Kako rastu 'velike ribe'? istraživanje efekata homogenog grupisanja matematički darovitih učenika
What happens when 'big fish' grows up? Research on the effects of homogeneous grouping of mathematically gifted students
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U ovom radu fokus je na vidovima obrazovne podrške matematički darovitim
učenicima, pre svega na grupisanju prema sposobnostima (homogenom
grupisanju). Polazeći od pretpostavke o efektu „velike ribe u malom ribnjaku”
(engl. Big-Fish-Little-Pond effect, BFLPE; Marsh & Hau, 2003) koji govori o
nižem akademskom self-konceptu darovitih učenika u akademski zahtevnijim
sredinama, cilj ovog istraživanja bio je ispitivanje efekata homogenog grupisanja
na matematički self koncept i matematičku anksioznost učenika. Efekti
homogenog grupisanja ispitivani su poređenjem grupa učenika u
specijalizovanim odeljenjima za matematiku u odnosu na standardna odeljenja i na tri uzrasta – u osmom razredu osnovne, drugom i četvrtom razredu srednje
škole. U istraživanju je učestvovalo 135 učenika, 75 (55.4 %) učenika koji
pohađaju standardni program i 60 (44.6 %) učenika koji se školuju prema
specijalno-matematičkom programu. Koristeći MANOVA-u analizirane su
pretpostavke o razlikama između ovih gr...upa u pogledu matematičkog self
koncepta i matematičke anksioznosti, operacionalizovanih preko PISA
instrumenata.
Kada je u pitanju osmi razred, dobijena je statistički značajna razlika u skorovima
na linearnom kompozitu matematičkog self-koncepta i matematičke anksioznosti
između učenika u standardnom i specijalno-matematičkom odeljenju
(F(2,44)=8.044, p=.001; Wilks Λ=.732, parc. η
2=.268). Dobijeno je da učenici
specijalno-matematičkog odeljenja imaju u proseku pozitivniji matematički selfkoncept, (F(1)=5.998, p=.018; parc. η
2=.118), dok učenici koji se školuju prema
standardnom programu imaju u proseku viši skor na matematičkoj anksioznosti
(F(1)=15.763, p=.000; parc. η
2=.259). I u slučaju učenika drugog razreda dobijen
je statistički značajan efekat školskog programa na linearni kompozit zavisnih
varijabli (F(2,40)=5.814, p=.006; Wilks Λ=.775, parc. η
2=.225). Učenici iz
standardnog odeljenja imaju u proseku više skorove matematičke anksioznosti
(F(1)=11.761, p=.001; parc. η
2=.223), dok u slučaju matematičkog self-koncepta
nisu pronađene značajne razlike. Na uzrastu četvrtog razreda srednje škole nije
pronađena značajna razlika između grupa na klasifikacionom faktoru u odnosu
na linearni kompozit zavisnih varijabli.
Dobijeni rezultati govore o različitim efektima školskog programa
(specijalni/standardni) na različitim uzrastima, ali upućuju na neslaganje sa
pretpostavkama modela BFLPE o nižem self konceptu učenika u homogenim
odeljenjima.
The aim of this research was to examine the effects of ability grouping of mathematically gifted students (homogeneous grouping) by comparing their mathematics self-concept and mathematics anxiety with students in standard classes. For this purpose instruments from PISA 2012 were applied on three age groups students from eighth grade of primary and from second and fourth grade of secondary school. The sample consisted of 135 students 75 (55.4%) from standard and 60 (44.6%) from mathematics classes. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) show different effects of homogeneous grouping in different age levels, but they do not support model of Big-Fish-Little-Pond Effect (BFLE; Marsh & Hau, 2003), which predicts that students in homogeneous and high-ability classes have lower academic self-concept.
