Иконографско решење и симболичка контекстуализација фреске Исцељења раслабљеног у бањи Витезди у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (1488/1489)
The iconographic solution and the symbolic contextualisation of the fresco of the Healing of the paralytic at the pool of Bethesda in the catholicon of the Saint Prochorus of Pčinja monestery (1488/1489)
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Тема овог рада је фреска "Исцељења раслабљеног у бањи Витезди" (сл. 2, 3) у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (сл. 1). Насликана у време обнове манастира под краљем Милутином око 1315. године, она је, као и живопис храма у целини, пресликана крајем XV века (1488/1489). Фреска се данас налази у оквиру олтара, а у време обнове под краљем Милутином око 1315. године представљала је прву сцену јужног зида наоса до олтарске преграде (сл.2, 3). У раду је примећено да се фреска налази над улазом у просторију са гробом Светог Прохора Пчињског и да у складу са својим местом у сликаном програму храма носи снажну васкрсну односно фунерарну и есхатолошку симболику.
This paper deals with the fresco of the Healing of the Paralytic at the Pool
of Bethesda (fig. 2) in the church of Saint Prochorus of Pčinja (fig. 1) – its iconography and meaning, especially in regard to its position next to the relics of Venerable
Prohorus of Pčinja (fig. 3). In this sense, the fresco is seen as the intergral element of
the holy cult of Saint Prochorus of Pčinja, whose focus are the relics of the Venerable
Saint. The fresco was depicted at the time of the monastery’s renoval under the Serbian
king Milutin, around 1315, and later, it was repainted at the end of the 15th century
(1488/1489). Today the fresco is located on the south wall of the altar area, unlike the
time of king Milutin, when it was located on the south wall of the naos of the church
next to the iconostasis. In this paper it is noted that the fresco featuring the Healing
of the Paralytic is positioned immediately above the entrance to the area containing
the relics of Saint Prochoru...s of Pčinja and that they were once, with most probability,
placed in the arched niche of “arcosolium” below this scene. In regard to this observation, it is concluded that the fresco, thus, bears strong funerary and eschatological
symbolism. Analogies from the early Christian art, and Late Medieval Art, especially
the Salerno Ivories and the fresco from the Hilandar Monastery, offered in the paper,
show that this scene in fact represents an allusion to Salvation and more precisely to
Resurrection (fig. 4, 5). Such an explanation of the meaning of the scene is also given
by Christian authors.
Кључне речи:
"Исцељење раслабљеног", Витезда, фреска, манастир Прохора Пчињског, значење, васкрсење. / Витезда / фреска / манастир Прохора Пчињског / значење / васкрсењеИзвор:
Седам векова од упокојења Светог краља Милутина. Тематски зборник, 2022, 177-196Издавач:
- Врање : Православна Епархија врањска, Свеправославно друштво "Преподобни Јустин Ћелијски и Врањски"
- Катедра и Семинар за Византологију Универзитет у Београду - Филозофски факултет
- Центар за византијско-словенске студије Универзитет у Нишу
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CHAP AU - Гавриловић, Анђела PY - 2022 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5364 AB - Тема овог рада је фреска "Исцељења раслабљеног у бањи Витезди" (сл. 2, 3) у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (сл. 1). Насликана у време обнове манастира под краљем Милутином око 1315. године, она је, као и живопис храма у целини, пресликана крајем XV века (1488/1489). Фреска се данас налази у оквиру олтара, а у време обнове под краљем Милутином око 1315. године представљала је прву сцену јужног зида наоса до олтарске преграде (сл.2, 3). У раду је примећено да се фреска налази над улазом у просторију са гробом Светог Прохора Пчињског и да у складу са својим местом у сликаном програму храма носи снажну васкрсну односно фунерарну и есхатолошку симболику. AB - This paper deals with the fresco of the Healing of the Paralytic at the Pool of Bethesda (fig. 2) in the church of Saint Prochorus of Pčinja (fig. 1) – its iconography and meaning, especially in regard to its position next to the relics of Venerable Prohorus of Pčinja (fig. 3). In this sense, the fresco is seen as the intergral element of the holy cult of Saint Prochorus of Pčinja, whose focus are the relics of the Venerable Saint. The fresco was depicted at the time of the monastery’s renoval under the Serbian king Milutin, around 1315, and later, it was repainted at the end of the 15th century (1488/1489). Today the fresco is located on the south wall of the altar area, unlike the time of king Milutin, when it was located on the south wall of the naos of the church next to the iconostasis. In this paper it is noted that the fresco featuring the Healing of the Paralytic is positioned immediately above the entrance to the area containing the relics of Saint Prochorus of Pčinja and that they were once, with most probability, placed in the arched niche of “arcosolium” below this scene. In regard to this observation, it is concluded that the fresco, thus, bears strong funerary and eschatological symbolism. Analogies from the early Christian art, and Late Medieval Art, especially the Salerno Ivories and the fresco from the