Uzori i idoli adolescenata
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Uzori i idoli utiču na socijalizaciju, ali i na afektivni i kognitivni razvoj mladih.
Značajni su pri osmostaljivanju od roditelja, izgradnji identiteta i izboru
profesije. U istraživanju je učestvovalo 1404 učenika osnovnih i srednjih škola
iz Beograda i 4 manja grada. Navodili su po jednu osobu iz privatnog i javnog
života za koju bi mogli da kažu da bi voleli da budu kao ona. Polovina
adolescenata navodi uzore, a 40% ispitanika se divi osobama iz javnog života
(idoli). Uzori su najčešće roditelji, što je u skladu sa nalazima dobijenim u
istraživanju iz 2008. godine. Idoli su najčešće iz sveta zabave (muzičari,
glumci) i sporta. U odnosu na istraživanje iz 2008. godine poulranost idola iz
sveta zabave je u neznatom padu, dok popularnost sportista raste. Mladi se retko
ugledaju na političare, naučnike i umetnike, što je nalaz i prethodnog istraživanja. Odgovori o idolima su se raspršili na veliki broj ličnosti (čak 847),
više nego u prethodnom istraživanju. Najpopularnijeg ...Novaka Đokovića navodi
5% učenika iz uzorka tj. 12% onih koji imaju idole. Pojavljuje se i nova
kategorija idola u odnosu na istraživanje iz 2008. - inventivni preduzentnici
(poput Bil Gejtsa i Stiva Džobsa). Obrazovanje oca, uzrast, pol i tip škole su
značajno povezani sa izborom kategorije idola. Deca obrazovanijih očeva češće
biraju naučnike, umetnike i junake iz stripova, kod političara nema razlike, dok
oni čiji su očevi nižeg obrazovanja češće biraju pevače, glumce i sportiste
(F(539, 4) = 2.689, p = 0.03). Mlađi učenici češće navode ličnosti iz sveta šou
biznisa i sportiste, dok se stariji češće ugledaju na političare, naučnike i
umetnike (F(539, 4) = 2.527, p = 0.04). U odnosu na slučajnu raspodelu
gimnazijalci se češće ugledaju na političare i ličnosti elitne kulture, učenici
trogodišnjih srednjih škola na političare, učenici četvorogodišnjih škola na
sportiste, a osnovci na ličnosti sa estrade i sportiste (χ2
(8) = 26.237, φc = 0.13, p
= 0.001). Pol je, kao i u prethodnom istraživanju, najizrazitije povezan sa
izborom idola. Devojke češće biraju pevače i glumce, a mladići sportise (χ2
(4) =
94.713, φc = 0.41, p = 0.00) Za razliku od prethodnog istraživanja obrazovanje
majke, školski uspeh i sredina u kojoj učenici žive nisu značajno povezani sa
izborom idola. Poređenje rezultata sa ranijim istraživanjima ukazuje da se
nastavlja trend visoke poularnosti ličnosti iz sveta šou biznisa i sporta, što
svedoči o izraženom uticaju medija na vrednosni sitem mladih.
Keywords:
adolescenti / uzori / idoli / sociodemografske varijableSource:
Knjiga rezimea, XXII naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd, Republika Srbija (18–20. mart), 2016, 95-96Institution/Community
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Stepanović Ilić, Ivana AU - Blažanin, Barbara AU - Mojović, Kristina PY - 2016 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5800 AB - Uzori i idoli utiču na socijalizaciju, ali i na afektivni i kognitivni razvoj mladih. Značajni su pri osmostaljivanju od roditelja, izgradnji identiteta i izboru profesije. U istraživanju je učestvovalo 1404 učenika osnovnih i srednjih škola iz Beograda i 4 manja grada. Navodili su po jednu osobu iz privatnog i javnog života za koju bi mogli da kažu da bi voleli da budu kao ona. Polovina adolescenata navodi uzore, a 40% ispitanika se divi osobama iz javnog života (idoli). Uzori su najčešće roditelji, što je u skladu sa nalazima dobijenim u istraživanju iz 2008. godine. Idoli su najčešće iz sveta zabave (muzičari, glumci) i sporta. U odnosu na istraživanje iz 2008. godine poulranost idola iz sveta zabave je u neznatom padu, dok popularnost sportista raste. Mladi se retko ugledaju na političare, naučnike i umetnike, što je nalaz i prethodnog istraživanja. Odgovori o idolima su se raspršili na veliki broj ličnosti (čak 847), više nego u prethodnom istraživanju. Najpopularnijeg Novaka Đokovića navodi 5% učenika iz uzorka tj. 12% onih koji imaju idole. Pojavljuje se i nova kategorija idola u odnosu na istraživanje iz 2008. - inventivni preduzentnici (poput Bil Gejtsa i Stiva Džobsa). Obrazovanje oca, uzrast, pol i tip škole su značajno povezani sa izborom kategorije idola. Deca obrazovanijih očeva češće biraju naučnike, umetnike i junake iz stripova, kod političara nema razlike, dok oni čiji su očevi nižeg obrazovanja češće biraju pevače, glumce i sportiste (F(539, 4) = 2.689, p = 0.03). Mlađi učenici češće navode ličnosti iz sveta šou biznisa i sportiste, dok se stariji češće ugledaju na političare, naučnike i umetnike (F(539, 4) = 2.527, p = 0.04). U odnosu