О иконографским специфичностима сцене визија Светог Петра Александријског у цркви Свете Тројице у Ресави
On the iconographic specificities of the scene of the vision of St. Peter of Alexandria in the Church of the Holy Trinity in the Resava Monastery (1407-1418)
Аутори
Гавриловић, АнђелаОстала ауторства
Јовановић, ГорданаБојанин, Станоје
Бојовић, Злата
Драгичевић, Павле
Якушкина, Екатерина Ивановна
Савић, Виктор
Станкова, Радослава
Стијовић, Рада
Стојановић, Јелица
Стошић, Љиљана
Штајнингер, Волфганг
Симић, Санела Р.
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Тема овог рада је иконографија сцене Визије Светог Петра Александријског у католикону манастира Ресаве, задужбине деспота Стефана Лазаревића (1389–1427), посвећене Светој Тројици (1407–1418). Посебан нагласак у раду стављен је на архијерејске одежде
александријског прелата, а нарочито на надбедреник поменутог светитеља, који је украшен необичном, у источнохришћанској уметности изузетно ретком и репрезентативном представом шестокрилог небеског бића. Овај, у ранијој науци, незапажен детаљ је у српској уметности до времена пада деспотовине 1459. године јединствен када је реч о представама Визије Светог Петра Александријског, а можда и шире у том смислу, када је реч о византијској уметности у целини. Он указује на
изузетну рафинираност уметника који су осликали ресавски католикон,
чији живопис представља једно од пет ремек-дела српске средњовековне
уметности.
The subject of this paper is the Vision of St. Peter of Alexandria in the
catholicon of Resava monastery, the foundation of Serbian Despot Stefan
Lazarević (1389–1327), dedicated to the Holy Trinity (1407–1418). In the
paper we especially discuss the priest’s attire, particularly the epigonation of
the mentioned saint, decorated with unusual, in East-Chrisitian art especial ly rare and representative depiction of the six-winged celestial being. This
detail, unnoticed in previous bibliography, is with most probability unique
in Serbian medieval art in the scenes depicting the Vision of St. Peter of
Alexandria and maybe in the same context even in Byzantine art in general,
what remains for future research. This motif testifies to the extraordinary
refinement of the highly learned painter who painted the church of Holy
Trinity in Resava, whose paintings represent “one of the five chef-d’ouvres
of Serbian medieval art”. It is concluded that the celestial being in ques...tion
is a cherub, whose role is to protect the Church and Holy Trinity from her esy, namely, Arianism
Кључне речи:
иконографија / специфичности / сцена Светог Петра Александријског / надбедреник / значење / црква Свете Тројице у Ресави / XV век / iconography / specificities / the scene of the Vision of St. Peter of Alexandria / epigonation / meaning / the church of Holy Trinity in Resava / 15th centuryИзвор:
Средњи век у српској науци, историји, књижевности и уметности. X : шест векова од завршетка градње манастира Манасије, 2019, 237-249Издавач:
- Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа"
- Београд : Институт за српски језик САНУ
Финансирање / пројекти:
- Српска средњовековна уметност и њен европски контекст (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177036)
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CHAP AU - Гавриловић, Анђела PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5326 AB - Тема овог рада је иконографија сцене Визије Светог Петра Александријског у католикону манастира Ресаве, задужбине деспота Стефана Лазаревића (1389–1427), посвећене Светој Тројици (1407–1418). Посебан нагласак у раду стављен је на архијерејске одежде александријског прелата, а нарочито на надбедреник поменутог светитеља, који је украшен необичном, у источнохришћанској уметности изузетно ретком и репрезентативном представом шестокрилог небеског бића. Овај, у ранијој науци, незапажен детаљ је у српској уметности до времена пада деспотовине 1459. године јединствен када је реч о представама Визије Светог Петра Александријског, а можда и шире у том смислу, када је реч о византијској уметности у целини. Он указује на изузетну рафинираност уметника који су осликали ресавски католикон, чији живопис представља једно од пет ремек-дела српске средњовековне уметности. AB - The subject of this paper is the Vision of St. Peter of Alexandria in the catholicon of Resava monastery, the foundation of Serbian Despot Stefan Lazarević (1389–1327), dedicated to the Holy Trinity (1407–1418). In the paper we especially discuss the priest’s attire, particularly the epigonation of the mentioned saint, decorated with unusual, in East-Chrisitian art especial ly rare and representative depiction of the six-winged celestial being. This detail, unnoticed in previous bibliography, is with most probability unique