Hilandar Monastery, offered in the paper, show that this scene in fact represents an allusion to Salvation and more precisely to Resurrection (fig. 4, 5). Such an explanation of the meaning of the scene is also given by Christian authors. PB - Врање : Православна Епархија врањска, Свеправославно друштво "Преподобни Јустин Ћелијски и Врањски" PB - Катедра и Семинар за Византологију Универзитет у Београду - Филозофски факултет PB - Центар за византијско-словенске студије Универзитет у Нишу T2 - Седам векова од упокојења Светог краља Милутина. Тематски зборник T1 - Иконографско решење и симболичка контекстуализација фреске Исцељења раслабљеног у бањи Витезди у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (1488/1489) T1 - The iconographic solution and the symbolic contextualisation of the fresco of the Healing of the paralytic at the pool of Bethesda in the catholicon of the Saint Prochorus of Pčinja monestery (1488/1489) EP - 196 SP - 177 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5364 ER -
@inbook{ editor = "Влада Станковић, Драгољуб Марјановић", author = "Гавриловић, Анђела", year = "2022", abstract = "Тема овог рада је фреска "Исцељења раслабљеног у бањи Витезди" (сл. 2, 3) у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (сл. 1). Насликана у време обнове манастира под краљем Милутином око 1315. године, она је, као и живопис храма у целини, пресликана крајем XV века (1488/1489). Фреска се данас налази у оквиру олтара, а у време обнове под краљем Милутином око 1315. године представљала је прву сцену јужног зида наоса до олтарске преграде (сл.2, 3). У раду је примећено да се фреска налази над улазом у просторију са гробом Светог Прохора Пчињског и да у складу са својим местом у сликаном програму храма носи снажну васкрсну односно фунерарну и есхатолошку симболику., This paper deals with the fresco of the Healing of the Paralytic at the Pool of Bethesda (fig. 2) in the church of Saint Prochorus of Pčinja (fig. 1) – its iconography and meaning, especially in regard to its position next to the relics of Venerable Prohorus of Pčinja (fig. 3). In this sense, the fresco is seen as the intergral element of the holy cult of Saint Prochorus of Pčinja, whose focus are the relics of the Venerable Saint. The fresco was depicted at the time of the monastery’s renoval under the Serbian king Milutin, around 1315, and later, it was repainted at the end of the 15th century (1488/1489). Today the fresco is located on the south wall of the altar area, unlike the time of king Milutin, when it was located on the south wall of the naos of the church next to the iconostasis. In this paper it is noted that the fresco featuring the Healing of the Paralytic is positioned immediately above the entrance to the area containing the relics of Saint Prochorus of Pčinja and that they were once, with most probability, placed in the arched niche of “arcosolium” below this scene. In regard to this observation, it is concluded that the fresco, thus, bears strong funerary and eschatological symbolism. Analogies from the early Christian art, and Late Medieval Art, especially the Salerno Ivories and the fresco from the Hilandar Monastery, offered in the paper, show that this scene in fact represents an allusion to Salvation and more precisely to Resurrection (fig. 4, 5). Such an explanation of the meaning of the scene is also given by Christian authors.", publisher = "Врање : Православна Епархија врањска, Свеправославно друштво "Преподобни Јустин Ћелијски и Врањски", Катедра и Семинар за Византологију Универзитет у Београду - Филозофски факултет, Центар за византијско-словенске студије Универзитет у Нишу", journal = "Седам векова од упокојења Светог краља Милутина. Тематски зборник", booktitle = "Иконографско решење и симболичка контекстуализација фреске Исцељења раслабљеног у бањи Витезди у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (1488/1489), The iconographic solution and the symbolic contextualisation of the fresco of the Healing of the paralytic at the pool of Bethesda in the catholicon of the Saint Prochorus of Pčinja monestery (1488/1489)", pages = "196-177", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5364" }
Влада Станковић, Драгољуб Марјановић,& Гавриловић, А.. (2022). Иконографско решење и симболичка контекстуализација фреске Исцељења раслабљеног у бањи Витезди у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (1488/1489). in Седам векова од упокојења Светог краља Милутина. Тематски зборник Врање : Православна Епархија врањска, Свеправославно друштво "Преподобни Јустин Ћелијски и Врањски"., 177-196. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5364
Влада Станковић, Драгољуб Марјановић, Гавриловић А. Иконографско решење и симболичка контекстуализација фреске Исцељења раслабљеног у бањи Витезди у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (1488/1489). in Седам векова од упокојења Светог краља Милутина. Тематски зборник. 2022;:177-196. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5364 .
Влада Станковић, Драгољуб Марјановић, Гавриловић, Анђела, "Иконографско решење и симболичка контекстуализација фреске Исцељења раслабљеног у бањи Витезди у католикону манастира Светог Прохора Пчињског (1488/1489)" in Седам векова од упокојења Светог краља Милутина. Тематски зборник (2022):177-196, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5364 .