Лице и наличје транзиције Савамале: од мочваре до тезауруса историје Србије
Two faces of Savamala transition: from a swamp to a thesaurus of Serbian history
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Идеологије реконструкције градова у својој сржи почивају на мењању старе структуре ради стварања хуманије животне средине. Но, измене урбаног пејзажа често немају подршку становништва. На нашем поднебљу нарочито, пошто нас је искуство научило да уређење градова по мери његових житеља све чешће уступа место интересима крупног капитала. Уколико бисмо као студију случаја узели актуелно преуређење Савамале, анализирајући доступне изворе, могли бисмо рећи да атмосфера отпора прати њен развој од самих почетака, односно исушивања Баре Венеције, преко формирања прве железнице, па све до њеног укидања и изградње Београда на води. Рад испитује шта најста- рији део града губи, а шта добија измештањем београдског железничког чвора, уређењем приобаља и дуго чеканим силаском на реке. Фокус у истраживању стављен је на последњу у низу промена које прате овај потез, односно на пренамену станичне зграде у музеј који ће баштинити историју Србије.
The ideologies of urban reconstruction are primarily based on changing the old structure
to create a more humane environment. However, changes to the urban landscape often do not
have the support of the general population. Especially in these spaces, since experience has
taught us that the shaping of cities according to the needs of its inhabitants is increasingly
giving way to the interests of “big money”. If we were to take the current reconstruction of
Savamala as a case study, we could say that resistance follows its development from the very
beginning, i.e., the draining of Bara Venecija, the building of the first railway, as well as its
abolition and the construction of the Belgrade Waterfront. This paper examines the loses and
gains of the restructuring of Savamala, especially with the relocation of the railway station
to Prokop and with reconstruction of the old station building into a museum dedicated to the
history of Serbia.
Кључне речи:
Савамала / Железничка станица у Београду / београдски железнички чвор / Историјски музеј Србије / баштина / урбанизам / Railway station in Belgrade / Belgrade railway junction / Historical Museum of Serbia / heritage / place / non-place / urban planningИзвор:
Годишњак за друштвену историју, 2023, 2, 7-23Издавач:
- Удружење за друштвену историју
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Божић Маројевић, Милица PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5848 AB - Идеологије реконструкције градова у својој сржи почивају на мењању старе структуре ради стварања хуманије животне средине. Но, измене урбаног пејзажа често немају подршку становништва. На нашем поднебљу нарочито, пошто нас је искуство научило да уређење градова по мери његових житеља све чешће уступа место интересима крупног капитала. Уколико бисмо као студију случаја узели актуелно преуређење Савамале, анализирајући доступне изворе, могли бисмо рећи да атмосфера отпора прати њен развој од самих почетака, односно исушивања Баре Венеције, преко формирања прве железнице, па све до њеног укидања и изградње Београда на води. Рад испитује шта најста- рији део града губи, а шта добија измештањем београдског железничког чвора, уређењем приобаља и дуго чеканим силаском на реке. Фокус у истраживању стављен је на последњу у низу промена које прате овај потез, односно на пренамену станичне зграде у музеј који ће баштинити историју Србије. AB - The ideologies of urban reconstruction are primarily based on changing the old structure to create a more humane environment. However, changes to the urban landscape often do not have the support of the general population. Especially in these spaces, since experience has taught us that the shaping of cities according to the needs of its inhabitants is increasingly giving way to the interests of “big money”. If we were to take the current reconstruction of Savamala as a case study, we could say that resistance follows its development from the very beginning, i.e., the draining of Bara Venecija, the building of the first railway, as well as its abolition and the construction of the Belgrade Waterfront. This paper examines the loses and gains of the restructuring of Savamala, especially with the relocation of the railway station to Prokop and with reconstruction of the old station building into a museum dedicated to the history of Serbia. PB - Удружење за друштвену историју T2 - Годишњак за друштвену историју T1 - Лице и наличје транзиције Савамале: од мочваре до тезауруса историје Србије T1 - Two faces of Savamala transition: from a swamp to a thesaurus of Serbian history EP - 23 IS - 2 SP - 7 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5848 ER -
@article{ author = "Божић Маројевић, Милица", year = "2023", abstract = "Идеологије реконструкције градова у својој сржи почивају на мењању старе структуре ради стварања хуманије животне средине. Но, измене урбаног пејзажа често немају подршку становништва. На нашем поднебљу нарочито, пошто нас је искуство научило да уређење градова по мери његових житеља све чешће уступа место интересима крупног капитала. Уколико бисмо као студију случаја узели актуелно преуређење Савамале, анализирајући доступне изворе, могли бисмо рећи да атмосфера отпора прати њен развој од самих почетака, односно исушивања Баре Венеције, преко формирања прве железнице, па све до њеног укидања и изградње Београда на води. Рад испитује шта најста- рији део града губи, а шта добија измештањем београдског железничког чвора, уређењем приобаља и дуго чеканим силаском на реке. Фокус у истраживању стављен је на последњу у низу промена које прате овај потез, односно на пренамену станичне зграде у музеј који ће баштинити историју Србије., The ideologies of urban reconstruction are primarily based on changing the old structure to create a more humane environment. However, changes to the urban landscape often do not have the support of the general population. Especially in these spaces, since experience has taught us that the shaping of cities according to the needs of its inhabitants is increasingly giving way to the interests of “big money”. If we were to take the current reconstruction of Savamala as a case study, we could say that resistance follows its development from the very beginning, i.e., the draining of Bara Venecija, the building of the first railway, as well as its abolition and the construction of the Belgrade Waterfront. This paper examines the loses and gains of the restructuring of Savamala, especially with the relocation of the railway station to Prokop and with reconstruction of the old station building into a museum dedicated to the history of Serbia.", publisher = "Удружење за друштвену историју", journal = "Годишњак за друштвену историју", title = "Лице и наличје транзиције Савамале: од мочваре до тезауруса историје Србије, Two faces of Savamala transition: from a swamp to a thesaurus of Serbian history", pages = "23-7", number = "2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5848" }
Божић Маројевић, М.. (2023). Лице и наличје транзиције Савамале: од мочваре до тезауруса историје Србије. in Годишњак за друштвену историју Удружење за друштвену историју.(2), 7-23. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5848
Божић Маројевић М. Лице и наличје транзиције Савамале: од мочваре до тезауруса историје Србије. in Годишњак за друштвену историју. 2023;(2):7-23. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5848 .
Божић Маројевић, Милица, "Лице и наличје транзиције Савамале: од мочваре до тезауруса историје Србије" in Годишњак за друштвену историју, no. 2 (2023):7-23, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5848 .