Каснобарокна ретроспективност и златарство Нишавске епархије у XIX веку
Late Baroque Retrospectivity and the Goldsmithery of the Nišava Diocese in the 19th Century
Апстракт
Улога кујунџија и златара који делују у развијеним трговачким
варошима, попут Пирота, значајна је за сагледавање балканске визуелне културе и црквене уметности XIX века. Аутентичан корпус уметничких предмета насталих за потребе цркве у радионицама локалних варошких кујунџија и златара припада материјалној култури градова, чинећи спону са свакодневицом и њеним профаним предметима сачуваним у незнатном броју. Златарски радови пиротских мајстора обухватају окове јеванђеља, масивне сребрне путире са дискосима, престоне крстове, рипиде, тасове и анафорнике, брачна венчила, као и богате окове икона. Нарочиту групу предмета чине радови
локалних златара с краја XIX века, који се повремено јављају и као њихови
приложници. Уметничке карактеристике поменутих предмета указују на
континуирано неговање каснобарокних модела под утицајем златарства
XVIII века. Предмети настајали у пиротским радионицама надовезују се на
традиције хришћанске уметности југа Балкана и Леванта. Од периода танзиматски...х реформи до Првог светског рата пиротски мајстори израђују репрезентативно црквено сребро, чија је основна визуелна карактеристика доследно неговање каснобарокне традиције и одсуство истористичких стилова. Предмети из варошких цркава Пирота и његове непосредне околине репрезентују уметничке токове и друштвену динамику у јужним крајевима Србије током XIX и у првим деценијама XX века.
The role of silversmiths and goldsmiths who were active in developed trading towns such as Pirot is important for getting a good
view at the Balkan visual culture and ecclesiastical art of the 19th
century. The authentic corpus of artistic objects created for the
needs of the church at the workshops of the town’s local silversmiths and goldsmiths belongs to the urban material culture creating a link with the daily life and its profane objects preserved in
small numbers. In the urban churches of Pirot, such as the Old and
the Cathedral churches, and in the important churches located in
the vicinity of the town such as the one in Staničenje, it is possible
to see fittings for Gospels, blessing crosses, liturgical chalices and
rhipidions, silver plates, antidoron bowls, wedding crowns and
votive silver fittings for icons. A particular group of the objects
consists of the works made by local goldsmiths from the end of
the 19th century who sometimes also appear as their donors, s...uch
as Dimitrije and Stojan Petrović.
As regards the artistic features of the liturgical objects created in the south in the period between the Tanzimat reforms and the
uniting with the Princedom of Serbia, it is possible to observe
some shared characteristics. The goldsmith pieces from this period are of massive make, the form of the liturgical objects is
clearly profiled, while the iconographic and decorative repertoires
are based on the heritage of the late Baroque art. After the unification of the south regions and the change of the cultural paradigm,
the traditional forms of making liturgical objects and their visuality constitute an aspect of uninterrupted Baroque continuity along
with complete absence of Historism reflected in the contemporary
artistic styles of the second half of the 19th century. The goldsmiths of Pirot who made ecclesiastical objects at the end of the
19th century and the beginning of the 20th century also took part
at international exhibitions such as the Paris one held in 1900.
Despite the unquestionably skilful make and the knowledge of the
form, they did not introduce any major changes into the ecclesiastical goldsmithery. The ecclesiastical objects made of silver at the
end of the 19th century may be primarily interpreted through the
relation of the retrospective understanding of the Orthodox tradition. The contextual considering of goldsmithery within the scope
of the ecclesiastical visual culture and parallels with other artistic
branches contribute to a more accurate understanding of the
Balkan cultural model.
Кључне речи:
црквена уметност / богослужбени предмети / материјална култура / ујунџилук и златарство, / јужна Србија / Пирот / Нишавска епархија / 19. векИзвор:
Саопштења = Communications., 2019, 51, 105-122Издавач:
- Београд : Републички завод за заштиту споменика културе
Финансирање / пројекти:
- Представе идентитета у уметности и вербално-визуелној култури новог доба (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177001)
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Даутовић, Вук PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6101 AB - Улога кујунџија и златара који делују у развијеним трговачким варошима, попут Пирота, значајна је за сагледавање балканске визуелне културе и црквене уметности XIX века. Аутентичан корпус уметничких предмета насталих за потребе цркве у радионицама локалних варошких кујунџија и златара припада материјалној култури градова, чинећи спону са свакодневицом и њеним профаним предметима сачуваним у незнатном броју. Златарски радови пиротских мајстора обухватају окове јеванђеља, масивне сребрне путире са дискосима, престоне крстове, рипиде, тасове и анафорнике, брачна венчила, као и богате окове икона. Нарочиту групу предмета чине радови локалних златара с краја XIX века, који се повремено јављају и као њихови приложници. Уметничке карактеристике поменутих предмета указују на континуирано неговање каснобарокних модела под утицајем златарства XVIII века. Предмети настајали у пиротским радионицама надовезују се на традиције хришћанске уметности југа Балкана и Леванта. Од периода танзиматских реформи до Првог светског рата пиротски мајстори израђују репрезентативно црквено сребро, чија је основна визуелна карактеристика доследно неговање каснобарокне традиције и одсуство истористичких стилова. Предмети из варошких цркава Пирота и његове непосредне околине репрезентују уметничке токове и друштвену динамику у јужним крајевима Србије током XIX и у првим деценијама XX века. AB - The role of silversmiths and goldsmiths who were active in developed trading towns such as Pirot is important for getting a good view