Кључне речи:
matematički daroviti učenici / homogeno grupisanje / matematički self-koncept / matematička anksioznost / mathematically gifted students / homogeneous grouping / mathematical self-concept / math anxietyИзвор:
Knjiga rezimea, XXIV naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu, 2018, 111-113Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Mojović, Kristina AU - Krstić, Ksenija PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5774 AB - U ovom radu fokus je na vidovima obrazovne podrške matematički darovitim učenicima, pre svega na grupisanju prema sposobnostima (homogenom grupisanju). Polazeći od pretpostavke o efektu „velike ribe u malom ribnjaku” (engl. Big-Fish-Little-Pond effect, BFLPE; Marsh & Hau, 2003) koji govori o nižem akademskom self-konceptu darovitih učenika u akademski zahtevnijim sredinama, cilj ovog istraživanja bio je ispitivanje efekata homogenog grupisanja na matematički self koncept i matematičku anksioznost učenika. Efekti homogenog grupisanja ispitivani su poređenjem grupa učenika u specijalizovanim odeljenjima za matematiku u odnosu na standardna odeljenja i na tri uzrasta – u osmom razredu osnovne, drugom i četvrtom razredu srednje škole. U istraživanju je učestvovalo 135 učenika, 75 (55.4 %) učenika koji pohađaju standardni program i 60 (44.6 %) učenika koji se školuju prema specijalno-matematičkom programu. Koristeći MANOVA-u analizirane su pretpostavke o razlikama između ovih grupa u pogledu matematičkog self koncepta i matematičke anksioznosti, operacionalizovanih preko PISA instrumenata. Kada je u pitanju osmi razred, dobijena je statistički značajna razlika u skorovima na linearnom kompozitu matematičkog self-koncepta i matematičke anksioznosti između učenika u standardnom i specijalno-matematičkom odeljenju (F(2,44)=8.044, p=.001; Wilks Λ=.732, parc. η 2=.268). Dobijeno je da učenici specijalno-matematičkog odeljenja imaju u proseku pozitivniji matematički selfkoncept, (F(1)=5.998, p=.018; parc. η 2=.118), dok učenici koji se školuju prema standardnom programu imaju u proseku viši skor na matematičkoj anksioznosti (F(1)=15.763, p=.000; parc. η 2=.259). I u slučaju učenika drugog razreda dobijen je statistički značajan efekat školskog programa na linearni kompozit zavisnih varijabli (F(2,40)=5.814, p=.006; Wilks Λ=.775, parc. η 2=.225). Učenici iz standardnog odeljenja imaju u proseku više skorove matematičke anksioznosti (F(1)=11.761, p=.001; parc. η 2=.223), dok u slučaju matematičkog self-koncepta nisu pronađene značajne razlike. Na uzrastu četvrtog razreda srednje škole nije pronađena značajna razlika između grupa na klasifikacionom faktoru u odnosu na linearni kompozit zavisnih varijabli. Dobijeni rezultati govore o različitim efektima školskog programa (specijalni/standardni) na različitim uzrastima, ali upućuju na neslaganje sa pretpostavkama modela BFLPE o nižem self konceptu učenika u homogenim odeljenjima. AB - The aim of this research was to examine the effects of ability grouping of mathematically gifted students (homogeneous grouping) by comparing their mathematics self-concept and mathematics anxiety with students in standard classes. For this purpose instruments from PISA 2012 were applied on three age groups students from eighth grade of primary and from second and fourth grade of secondary school. The sample consisted of 135 students 75 (55.4%) from standard and 60 (44.6%) from mathematics classes. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) show different effects of homogeneous grouping in different age levels, but they do not support model of Big-Fish-Little-Pond Effect (BFLE; Marsh & Hau, 2003), which predicts that students in homogeneous and high-ability classes have lower academic self-concept. C3 - Knjiga rezimea, XXIV naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu T1 - Kako rastu 'velike ribe'? istraživanje efekata homogenog grupisanja matematički darovitih učenika T1 - What happens when 'big fish' grows up? Research on the effects of homogeneous grouping of mathematically gifted students EP - 113 SP - 111 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5774 ER -
