О разлозима сликања шестокрилог на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису рођења Богородице у Хиландару
On the Reasons of Depicting of the Six-Winged on the Epigonation of St. Sava on the Fresco Next to the lconostasis in the Parecclesion of the Nativity of the Mother of God in Chilandar
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У раду се разматрају разлози који су довели до сликања шестокриле небеске силе на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису Рођења Богородице у српској царској лаври Хиландару (овај параклис грађен је између 1784. и 1788. године, а свој живопис добио је ускоро након 1788. године; сл.1). Другим речима, рад има за циљ да укаже на значење надбедреника као дела архијерејске одежде, као и на конотације саме приказане небеске силе као нарочитог вида украса на надбедренику. У раду се заговара мишљење да шестокрила небеска сила не представља искључиво пуки орнамент архијерејских одежди првог српског архиепископа, већ да она представи Светог Саве Српског дајепосебну тежину у специфичну нијансу значења.
The paper deals with the reasons that led to the depiction of the six-winged heavenly power on the epigonation of St. Sava of Serbia on the fresco next to the iconostasis in the parecclesion of the Nativity of the
Mother of God in the Serbian Emperor's Lavra Chilandar (built between 1784 and 1788; painted shortly
after 1788; ill. 1). In other words, the paper aims to point to the connotations of the represented heavenly
power as a particular type of the epigonation's decoration. The paper argues that the six-winged heavenly power is not merely an ornament of the episcopal robes of the first Serbian archbishop, but that it gives
a particular significance and a specific nuance of meaning to the representation of St. Sava of Serbia. This
paper describes the epigonation, analyzes the interpretations of Byzantine writers about its meaning; it
speaks of the decoration of the preserved epigonations and the epigonation depicted in the art of Eastern
Christianity, and when it comes to th...e painted heavenly force on the fresco, it is claimed to be the cherub.
The special value of the meaning of the cherub depicted on the fresco in the parecclesion of the Nativity of
the Mother of God in Chilandar is distinguished by its symbolism which is the main theme of this paper.
Кључне речи:
надбедреник, шестокрили, значење, Свети Сава Српски, Хиландар, параклис Рођења Богородице, 18. век. / надбедреник / шестокрили / значење / Свети Сава Српски / Хиландар / параклис Рођења Богородице / 18. век.Извор:
Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве : [зборник радова међународног научног скупа "Осам векова аутокефалије Српске православне цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе", 10-14. децембар 2018. Православни богословски факултет, Београд], 2, 2020, 469-475Издавач:
- Свети Архијерејски Синод Српске Православне цркве
- Православни богословски факултет Универзитета у Београду
Финансирање / пројекти:
- Српска средњовековна уметност и њен европски контекст (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177036)
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CONF AU - Гавриловић, Анђела PY - 2020 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5378 AB - У раду се разматрају разлози који су довели до сликања шестокриле небеске силе на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису Рођења Богородице у српској царској лаври Хиландару (овај параклис грађен је између 1784. и 1788. године, а свој живопис добио је ускоро након 1788. године; сл.1). Другим речима, рад има за циљ да укаже на значење надбедреника као дела архијерејске одежде, као и на конотације саме приказане небеске силе као нарочитог вида украса на надбедренику. У раду се заговара мишљење да шестокрила небеска сила не представља искључиво пуки орнамент архијерејских одежди првог српског архиепископа, већ да она представи Светог Саве Српског дајепосебну тежину у специфичну нијансу значења. AB - The paper deals with the reasons that led to the depiction of the six-winged heavenly power on the epigonation of St. Sava of Serbia on the fresco next to the iconostasis in the parecclesion of the Nativity of the Mother of God in the Serbian Emperor's Lavra Chilandar (built between 1784 and 1788; painted shortly after 1788; ill. 1). In other words, the paper aims to point to the connotations of the represented heavenly power as a particular type of the epigonation's decoration. The paper argues that the six-winged heavenly power is not merely an ornament of the episcopal robes of the first Serbian archbishop, but that it gives a particular significance and a specific nuance of meaning to the representation of St. Sava of Serbia. This paper describes the epigonation, analyzes the interpretations of Byzantine writers about its meaning; it speaks of the decoration of the preserved epigonations and the epigonation depicted in the art of Eastern Christianity, and when it comes to the painted heavenly force on the fresco, it is claimed to be the cherub. The special value of the meaning of the cherub depicted on the fresco in the parecclesion of the Nativity of the Mother of God in Chilandar is distinguished by its