Редоново сновиђење: Глава гнома из колекције Народног музеја у Београду
Redon’s Dream: ‘Gnome’s Head’ from the Collection of the National Museum in Belgrade
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Глава гнома је настала 1879. године у Француској, у техници угљена на хартији и дело је француског уметника Одилона Редона. Део је репрезентативне колекције Народног музеја у Београду, из збирке југословенског трговца уметничким предметима, Ериха Шломовића. Након периода année terrible Редон се посветио истраживању застрашујуће стране природе, креирајући уметничке метафоре за мизерије човечанства. Његова Глава гнома одише опсесијом морбидним биолошким трендовима и песимистичком страном детерминизма, популарном након рата. Струјања детерминистичке теорије, која су се осећала већ шездесетих година прошлог века, додатно су појачана после победе Пруса. Недаће рата као да су значиле потврду коначног пораза наде и одсуства повезаности човека са божанским силама. Анксиозности поражене нације обезбедиле су Редона темама и мрачним расположењима која карактеришу многе радове у техници угљена и литографије следеће две деценије. Глава гнома са ушима-крилима слепог миша лебди у простору у којем се ...смењују светлост и тама и као референца на мрачне периоде непознате историје има неизбежне алузије на многа крилата бића која су означавала деструкцију у уметности симболизма за време и након Француско-пруског рата. Крилата глава садржи и реминисценције на грчког бога сна Хипноса и области несвесног која се често користила у симболистичким репрезентцијама и о којој је писао Редонов професор, Иполит Тен. Игром светлости и сенке и употребом гризаја, уметник је додатно акцентовао јединствену унутрашњу визију и царство снова који су били предмет његовог интензивног истраживања седамдесетих и осамдесетих година 20. века.
The ‘Gnome’s Head’ by Odilon Redon, created in 1879 - belongs to the series of his
famous noir works and is an exquisite example which is kept in the collection of
the National Museum in Belgrade. Composed as a hybrid, from animal body parts
and the head of a mythical being, it represents the artist’s unique vision. Venturing
into the space of the mystical and the obscure and surrendering to his imagination,
as the artist of symbolism, Redon clearly distanced himself from the mimetic subordination of realism, naturalism and impressionism. The gnome with bat wings
for ears and black eyes, as a bodiless being, hovers in unlimited and undeterminable cosmological space. By creating an original pictorial vocabulary, the painter
resorted to the alternative technique of charcoal on paper, the black colour clearly
demonstrating the artist’s departure from the real and everyday life. Nevertheless,
the dreams that he was occupied with in his work were as real to him as any item or
bein...g from the phenomenal world, because the dream visions themselves were the
product of real events and experiences. By playing with shadows and effects of light
and darkness, Redon completed his vision and successfully presented the invisible
world. Through the fantastical dream, the artist explored the most secret parts of
the soul and the psyche and the region of the unconscious. The sinister ‘Gnome’s
Head’ sublimates the reference to the dark days of the Franco-Prussian war, in
which the painter participated. The wings of a bat, a nocturnal animal which, as
though trying to block the incoming light, evokes the demonic forces and acts as
an ominous harbinger of the catastrophic outcome of the war and France’s defeat.
The atmosphere of melancholy that is achieved in Redon’s drawing is a perfect
response to Taine’s appeal - that artists should respond to the ‘moral temperature
of the times’. Therefore, the concept of the ‘Gnome’s Head’ incorporates the entire
spirit of the times in the second half of 19th century France, expressed through the
specific combination of the artist’s perception and dreams.