in Serbian medieval art in the scenes depicting the Vision of St. Peter of Alexandria and maybe in the same context even in Byzantine art in general, what remains for future research. This motif testifies to the extraordinary refinement of the highly learned painter who painted the church of Holy Trinity in Resava, whose paintings represent “one of the five chef-d’ouvres of Serbian medieval art”. It is concluded that the celestial being in question is a cherub, whose role is to protect the Church and Holy Trinity from her esy, namely, Arianism PB - Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа" PB - Београд : Институт за српски језик САНУ T2 - Средњи век у српској науци, историји, књижевности и уметности. X : шест векова од завршетка градње манастира Манасије T1 - О иконографским специфичностима сцене визија Светог Петра Александријског у цркви Свете Тројице у Ресави T1 - On the iconographic specificities of the scene of the vision of St. Peter of Alexandria in the Church of the Holy Trinity in the Resava Monastery (1407-1418) EP - 249 SP - 237 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5326 ER -
@inbook{ author = "Гавриловић, Анђела", year = "2019", abstract = "Тема овог рада је иконографија сцене Визије Светог Петра Александријског у католикону манастира Ресаве, задужбине деспота Стефана Лазаревића (1389–1427), посвећене Светој Тројици (1407–1418). Посебан нагласак у раду стављен је на архијерејске одежде александријског прелата, а нарочито на надбедреник поменутог светитеља, који је украшен необичном, у источнохришћанској уметности изузетно ретком и репрезентативном представом шестокрилог небеског бића. Овај, у ранијој науци, незапажен детаљ је у српској уметности до времена пада деспотовине 1459. године јединствен када је реч о представама Визије Светог Петра Александријског, а можда и шире у том смислу, када је реч о византијској уметности у целини. Он указује на изузетну рафинираност уметника који су осликали ресавски католикон, чији живопис представља једно од пет ремек-дела српске средњовековне уметности., The subject of this paper is the Vision of St. Peter of Alexandria in the catholicon of Resava monastery, the foundation of Serbian Despot Stefan Lazarević (1389–1327), dedicated to the Holy Trinity (1407–1418). In the paper we especially discuss the priest’s attire, particularly the epigonation of the mentioned saint, decorated with unusual, in East-Chrisitian art especial ly rare and representative depiction of the six-winged celestial being. This detail, unnoticed in previous bibliography, is with most probability unique in Serbian medieval art in the scenes depicting the Vision of St. Peter of Alexandria and maybe in the same context even in Byzantine art in general, what remains for future research. This motif testifies to the extraordinary refinement of the highly learned painter who painted the church of Holy Trinity in Resava, whose paintings represent “one of the five chef-d’ouvres of Serbian medieval art”. It is concluded that the celestial being in question is a cherub, whose role is to protect the Church and Holy Trinity from her esy, namely, Arianism", publisher = "Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа", Београд : Институт за српски језик САНУ", journal = "Средњи век у српској науци, историји, књижевности и уметности. X : шест векова од завршетка градње манастира Манасије", booktitle = "О иконографским специфичностима сцене визија Светог Петра Александријског у цркви Свете Тројице у Ресави, On the iconographic specificities of the scene of the vision of St. Peter of Alexandria in the Church of the Holy Trinity in the Resava Monastery (1407-1418)", pages = "249-237", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5326" }
Гавриловић, А.. (2019). О иконографским специфичностима сцене визија Светог Петра Александријског у цркви Свете Тројице у Ресави. in Средњи век у српској науци, историји, књижевности и уметности. X : шест векова од завршетка градње манастира Манасије Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа"., 237-249. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5326
Гавриловић А. О иконографским специфичностима сцене визија Светог Петра Александријског у цркви Свете Тројице у Ресави. in Средњи век у српској науци, историји, књижевности и уметности. X : шест векова од завршетка градње манастира Манасије. 2019;:237-249. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5326 .
Гавриловић, Анђела, "О иконографским специфичностима сцене визија Светог Петра Александријског у цркви Свете Тројице у Ресави" in Средњи век у српској науци, историји, књижевности и уметности. X : шест векова од завршетка градње манастира Манасије (2019):237-249, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5326 .