Материјалност и визуелна култура: литургијски предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку
Materiality and the Visual Culture: Liturgical Objects from the Cathedral Church of the Ascension of Our Lord in Čačak
Апстракт
Материјални објекти попут литургијских предмета важни
су за визуелну културу, будући да одражавају разнородне аспекте култур-
не и друштвене историје, социјалну и економску динамику времена, те
уметничке прилике и феномене. Уметнички обликовани богослужбени
предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку припадају још
једној важној катедралној ризници која није целовито сагледана и проту-
мачена са аспеката историје уметности и визуелне културе. Сребрнина,
везени текстил и друге драгоцености из ове црквене ризнице као активни
посредници осликавају културну, црквену и друштвену динамику у
важном градском средишту попут Чачка. Истовремено, они су одраз
ширих културних прилика у Србији XIX века. Интензивне промене у визуе-
лној култури карактеристичне за ово раздобље могу се јасније сагледати
управо кроз трансформације материјалних артифицираних предмета,
њихову динамичну циркулацију и дужину употребног трајања. Препо-
знавањем богослужбених предмета из чачанске катед...ралне цркве као
објеката којима је „материјализована хришћанска стварност“ могу се
јасније одредити карактер и одлике српске црквене уметности XIX века,
те улоге материјалних предмета у њеном манифестовању.
Material objects such as liturgical items are important for visual
culture, as they reflect diverse aspects of cultural and social history, the social
and economic dynamics of their time and the artistic circumstances and phenomena. The artistically shaped liturgical objects from the Cathedral Church
of the Ascension of Our Lord in Čačak belong to yet another important cathedral treasury that has not been fully looked into and interpreted from the
aspects of the history of art and visual culture. The silverware, embroidered
textiles and other valuables from this church treasury depict as active mediators the cultural, ecclesiastical and social dynamics in an important urban
centre such as Čačak. At the same time, they constitute a reflection of wider
cultural circumstances in the 19th-century Serbia. Intense changes in the visual culture, characteristic of this period, may be observed more clearly precisely through the transformations of material artified objects, their dynamic
...
circulation and the time during which they could be used. By recognizing the
liturgical objects from Čačak’s cathedral church as objects that “have materialised Christian reality” it is possible to determine more clearly the character
and the characteristics of the Serbian church art in the 19th century and the
role of material objects in its manifestation.
Кључне речи:
материјалност / црквена уметност / златарство / литургијски предмети / црква Светог Ђорђа у Чачку / саборни храм Вазнесења Христовог у Чачку / 19. век / materiality / church art / goldsmithery / liturgical objects / Church of Saint George / Cathedral Church of the Ascension of Our Lord / Čačak / 19th centuryИзвор:
Саопштења = Communications, 2021, 53, 73-96Издавач:
- Републички завод за заштиту споменика културе Београд
Финансирање / пројекти:
- Чланак представља резултат рада на пројекту Филозофског факултета Универзитета у Београду са матичним бројем 17329235, који заступа проф. др Миомир Деспотовић, а чији је руководилац проф. др Јелена Ердељан
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Даутовић, Вук PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6090 AB - Материјални објекти попут литургијских предмета важни су за визуелну културу, будући да одражавају разнородне аспекте култур- не и друштвене историје, социјалну и економску динамику времена, те уметничке прилике и феномене. Уметнички обликовани богослужбени предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку припадају још једној важној катедралној ризници која није целовито сагледана и проту- мачена са аспеката историје уметности и визуелне културе. Сребрнина, везени текстил и друге драгоцености из ове црквене ризнице као активни посредници осликавају културну, црквену и друштвену динамику у важном градском средишту попут Чачка. Истовремено, они су одраз ширих културних прилика у Србији XIX века. Интензивне промене у визуе- лној култури карактеристичне за ово раздобље могу се јасније сагледати управо кроз трансформације материјалних артифицираних предмета, њихову динамичну циркулацију и дужину употребног трајања. Препо- знавањем богослужбених предмета из чачанске катедралне цркве као објеката којима је „материјализована хришћанска стварност“ могу се јасније одредити карактер и одлике српске црквене уметности XIX века, те улоге материјалних предмета у њеном манифестовању. AB - Material objects such as liturgical items are important for visual culture, as they reflect diverse aspects of cultural and social history, the social and economic dynamics of their time and the artistic circumstances and phenomena. The artistically shaped liturgical objects from the Cathedral Church of the Ascension of Our Lord in Čačak belong to yet another important cathedral treasury that has not been fully looked into and interpreted from the aspects of the history of art and visual culture. The silverware, embroidered textiles and other valuables from this church treasury depict as active mediators the cultural, ecclesiastical and social dynamics in an important urban centre such as Čačak. At the same time, they constitute a reflection of wider cultural circumstances in the 19th-century Serbia. Intense changes in the visual culture, characteristic of this period, may be observed more clearly precisely through the transformations of material artified objects, their dynamic circulation and the time during which they could be used. By recognizing the liturgical objects from Čačak’s cathedral church as objects that “have materialised Christian reality” it is possible to determine more clearly the character and the characteristics of the Serbian church art in the 19th century and the role of material objects in its manifestation. PB - Републички завод за заштиту споменика културе Београд T2 - Саопштења = Communications T1 - Материјалност и визуелна култура: литургијски предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку T1 - Materiality and the Visual Culture: Liturgical Objects from the Cathedral Church of the Ascension of Our Lord in Čačak EP - 96 SP - 73 VL - 53 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6090 ER -
@article{ author = "Даутовић, Вук", year = "2021", abstract = "Материјални објекти попут литургијских предмета важни су за визуелну културу, будући да одражавају разнородне аспекте култур- не и друштвене историје, социјалну и економску динамику времена, те уметничке прилике и феномене. Уметнички обликовани богослужбени предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку припадају још једној важној катедралној ризници која није целовито сагледана и проту- мачена са аспеката историје уметности и визуелне културе. Сребрнина, везени текстил и друге драгоцености из ове црквене ризнице као активни посредници осликавају културну, црквену и друштвену динамику у важном градском средишту попут Чачка. Истовремено, они су одраз ширих културних прилика у Србији XIX века. Интензивне промене у визуе- лној култури карактеристичне за ово раздобље могу се јасније сагледати управо кроз трансформације материјалних артифицираних предмета, њихову динамичну циркулацију и дужину употребног трајања. Препо- знавањем богослужбених предмета из чачанске катедралне цркве као објеката којима је „материјализована хришћанска стварност“ могу се јасније одредити карактер и одлике српске црквене уметности XIX века, те улоге материјалних предмета у њеном манифестовању., Material objects such as liturgical items are important for visual culture, as they reflect diverse aspects of cultural and social history, the social and economic dynamics of their time and the artistic circumstances and phenomena. The artistically shaped liturgical objects from the Cathedral Church of the Ascension of Our Lord in Čačak belong to yet another important cathedral treasury that has not been fully looked into and interpreted from the aspects of the history of art and visual culture. The silverware, embroidered textiles and other valuables from this church treasury depict as active mediators the cultural, ecclesiastical and social dynamics in an important urban centre such as Čačak. At the same time, they constitute a reflection of wider cultural circumstances in the 19th-century Serbia. Intense changes in the visual culture, characteristic of this period, may be observed more clearly precisely through the transformations of material artified objects, their dynamic circulation and the time during which they could be used. By recognizing the liturgical objects from Čačak’s cathedral church as objects that “have materialised Christian reality” it is possible to determine more clearly the character and the characteristics of the Serbian church art in the 19th century and the role of material objects in its manifestation.", publisher = "Републички завод за заштиту споменика културе Београд", journal = "Саопштења = Communications", title = "Материјалност и визуелна култура: литургијски предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку, Materiality and the Visual Culture: Liturgical Objects from the Cathedral Church of the Ascension of Our Lord in Čačak", pages = "96-73", volume = "53", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6090" }
Даутовић, В.. (2021). Материјалност и визуелна култура: литургијски предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку. in Саопштења = Communications Републички завод за заштиту споменика културе Београд., 53, 73-96. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6090
Даутовић В. Материјалност и визуелна култура: литургијски предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку. in Саопштења = Communications. 2021;53:73-96. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6090 .
Даутовић, Вук, "Материјалност и визуелна култура: литургијски предмети из саборног храма Вазнесења Христовог у Чачку" in Саопштења = Communications, 53 (2021):73-96, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6090 .