (socijalizam, nacionalizam, desnica, sadašnjost i budućnost), a da je kod drugih došlo do manjih (demokratija) ili značajnih promena (nacija, vođa, mir, levica i prošlost). Osim kada je reč o vođi i levici, promene su u evaluativnom smislu negativne, što upućuje na zaključak da je došlo do izvesnog razočaranja nakon prevelikih očekivanja posle promena od 2000. Rezultati su specifikovani i po nezavisnim varijablama, kao što su: vrsta škole, pol, autoritarnost, ocena važnosti pripadnosti sopstvenoj naciji, da li su ispitanici i njihove porodice tranzicijski gubitnici ili dobitnici, itd. Ukazano je da evaluativna dimenzija u konotativnom značenju ne izražava samo stav već i druge emocije i stanja: anksioznost, zabrinutost, osećaj nesigurnosti.
AB  - In this paper, we have tried to ascertain connotative meaning of some relevant political concepts, like: democracy, nation, political left and right, nationalism, etc. and to compare obtained results with a similar research conducted eight years ago (1997.) Those concepts are used in strong emotional contexts, and consequently level of their affective meaning often become stronger by process of emotional conditioning. It is possible to ascertain attitudes toward examined concepts by using this kind of meaning. Therefore, it is possible to ascertain influence of important events and social changes to attitude changes, by such kind of comparation. The sample consisted of 171 subjects, fourth year students of Belgrade's high schools (the same as in 1997.), and adapted Osgood scale of semantic differential was an instrument. Results show that cognitive meaning of some concepts stayed unchanged (socialism, nationalism, political right, present and future), and others had minor (democracy) or more significant changes (nation, leader, peace, left, past). Evaluative changes are negative except in case of leader and left. This could be understand as a kind of disappointment after great expectations after 2000. changes. Results are specified by independent variables, too. They include: type of school, sex, authoritarianism, importance of national belongings, are subjects and their families transitional losers or gainers, etc. It has also pointed out that evaluative dimension of connotative meaning does not express only attitude, but also other emotions and states: anxiety, care, insecure feelings.
PB  - Društvo psihologa Srbije, Beograd
T2  - Psihologija
T1  - Promene konotativnog značenja politički relevantnih pojmova kod beogradskih srednjoškolaca
T1  - The changes in connotative meaning of politically relevant terms in Belgrade highschoolers
EP  - 444
IS  - 4
SP  - 423
VL  - 38
DO  - 10.2298/PSI0504423K
ER  - 
@article{
author = "Kuzmanović, Bora and Petrović, Nebojša",
year = "2005",
abstract = "U ovom radu pokušali smo da utvrdimo konotativno značenje nekih relevantnih političkih pojmova, kao što su: demokratija, nacija, levica, nacionalizam, itd. i da uporedimo dobijene rezultate sa sličnim istraživanjem obavljenim pre osam godina (1997.). Ovi pojmovi često se upotrebljavaju u snažnim emocionalnim kontekstima, pa se, najčešće procesom emocionalnog uslovljavanja, pojačava njihov afektivni nivo značenja. Preko ovog značenja možemo utvrditi i stavove prema ispitivanim pojmovima. Stoga, ovakvim upoređivanjem možemo utvrditi i uticaj važnih događaja i društvenih promena uopšte na promene stavova. Uzorak je činio 171 učenik završnih razreda beogradskih srednjih škola (identičnih onima iz 1997.), a kao instrument korišćena je Ozgudova skala semantičkog diferencijala, adaptirana za potrebe ovog istraživanja. Rezultati pokazuju da su konotativna značenja nekih pojmova ostala ista (socijalizam, nacionalizam, desnica, sadašnjost i budućnost), a da je kod drugih došlo do manjih (demokratija) ili značajnih promena (nacija, vođa, mir, levica i prošlost). Osim kada je reč o vođi i levici, promene su u evaluativnom smislu negativne, što upućuje na zaključak da je došlo do izvesnog razočaranja nakon prevelikih očekivanja posle promena od 2000. Rezultati su specifikovani i po nezavisnim varijablama, kao što su: vrsta škole, pol, autoritarnost, ocena važnosti pripadnosti sopstvenoj naciji, da li su ispitanici i njihove porodice tranzicijski gubitnici ili dobitnici, itd. Ukazano je da evaluativna dimenzija u konotativnom značenju ne izražava samo stav već i druge emocije i stanja: anksioznost, zabrinutost, osećaj nesigurnosti., In this paper, we have tried to ascertain connotative meaning of some relevant political concepts, like: democracy, nation, political left and right, nationalism, etc. and to compare obtained results with a similar research conducted eight years ago (1997.) Those concepts are used in strong emotional contexts, and consequently level of their affective meaning often become stronger by process of emotional conditioning. It is possible to ascertain attitudes toward examined concepts by using this kind of meaning. Therefore, it is possible to ascertain influence of important events and social changes to attitude changes, by such kind of comparation. The sample consisted of 171 subjects, fourth year students of Belgrade's high schools (the same as in 1997.), and adapted Osgood scale of semantic differential was an instrument. Results show that cognitive meaning of some concepts stayed unchanged (socialism, nationalism, political right, present and future), and others had minor (democracy) or more significant changes (nation, leader, peace, left, past). Evaluative changes are negative except in case of leader and left. This could be understand as a kind of disappointment after great expectations after 2000. changes. Results are specified by independent variables, too. They include: type of school, sex, authoritarianism, importance of national belongings, are subjects and their families transitional losers or gainers, etc. It has also pointed out that evaluative dimension of connotative meaning does not express only attitude, but also other emotions and states: anxiety, care, insecure feelings.",
publisher = "Društvo psihologa Srbije, Beograd",
journal = "Psihologija",
title = "Promene konotativnog značenja politički relevantnih pojmova kod beogradskih srednjoškolaca, The changes in connotative meaning of politically relevant terms in Belgrade highschoolers",
pages = "444-423",
number = "4",
volume = "38",
doi = "10.2298/PSI0504423K"
}
Kuzmanović, B.,& Petrović, N.. (2005). Promene konotativnog značenja politički relevantnih pojmova kod beogradskih srednjoškolaca. in Psihologija
Društvo psihologa Srbije, Beograd., 38(4), 423-444.
https://doi.org/10.2298/PSI0504423K
Kuzmanović B, Petrović N. Promene konotativnog značenja politički relevantnih pojmova kod beogradskih srednjoškolaca. in Psihologija. 2005;38(4):423-444.
doi:10.2298/PSI0504423K .
Kuzmanović, Bora, Petrović, Nebojša, "Promene konotativnog značenja politički relevantnih pojmova kod beogradskih srednjoškolaca" in Psihologija, 38, no. 4 (2005):423-444,
https://doi.org/10.2298/PSI0504423K . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB