Пловидба на Великој Морави у 19. веку
Navigation on the Velika Morava (Great Morava) River in 19th Century
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У раду су приказани и анализирани послови и планови који су имали за циљ успостављање пловидбе Великом Моравом лађама веће носивости, као и паробродима. Указано је на значај који је овај унутрашњи речни пут могао имати за трговину Кнежевине Србије, као и на догађаје који су послове око уређења Велике Мораве за пловидбу оставили по страни у српској саобраћајној политици. Посебна пажња посвећена је периоду друге владавине кнеза Михаила Обреновића (1860-1868), као и првим годинама владавине кнеза и краља Милана Обреновића (1868-1889), када су извршена главна испитивања и када је настао први план о пословима које је требало предузети како би се успоставила безбедна пловидба дуж тока Велике Мораве.
The Velika Morava had been navigable for centuries, but for rafts and smaller vessels
only. Due to poor conditions of the riverbed, the navigation by boats was not possible.
Important issue for the traffic policy of the Principality of Serbia was regulation of the
flow of the Velika Morava and conditioning it for the boats of larger transport capacity.
It was the most important inner river trade route, which connected the inland of the
Principality of Serbia and the Danube. This question was accentuated in 1850ies and
1860ies, when the first demands by foreign shipping companies to invest in regulation
of the river and river traffic were reported. By the end of 1860ies (1867 and 1869), the
Serbian Government undertook measurings of the flow of the Velika Morava, with the
aid of Austrian Shipping Company, in order to establish navigation along this river.
The Serbian Army officer Anta Aleksić soon concieved a plan for the works to be done
in order to enable navigation. It sho...wed that cultivation of Velika Morava required
large expenditures, and that works could last up to twenty years. Consequently, Anta
Aleksić pointed out the importance of rafts, as means of transport on the Velika
Morava, but also on both Zapadna and Južna Morava. After his efforts and raftings
on these rivers, this means of transportation amassed. After the railroad was built, the
river route along Velika Morava, as a connection of the inner parts of the Kingdom
of Serbia with the North, loses importance. The railroad connected two ends of the
Kingdom of Serbia.
Кључне речи:
Велика Морава / пловидба / унутрашњи речни саобраћај / Антоније Алексић / ,,Дунавско паробродарско друштво“ / ,,Друштво безимено за пловидбу Француско-српску“ / Velika (Great) Morava / navigation / inland waterway transport / Antonije Aleksić / Тhe Danube Steamboat Shipping Company / steam-shipping / The nameless company for French-Serbian navigationИзвор:
Београдски историјски гласник, 2021, 12, 91-109Издавач:
- Филозофски факултет, Универзитет у Београду
Институција/група
Istorija / HistoryTY - JOUR AU - Илић, Жарко Д. PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6084 AB - У раду су приказани и анализирани послови и планови који су имали за циљ успостављање пловидбе Великом Моравом лађама веће носивости, као и паробродима. Указано је на значај који је овај унутрашњи речни пут могао имати за трговину Кнежевине Србије, као и на догађаје који су послове око уређења Велике Мораве за пловидбу оставили по страни у српској саобраћајној политици. Посебна пажња посвећена је периоду друге владавине кнеза Михаила Обреновића (1860-1868), као и првим годинама владавине кнеза и краља Милана Обреновића (1868-1889), када су извршена главна испитивања и када је настао први план о пословима које је требало предузети како би се успоставила безбедна пловидба дуж тока Велике Мораве. AB - The Velika Morava had been navigable for centuries, but for rafts and smaller vessels only. Due to poor conditions of the riverbed, the navigation by boats was not possible. Important issue for the traffic policy of the Principality of Serbia was regulation of the flow of the Velika Morava and conditioning it for the boats of larger transport capacity. It was the most important inner river trade route, which connected the inland of the Principality of Serbia and the Danube. This question was accentuated in 1850ies and 1860ies, when the first demands by foreign shipping companies to invest in regulation of the river and river traffic