na slučajnu raspodelu gimnazijalci se češće ugledaju na političare i ličnosti elitne kulture, učenici trogodišnjih srednjih škola na političare, učenici četvorogodišnjih škola na sportiste, a osnovci na ličnosti sa estrade i sportiste (χ2 (8) = 26.237, φc = 0.13, p = 0.001). Pol je, kao i u prethodnom istraživanju, najizrazitije povezan sa izborom idola. Devojke češće biraju pevače i glumce, a mladići sportise (χ2 (4) = 94.713, φc = 0.41, p = 0.00) Za razliku od prethodnog istraživanja obrazovanje majke, školski uspeh i sredina u kojoj učenici žive nisu značajno povezani sa izborom idola. Poređenje rezultata sa ranijim istraživanjima ukazuje da se nastavlja trend visoke poularnosti ličnosti iz sveta šou biznisa i sporta, što svedoči o izraženom uticaju medija na vrednosni sitem mladih. C3 - Knjiga rezimea, XXII naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd, Republika Srbija (18–20. mart) T1 - Uzori i idoli adolescenata EP - 96 SP - 95 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5800 ER -
@conference{ author = "Stepanović Ilić, Ivana and Blažanin, Barbara and Mojović, Kristina", year = "2016", abstract = "Uzori i idoli utiču na socijalizaciju, ali i na afektivni i kognitivni razvoj mladih. Značajni su pri osmostaljivanju od roditelja, izgradnji identiteta i izboru profesije. U istraživanju je učestvovalo 1404 učenika osnovnih i srednjih škola iz Beograda i 4 manja grada. Navodili su po jednu osobu iz privatnog i javnog života za koju bi mogli da kažu da bi voleli da budu kao ona. Polovina adolescenata navodi uzore, a 40% ispitanika se divi osobama iz javnog života (idoli). Uzori su najčešće roditelji, što je u skladu sa nalazima dobijenim u istraživanju iz 2008. godine. Idoli su najčešće iz sveta zabave (muzičari, glumci) i sporta. U odnosu na istraživanje iz 2008. godine poulranost idola iz sveta zabave je u neznatom padu, dok popularnost sportista raste. Mladi se retko ugledaju na političare, naučnike i umetnike, što je nalaz i prethodnog istraživanja. Odgovori o idolima su se raspršili na veliki broj ličnosti (čak 847), više nego u prethodnom istraživanju. Najpopularnijeg Novaka Đokovića navodi 5% učenika iz uzorka tj. 12% onih koji imaju idole. Pojavljuje se i nova kategorija idola u odnosu na istraživanje iz 2008. - inventivni preduzentnici (poput Bil Gejtsa i Stiva Džobsa). Obrazovanje oca, uzrast, pol i tip škole su značajno povezani sa izborom kategorije idola. Deca obrazovanijih očeva češće biraju naučnike, umetnike i junake iz stripova, kod političara nema razlike, dok oni čiji su očevi nižeg obrazovanja češće biraju pevače, glumce i sportiste (F(539, 4) = 2.689, p = 0.03). Mlađi učenici češće navode ličnosti iz sveta šou biznisa i sportiste, dok se stariji češće ugledaju na političare, naučnike i umetnike (F(539, 4) = 2.527, p = 0.04). U odnosu na slučajnu raspodelu gimnazijalci se češće ugledaju na političare i ličnosti elitne kulture, učenici trogodišnjih srednjih škola na političare, učenici četvorogodišnjih škola na sportiste, a osnovci na ličnosti sa estrade i sportiste (χ2 (8) = 26.237, φc = 0.13, p = 0.001). Pol je, kao i u prethodnom istraživanju, najizrazitije povezan sa izborom idola. Devojke češće biraju pevače i glumce, a mladići sportise (χ2 (4) = 94.713, φc = 0.41, p = 0.00) Za razliku od prethodnog istraživanja obrazovanje majke, školski uspeh i sredina u kojoj učenici žive nisu značajno povezani sa izborom idola. Poređenje rezultata sa ranijim istraživanjima ukazuje da se nastavlja trend visoke poularnosti ličnosti iz sveta šou biznisa i sporta, što svedoči o izraženom uticaju medija na vrednosni sitem mladih.", journal = "Knjiga rezimea, XXII naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd, Republika Srbija (18–20. mart)", title = "Uzori i idoli adolescenata", pages = "96-95", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5800" }
Stepanović Ilić, I., Blažanin, B.,& Mojović, K.. (2016). Uzori i idoli adolescenata. in Knjiga rezimea, XXII naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd, Republika Srbija (18–20. mart), 95-96. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5800
Stepanović Ilić I, Blažanin B, Mojović K. Uzori i idoli adolescenata. in Knjiga rezimea, XXII naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd, Republika Srbija (18–20. mart). 2016;:95-96. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5800 .
Stepanović Ilić, Ivana, Blažanin, Barbara, Mojović, Kristina, "Uzori i idoli adolescenata" in Knjiga rezimea, XXII naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd, Republika Srbija (18–20. mart) (2016):95-96, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5800 .