@conference{ author = "Mojović, Kristina and Krstić, Ksenija", year = "2018", abstract = "U ovom radu fokus je na vidovima obrazovne podrške matematički darovitim učenicima, pre svega na grupisanju prema sposobnostima (homogenom grupisanju). Polazeći od pretpostavke o efektu „velike ribe u malom ribnjaku” (engl. Big-Fish-Little-Pond effect, BFLPE; Marsh & Hau, 2003) koji govori o nižem akademskom self-konceptu darovitih učenika u akademski zahtevnijim sredinama, cilj ovog istraživanja bio je ispitivanje efekata homogenog grupisanja na matematički self koncept i matematičku anksioznost učenika. Efekti homogenog grupisanja ispitivani su poređenjem grupa učenika u specijalizovanim odeljenjima za matematiku u odnosu na standardna odeljenja i na tri uzrasta – u osmom razredu osnovne, drugom i četvrtom razredu srednje škole. U istraživanju je učestvovalo 135 učenika, 75 (55.4 %) učenika koji pohađaju standardni program i 60 (44.6 %) učenika koji se školuju prema specijalno-matematičkom programu. Koristeći MANOVA-u analizirane su pretpostavke o razlikama između ovih grupa u pogledu matematičkog self koncepta i matematičke anksioznosti, operacionalizovanih preko PISA instrumenata. Kada je u pitanju osmi razred, dobijena je statistički značajna razlika u skorovima na linearnom kompozitu matematičkog self-koncepta i matematičke anksioznosti između učenika u standardnom i specijalno-matematičkom odeljenju (F(2,44)=8.044, p=.001; Wilks Λ=.732, parc. η 2=.268). Dobijeno je da učenici specijalno-matematičkog odeljenja imaju u proseku pozitivniji matematički selfkoncept, (F(1)=5.998, p=.018; parc. η 2=.118), dok učenici koji se školuju prema standardnom programu imaju u proseku viši skor na matematičkoj anksioznosti (F(1)=15.763, p=.000; parc. η 2=.259). I u slučaju učenika drugog razreda dobijen je statistički značajan efekat školskog programa na linearni kompozit zavisnih varijabli (F(2,40)=5.814, p=.006; Wilks Λ=.775, parc. η 2=.225). Učenici iz standardnog odeljenja imaju u proseku više skorove matematičke anksioznosti (F(1)=11.761, p=.001; parc. η 2=.223), dok u slučaju matematičkog self-koncepta nisu pronađene značajne razlike. Na uzrastu četvrtog razreda srednje škole nije pronađena značajna razlika između grupa na klasifikacionom faktoru u odnosu na linearni kompozit zavisnih varijabli. Dobijeni rezultati govore o različitim efektima školskog programa (specijalni/standardni) na različitim uzrastima, ali upućuju na neslaganje sa pretpostavkama modela BFLPE o nižem self konceptu učenika u homogenim odeljenjima., The aim of this research was to examine the effects of ability grouping of mathematically gifted students (homogeneous grouping) by comparing their mathematics self-concept and mathematics anxiety with students in standard classes. For this purpose instruments from PISA 2012 were applied on three age groups students from eighth grade of primary and from second and fourth grade of secondary school. The sample consisted of 135 students 75 (55.4%) from standard and 60 (44.6%) from mathematics classes. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) show different effects of homogeneous grouping in different age levels, but they do not support model of Big-Fish-Little-Pond Effect (BFLE; Marsh & Hau, 2003), which predicts that students in homogeneous and high-ability classes have lower academic self-concept.", journal = "Knjiga rezimea, XXIV naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu", title = "Kako rastu 'velike ribe'? istraživanje efekata homogenog grupisanja matematički darovitih učenika, What happens when 'big fish' grows up? Research on the effects of homogeneous grouping of mathematically gifted students", pages = "113-111", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5774" }
Mojović, K.,& Krstić, K.. (2018). Kako rastu 'velike ribe'? istraživanje efekata homogenog grupisanja matematički darovitih učenika. in Knjiga rezimea, XXIV naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu, 111-113. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5774
Mojović K, Krstić K. Kako rastu 'velike ribe'? istraživanje efekata homogenog grupisanja matematički darovitih učenika. in Knjiga rezimea, XXIV naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu. 2018;:111-113. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5774 .
Mojović, Kristina, Krstić, Ksenija, "Kako rastu 'velike ribe'? istraživanje efekata homogenog grupisanja matematički darovitih učenika" in Knjiga rezimea, XXIV naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu (2018):111-113, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5774 .