Кључне речи:
Глава гнома / Одилон Редон / année terrible / симболизам / песимизам / сновиђење / сан / Gnome’s Head / Odilon Redon / année terrible / symbolism / pessimism / dream visions / dreamИзвор:
Зборник Народног музеја, 2018, 23, 2, 99-115Издавач:
- Народни Музеј, Београд
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Жакић, Олга PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5957 AB - Глава гнома је настала 1879. године у Француској, у техници угљена на хартији и дело је француског уметника Одилона Редона. Део је репрезентативне колекције Народног музеја у Београду, из збирке југословенског трговца уметничким предметима, Ериха Шломовића. Након периода année terrible Редон се посветио истраживању застрашујуће стране природе, креирајући уметничке метафоре за мизерије човечанства. Његова Глава гнома одише опсесијом морбидним биолошким трендовима и песимистичком страном детерминизма, популарном након рата. Струјања детерминистичке теорије, која су се осећала већ шездесетих година прошлог века, додатно су појачана после победе Пруса. Недаће рата као да су значиле потврду коначног пораза наде и одсуства повезаности човека са божанским силама. Анксиозности поражене нације обезбедиле су Редона темама и мрачним расположењима која карактеришу многе радове у техници угљена и литографије следеће две деценије. Глава гнома са ушима-крилима слепог миша лебди у простору у којем се смењују светлост и тама и као референца на мрачне периоде непознате историје има неизбежне алузије на многа крилата бића која су означавала деструкцију у уметности симболизма за време и након Француско-пруског рата. Крилата глава садржи и реминисценције на грчког бога сна Хипноса и области несвесног која се често користила у симболистичким репрезентцијама и о којој је писао Редонов професор, Иполит Тен. Игром светлости и сенке и употребом гризаја, уметник је додатно акцентовао јединствену унутрашњу визију и царство снова који су били предмет његовог интензивног истраживања седамдесетих и осамдесетих година 20. века. AB - The ‘Gnome’s Head’ by Odilon Redon, created in 1879 - belongs to the series of his famous noir works and is an exquisite example which is kept in the collection of the National Museum in Belgrade. Composed as a hybrid, from animal body parts and the head of a mythical being, it represents the artist’s unique vision. Venturing into the space of the mystical and the obscure and surrendering to his imagination, as the artist of symbolism, Redon clearly distanced himself from the mimetic subordination of realism, naturalism and impressionism. The gnome with bat wings for ears and black eyes, as a bodiless being, hovers in unlimited and undeterminable cosmological space. By creating an original pictorial vocabulary, the painter resorted to the alternative technique of charcoal on paper, the black colour clearly demonstrating the artist’s departure from the real and everyday life. Nevertheless, the dreams that he was occupied with in his work were as real to him as any item or being from the phenomenal world, because the dream visions themselves were the product of real events and experiences. By playing with shadows and effects of light and darkness, Redon completed his vision and successfully presented the invisible world. Through the fantastical dream, the artist explored the most secret parts of the soul and the psyche and the region of the unconscious. The sinister ‘Gnome’s Head’ sublimates the reference to the dark days of the Franco-Prussian war, in which the painter participated. The wings of a bat, a nocturnal animal which, as though trying to block the incoming light, evokes the demonic forces and acts as an ominous harbinger of the catastrophic outcome of the war and France’s defeat. The atmosphere of melancholy that is achieved in Redon’s drawing is a perfect response to Taine’s appeal - that artists should respond to the ‘moral temperature of the times’. Therefore, the concept of the ‘Gnome’s Head’ incorporates the entire spirit of the times in the second half of 19th century France, expressed through the specific combination of the artist’s perception and dreams. PB - Народни Музеј, Београд T2 - Зборник Народног музеја T1 - Редоново сновиђење: Глава гнома из колекције Народног музеја у Београду T1 - Redon’s Dream: ‘Gnome’s Head’ from the Collection of the National Museum in Belgrade EP - 115 IS - 2 SP - 99 VL - 23 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5957 ER -