symbolism which is the main theme of this paper. PB - Свети Архијерејски Синод Српске Православне цркве PB - Православни богословски факултет Универзитета у Београду C3 - Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве : [зборник радова међународног научног скупа "Осам векова аутокефалије Српске православне цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе", 10-14. децембар 2018. Православни богословски факултет, Београд], 2 T1 - О разлозима сликања шестокрилог на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису рођења Богородице у Хиландару T1 - On the Reasons of Depicting of the Six-Winged on the Epigonation of St. Sava on the Fresco Next to the lconostasis in the Parecclesion of the Nativity of the Mother of God in Chilandar EP - 475 SP - 469 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5378 ER -
@conference{ author = "Гавриловић, Анђела", year = "2020", abstract = "У раду се разматрају разлози који су довели до сликања шестокриле небеске силе на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису Рођења Богородице у српској царској лаври Хиландару (овај параклис грађен је између 1784. и 1788. године, а свој живопис добио је ускоро након 1788. године; сл.1). Другим речима, рад има за циљ да укаже на значење надбедреника као дела архијерејске одежде, као и на конотације саме приказане небеске силе као нарочитог вида украса на надбедренику. У раду се заговара мишљење да шестокрила небеска сила не представља искључиво пуки орнамент архијерејских одежди првог српског архиепископа, већ да она представи Светог Саве Српског дајепосебну тежину у специфичну нијансу значења., The paper deals with the reasons that led to the depiction of the six-winged heavenly power on the epigonation of St. Sava of Serbia on the fresco next to the iconostasis in the parecclesion of the Nativity of the Mother of God in the Serbian Emperor's Lavra Chilandar (built between 1784 and 1788; painted shortly after 1788; ill. 1). In other words, the paper aims to point to the connotations of the represented heavenly power as a particular type of the epigonation's decoration. The paper argues that the six-winged heavenly power is not merely an ornament of the episcopal robes of the first Serbian archbishop, but that it gives a particular significance and a specific nuance of meaning to the representation of St. Sava of Serbia. This paper describes the epigonation, analyzes the interpretations of Byzantine writers about its meaning; it speaks of the decoration of the preserved epigonations and the epigonation depicted in the art of Eastern Christianity, and when it comes to the painted heavenly force on the fresco, it is claimed to be the cherub. The special value of the meaning of the cherub depicted on the fresco in the parecclesion of the Nativity of the Mother of God in Chilandar is distinguished by its symbolism which is the main theme of this paper.", publisher = "Свети Архијерејски Синод Српске Православне цркве, Православни богословски факултет Универзитета у Београду", journal = "Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве : [зборник радова међународног научног скупа "Осам векова аутокефалије Српске православне цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе", 10-14. децембар 2018. Православни богословски факултет, Београд], 2", title = "О разлозима сликања шестокрилог на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису рођења Богородице у Хиландару, On the Reasons of Depicting of the Six-Winged on the Epigonation of St. Sava on the Fresco Next to the lconostasis in the Parecclesion of the Nativity of the Mother of God in Chilandar", pages = "475-469", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5378" }
Гавриловић, А.. (2020). О разлозима сликања шестокрилог на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису рођења Богородице у Хиландару. in Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве : [зборник радова међународног научног скупа "Осам векова аутокефалије Српске православне цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе", 10-14. децембар 2018. Православни богословски факултет, Београд], 2 Свети Архијерејски Синод Српске Православне цркве., 469-475. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5378
Гавриловић А. О разлозима сликања шестокрилог на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису рођења Богородице у Хиландару. in Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве : [зборник радова међународног научног скупа "Осам векова аутокефалије Српске православне цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе", 10-14. децембар 2018. Православни богословски факултет, Београд], 2. 2020;:469-475. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5378 .
Гавриловић, Анђела, "О разлозима сликања шестокрилог на надбедренику Светог Саве Српског на фресци уз иконостас у параклису рођења Богородице у Хиландару" in Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве : [зборник радова међународног научног скупа "Осам векова аутокефалије Српске православне цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе", 10-14. децембар 2018. Православни богословски факултет, Београд], 2 (2020):469-475, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5378 .