Програмски контекст сцене Сретења у цркви Свете Тројице у Сопоћанима (око 1265)
The programmatic context of the scene of the presentation of Christ in temple in the church of the Holy Trinity in Sopoćani (around 1265)
Autori
Гавриловић, АнђелаOstala autorstva
Ракоција, МишаЋирић, Јасмина
Главчић, Арсеније
Лопичић, Весна
Димитрова, Елизабета
Poglavlje u monografiji (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Као прворазредно значајан споменик српске
средњовековне уметности црква Свете Тројице у Сопоћанима, задужбина
српског краља Уроша I Немањића (1243–1276) уврштена је 1979. године на
листу Светске културне баштине и нуди широк спектар тема за истраживање.
Како у науци постоје различите несугласице око питања тумачења сцене
Сретења у контексту програма сопоћанског храма, одабрали смо управо
њу као окосницу овог рада, који има за циљ да понуди једну могућност
њеног тумачења у складу са најближим околним сценама из циклуса
Великих празника, али другим сценама и појединачним фигурама. Дато
тумачење има своје поткрепљење у тумачењима црквених писаца, тексту
службе празника и аналогијама у уметности.
The Church of the Holy Trinity in Sopoćani (fresco decorated around 1265), the endowment of the Serbian King Stefan Uroš the First (1243–1276) is one of the most important
monuments of Serbian medieval art of the 13th century, which due to its exceptional values
became part of UNESCO World Heritage in 1979 along with the Church of Saint Peter and
Paul, Tracts of Saint George and Old City of Ras. With its beauty and abundance of painted
subjects, Sopoćani have long been capturing scholars’ attention, especially with their wall
paintings, thus, over time an extensive and diverse biography was formed on this monastery. Due to disagreements in historiography about possible interpretations of the scene of
Presentation of Christ in Temple in the context of the Sopoćani’s painted program, we have
chosen it as the main topic of the present paper, which aims to offer a possibility of its interpretation in accordance with the closest surrounding Great Feasts’ scenes and other scenes
(ill.... 1). Based on the interpretation of the Church Fathers, the text of Service of the Feast of
the Presentation of Christ in Temple and the narrowest circle of neighboring frescoes – feasts
and individual figures shown in the area under the Sopoćani’s dome, we have pointed out
the possibility that the Presentation of Christ in Temple can be interpreted as an allusion of
Christ’s coming in flesh (ill. 1–9). An important analogy for such an interpretation is found in
the miniature of the Munich Psalter (second half of the 14th century), on which the doors of
the Holy of Holies are decorated with the representation of the Annunciation (fol. 62r; ill. 7).
The scenes of the Nativity of Christ, the Transfiguration and Twelve-year-old Christ Teaches
in Temple are all interpreted in the same context and in the same methodological way - based
on the writings of church writers, examinations of the feasts’ services and the surrounding
painted program (ill. 2–6, 9).
Ključne reči:
Сопоћани / фреске / Сретење / XIII век / програм / значењеIzvor:
Ниш и Византија 19, 2021, 93-108Izdavač:
- Универзитет у Нишу
- Православна епархија нишка
- Нишки културни центар
Napomena:
- Одлуком Матичног одбора за историју, археологију и етнологију, од 28. јануара 2013. године зборник "Ниш и Византија" категорише се као рад у тематском зборнику међународног значаја, М14, с тим што му се додељују 3 бода .
Institucija/grupa
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CHAP AU - Гавриловић, Анђела PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5369 AB - Као прворазредно значајан споменик српске средњовековне уметности црква Свете Тројице у Сопоћанима, задужбина српског краља Уроша I Немањића (1243–1276) уврштена је 1979. године на листу Светске културне баштине и нуди широк спектар тема за истраживање. Како у науци постоје различите несугласице око питања тумачења сцене Сретења у контексту програма сопоћанског храма, одабрали смо управо њу као окосницу овог рада, који има за циљ да понуди једну могућност њеног тумачења у складу са најближим околним сценама из циклуса Великих празника, али другим сценама и појединачним фигурама. Дато тумачење има своје поткрепљење у тумачењима црквених писаца, тексту службе празника и аналогијама у уметности. AB - The Church of the Holy Trinity in Sopoćani (fresco decorated around 1265), the endowment of the Serbian King Stefan Uroš the First (1243–1276) is one of the most important monuments of Serbian medieval art of the 13th century, which due to its exceptional values became part of UNESCO World Heritage in 1979 along with the Church of Saint Peter and Paul, Tracts of Saint George and Old City of Ras. With its beauty and abundance of painted subjects, Sopoćani have long been capturing scholars’ attention, especially with their wall paintings, thus, over time an extensive and diverse biography was formed on this monastery. Due to disagreements in historiography about possible interpretations of the scene of Presentation of Christ in Temple in the context of the Sopoćani’s painted program, we have chosen it as the main topic of the present paper, which aims to offer a