@article{ author = "Жакић, Олга", year = "2018", abstract = "Глава гнома је настала 1879. године у Француској, у техници угљена на хартији и дело је француског уметника Одилона Редона. Део је репрезентативне колекције Народног музеја у Београду, из збирке југословенског трговца уметничким предметима, Ериха Шломовића. Након периода année terrible Редон се посветио истраживању застрашујуће стране природе, креирајући уметничке метафоре за мизерије човечанства. Његова Глава гнома одише опсесијом морбидним биолошким трендовима и песимистичком страном детерминизма, популарном након рата. Струјања детерминистичке теорије, која су се осећала већ шездесетих година прошлог века, додатно су појачана после победе Пруса. Недаће рата као да су значиле потврду коначног пораза наде и одсуства повезаности човека са божанским силама. Анксиозности поражене нације обезбедиле су Редона темама и мрачним расположењима која карактеришу многе радове у техници угљена и литографије следеће две деценије. Глава гнома са ушима-крилима слепог миша лебди у простору у којем се смењују светлост и тама и као референца на мрачне периоде непознате историје има неизбежне алузије на многа крилата бића која су означавала деструкцију у уметности симболизма за време и након Француско-пруског рата. Крилата глава садржи и реминисценције на грчког бога сна Хипноса и области несвесног која се често користила у симболистичким репрезентцијама и о којој је писао Редонов професор, Иполит Тен. Игром светлости и сенке и употребом гризаја, уметник је додатно акцентовао јединствену унутрашњу визију и царство снова који су били предмет његовог интензивног истраживања седамдесетих и осамдесетих година 20. века., The ‘Gnome’s Head’ by Odilon Redon, created in 1879 - belongs to the series of his famous noir works and is an exquisite example which is kept in the collection of the National Museum in Belgrade. Composed as a hybrid, from animal body parts and the head of a mythical being, it represents the artist’s unique vision. Venturing into the space of the mystical and the obscure and surrendering to his imagination, as the artist of symbolism, Redon clearly distanced himself from the mimetic subordination of realism, naturalism and impressionism. The gnome with bat wings for ears and black eyes, as a bodiless being, hovers in unlimited and undeterminable cosmological space. By creating an original pictorial vocabulary, the painter resorted to the alternative technique of charcoal on paper, the black colour clearly demonstrating the artist’s departure from the real and everyday life. Nevertheless, the dreams that he was occupied with in his work were as real to him as any item or being from the phenomenal world, because the dream visions themselves were the product of real events and experiences. By playing with shadows and effects of light and darkness, Redon completed his vision and successfully presented the invisible world. Through the fantastical dream, the artist explored the most secret parts of the soul and the psyche and the region of the unconscious. The sinister ‘Gnome’s Head’ sublimates the reference to the dark days of the Franco-Prussian war, in which the painter participated. The wings of a bat, a nocturnal animal which, as though trying to block the incoming light, evokes the demonic forces and acts as an ominous harbinger of the catastrophic outcome of the war and France’s defeat. The atmosphere of melancholy that is achieved in Redon’s drawing is a perfect response to Taine’s appeal - that artists should respond to the ‘moral temperature of the times’. Therefore, the concept of the ‘Gnome’s Head’ incorporates the entire spirit of the times in the second half of 19th century France, expressed through the specific combination of the artist’s perception and dreams.", publisher = "Народни Музеј, Београд", journal = "Зборник Народног музеја", title = "Редоново сновиђење: Глава гнома из колекције Народног музеја у Београду, Redon’s Dream: ‘Gnome’s Head’ from the Collection of the National Museum in Belgrade", pages = "115-99", number = "2", volume = "23", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5957" }
Жакић, О.. (2018). Редоново сновиђење: Глава гнома из колекције Народног музеја у Београду. in Зборник Народног музеја Народни Музеј, Београд., 23(2), 99-115. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5957
Жакић О. Редоново сновиђење: Глава гнома из колекције Народног музеја у Београду. in Зборник Народног музеја. 2018;23(2):99-115. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5957 .
Жакић, Олга, "Редоново сновиђење: Глава гнома из колекције Народног музеја у Београду" in Зборник Народног музеја, 23, no. 2 (2018):99-115, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5957 .