were reported. By the end of 1860ies (1867 and 1869), the Serbian Government undertook measurings of the flow of the Velika Morava, with the aid of Austrian Shipping Company, in order to establish navigation along this river. The Serbian Army officer Anta Aleksić soon concieved a plan for the works to be done in order to enable navigation. It showed that cultivation of Velika Morava required large expenditures, and that works could last up to twenty years. Consequently, Anta Aleksić pointed out the importance of rafts, as means of transport on the Velika Morava, but also on both Zapadna and Južna Morava. After his efforts and raftings on these rivers, this means of transportation amassed. After the railroad was built, the river route along Velika Morava, as a connection of the inner parts of the Kingdom of Serbia with the North, loses importance. The railroad connected two ends of the Kingdom of Serbia. PB - Филозофски факултет, Универзитет у Београду T2 - Београдски историјски гласник T1 - Пловидба на Великој Морави у 19. веку T1 - Navigation on the Velika Morava (Great Morava) River in 19th Century EP - 109 SP - 91 VL - 12 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6084 ER -
@article{ author = "Илић, Жарко Д.", year = "2021", abstract = "У раду су приказани и анализирани послови и планови који су имали за циљ успостављање пловидбе Великом Моравом лађама веће носивости, као и паробродима. Указано је на значај који је овај унутрашњи речни пут могао имати за трговину Кнежевине Србије, као и на догађаје који су послове око уређења Велике Мораве за пловидбу оставили по страни у српској саобраћајној политици. Посебна пажња посвећена је периоду друге владавине кнеза Михаила Обреновића (1860-1868), као и првим годинама владавине кнеза и краља Милана Обреновића (1868-1889), када су извршена главна испитивања и када је настао први план о пословима које је требало предузети како би се успоставила безбедна пловидба дуж тока Велике Мораве., The Velika Morava had been navigable for centuries, but for rafts and smaller vessels only. Due to poor conditions of the riverbed, the navigation by boats was not possible. Important issue for the traffic policy of the Principality of Serbia was regulation of the flow of the Velika Morava and conditioning it for the boats of larger transport capacity. It was the most important inner river trade route, which connected the inland of the Principality of Serbia and the Danube. This question was accentuated in 1850ies and 1860ies, when the first demands by foreign shipping companies to invest in regulation of the river and river traffic were reported. By the end of 1860ies (1867 and 1869), the Serbian Government undertook measurings of the flow of the Velika Morava, with the aid of Austrian Shipping Company, in order to establish navigation along this river. The Serbian Army officer Anta Aleksić soon concieved a plan for the works to be done in order to enable navigation. It showed that cultivation of Velika Morava required large expenditures, and that works could last up to twenty years. Consequently, Anta Aleksić pointed out the importance of rafts, as means of transport on the Velika Morava, but also on both Zapadna and Južna Morava. After his efforts and raftings on these rivers, this means of transportation amassed. After the railroad was built, the river route along Velika Morava, as a connection of the inner parts of the Kingdom of Serbia with the North, loses importance. The railroad connected two ends of the Kingdom of Serbia.", publisher = "Филозофски факултет, Универзитет у Београду", journal = "Београдски историјски гласник", title = "Пловидба на Великој Морави у 19. веку, Navigation on the Velika Morava (Great Morava) River in 19th Century", pages = "109-91", volume = "12", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6084" }
Илић, Ж. Д.. (2021). Пловидба на Великој Морави у 19. веку. in Београдски историјски гласник Филозофски факултет, Универзитет у Београду., 12, 91-109. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6084
Илић ЖД. Пловидба на Великој Морави у 19. веку. in Београдски историјски гласник. 2021;12:91-109. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6084 .
Илић, Жарко Д., "Пловидба на Великој Морави у 19. веку" in Београдски историјски гласник, 12 (2021):91-109, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6084 .