possibility of its interpretation in accordance with the closest surrounding Great Feasts’ scenes and other scenes (ill. 1). Based on the interpretation of the Church Fathers, the text of Service of the Feast of the Presentation of Christ in Temple and the narrowest circle of neighboring frescoes – feasts and individual figures shown in the area under the Sopoćani’s dome, we have pointed out the possibility that the Presentation of Christ in Temple can be interpreted as an allusion of Christ’s coming in flesh (ill. 1–9). An important analogy for such an interpretation is found in the miniature of the Munich Psalter (second half of the 14th century), on which the doors of the Holy of Holies are decorated with the representation of the Annunciation (fol. 62r; ill. 7). The scenes of the Nativity of Christ, the Transfiguration and Twelve-year-old Christ Teaches in Temple are all interpreted in the same context and in the same methodological way - based on the writings of church writers, examinations of the feasts’ services and the surrounding painted program (ill. 2–6, 9). PB - Универзитет у Нишу PB - Православна епархија нишка PB - Нишки културни центар T2 - Ниш и Византија 19 T1 - Програмски контекст сцене Сретења у цркви Свете Тројице у Сопоћанима (око 1265) T1 - The programmatic context of the scene of the presentation of Christ in temple in the church of the Holy Trinity in Sopoćani (around 1265) EP - 108 SP - 93 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5369 ER -
@inbook{ author = "Гавриловић, Анђела", year = "2021", abstract = "Као прворазредно значајан споменик српске средњовековне уметности црква Свете Тројице у Сопоћанима, задужбина српског краља Уроша I Немањића (1243–1276) уврштена је 1979. године на листу Светске културне баштине и нуди широк спектар тема за истраживање. Како у науци постоје различите несугласице око питања тумачења сцене Сретења у контексту програма сопоћанског храма, одабрали смо управо њу као окосницу овог рада, који има за циљ да понуди једну могућност њеног тумачења у складу са најближим околним сценама из циклуса Великих празника, али другим сценама и појединачним фигурама. Дато тумачење има своје поткрепљење у тумачењима црквених писаца, тексту службе празника и аналогијама у уметности., The Church of the Holy Trinity in Sopoćani (fresco decorated around 1265), the endowment of the Serbian King Stefan Uroš the First (1243–1276) is one of the most important monuments of Serbian medieval art of the 13th century, which due to its exceptional values became part of UNESCO World Heritage in 1979 along with the Church of Saint Peter and Paul, Tracts of Saint George and Old City of Ras. With its beauty and abundance of painted subjects, Sopoćani have long been capturing scholars’ attention, especially with their wall paintings, thus, over time an extensive and diverse biography was formed on this monastery. Due to disagreements in historiography about possible interpretations of the scene of Presentation of Christ in Temple in the context of the Sopoćani’s painted program, we have chosen it as the main topic of the present paper, which aims to offer a possibility of its interpretation in accordance with the closest surrounding Great Feasts’ scenes and other scenes (ill. 1). Based on the interpretation of the Church Fathers, the text of Service of the Feast of the Presentation of Christ in Temple and the narrowest circle of neighboring frescoes – feasts and individual figures shown in the area under the Sopoćani’s dome, we have pointed out the possibility that the Presentation of Christ in Temple can be interpreted as an allusion of Christ’s coming in flesh (ill. 1–9). An important analogy for such an interpretation is found in the miniature of the Munich Psalter (second half of the 14th century), on which the doors of the Holy of Holies are decorated with the representation of the Annunciation (fol. 62r; ill. 7). The scenes of the Nativity of Christ, the Transfiguration and Twelve-year-old Christ Teaches in Temple are all interpreted in the same context and in the same methodological way - based on the writings of church writers, examinations of the feasts’ services and the surrounding painted program (ill. 2–6, 9).", publisher = "Универзитет у Нишу, Православна епархија нишка, Нишки културни центар", journal = "Ниш и Византија 19", booktitle = "Програмски контекст сцене Сретења у цркви Свете Тројице у Сопоћанима (око 1265), The programmatic context of the scene of the presentation of Christ in temple in the church of the Holy Trinity in Sopoćani (around 1265)", pages = "108-93", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5369" }
Гавриловић, А.. (2021). Програмски контекст сцене Сретења у цркви Свете Тројице у Сопоћанима (око 1265). in Ниш и Византија 19 Универзитет у Нишу., 93-108. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5369
Гавриловић А. Програмски контекст сцене Сретења у цркви Свете Тројице у Сопоћанима (око 1265). in Ниш и Византија 19. 2021;:93-108. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5369 .
Гавриловић, Анђела, "Програмски контекст сцене Сретења у цркви Свете Тројице у Сопоћанима (око 1265)" in Ниш и Византија 19 (2021):93-108, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5369 .