at the Balkan visual culture and ecclesiastical art of the 19th century. The authentic corpus of artistic objects created for the needs of the church at the workshops of the town’s local silversmiths and goldsmiths belongs to the urban material culture creating a link with the daily life and its profane objects preserved in small numbers. In the urban churches of Pirot, such as the Old and the Cathedral churches, and in the important churches located in the vicinity of the town such as the one in Staničenje, it is possible to see fittings for Gospels, blessing crosses, liturgical chalices and rhipidions, silver plates, antidoron bowls, wedding crowns and votive silver fittings for icons. A particular group of the objects consists of the works made by local goldsmiths from the end of the 19th century who sometimes also appear as their donors, such as Dimitrije and Stojan Petrović. As regards the artistic features of the liturgical objects created in the south in the period between the Tanzimat reforms and the uniting with the Princedom of Serbia, it is possible to observe some shared characteristics. The goldsmith pieces from this period are of massive make, the form of the liturgical objects is clearly profiled, while the iconographic and decorative repertoires are based on the heritage of the late Baroque art. After the unification of the south regions and the change of the cultural paradigm, the traditional forms of making liturgical objects and their visuality constitute an aspect of uninterrupted Baroque continuity along with complete absence of Historism reflected in the contemporary artistic styles of the second half of the 19th century. The goldsmiths of Pirot who made ecclesiastical objects at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century also took part at international exhibitions such as the Paris one held in 1900. Despite the unquestionably skilful make and the knowledge of the form, they did not introduce any major changes into the ecclesiastical goldsmithery. The ecclesiastical objects made of silver at the end of the 19th century may be primarily interpreted through the relation of the retrospective understanding of the Orthodox tradition. The contextual considering of goldsmithery within the scope of the ecclesiastical visual culture and parallels with other artistic branches contribute to a more accurate understanding of the Balkan cultural model. PB - Београд : Републички завод за заштиту споменика културе T2 - Саопштења = Communications. T1 - Каснобарокна ретроспективност и златарство Нишавске епархије у XIX веку T1 - Late Baroque Retrospectivity and the Goldsmithery of the Nišava Diocese in the 19th Century EP - 122 SP - 105 VL - 51 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6101 ER -
@article{ author = "Даутовић, Вук", year = "2019", abstract = "Улога кујунџија и златара који делују у развијеним трговачким варошима, попут Пирота, значајна је за сагледавање балканске визуелне културе и црквене уметности XIX века. Аутентичан корпус уметничких предмета насталих за потребе цркве у радионицама локалних варошких кујунџија и златара припада материјалној култури градова, чинећи спону са свакодневицом и њеним профаним предметима сачуваним у незнатном броју. Златарски радови пиротских мајстора обухватају окове јеванђеља, масивне сребрне путире са дискосима, престоне крстове, рипиде, тасове и анафорнике, брачна венчила, као и богате окове икона. Нарочиту групу предмета чине радови локалних златара с краја XIX века, који се повремено јављају и као њихови приложници. Уметничке карактеристике поменутих предмета указују на континуирано неговање каснобарокних модела под утицајем златарства XVIII века. Предмети настајали у пиротским радионицама надовезују се на традиције хришћанске уметности југа Балкана и Леванта. Од периода танзиматских реформи до Првог светског рата пиротски мајстори израђују репрезентативно црквено сребро, чија је основна визуелна карактеристика доследно неговање каснобарокне традиције и одсуство истористичких стилова. Предмети из варошких цркава Пирота и његове непосредне околине репрезентују уметничке токове и друштвену динамику у јужним крајевима Србије током XIX и у првим деценијама XX века., The role of silversmiths and goldsmiths who were active in developed trading towns such as Pirot is important for getting a good view at the Balkan visual culture and ecclesiastical art of the 19th century. The authentic corpus of artistic objects created for the needs of the church at the workshops of the town’s local silversmiths and goldsmiths belongs to the urban material culture creating a link with the daily life and its profane objects preserved in small numbers. In the urban churches of Pirot, such as the Old and the Cathedral churches, and in the important churches located in the vicinity of the town such as the one in Staničenje, it is possible to see fittings for Gospels, blessing crosses, liturgical chalices and rhipidions, silver plates, antidoron bowls, wedding crowns and votive silver fittings for icons. A particular group of the objects consists of the works made by local goldsmiths from the end of the 19th century who sometimes also appear as their donors, such as Dimitrije and Stojan Petrović. As regards the artistic features of the liturgical objects created in the south in the period between the Tanzimat reforms and the uniting with the Princedom of Serbia, it is possible to observe some shared characteristics. The goldsmith pieces from this period are of massive make, the form of the liturgical objects is clearly profiled, while the iconographic and decorative repertoires are based on the heritage of the late Baroque art. After the unification of the south regions and the change of the cultural paradigm, the traditional forms of making liturgical objects and their visuality constitute an aspect of uninterrupted Baroque continuity along with complete absence of Historism reflected in the contemporary artistic styles of the second half of the 19th century. The goldsmiths of Pirot who made ecclesiastical objects at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century also took part at international exhibitions such as the Paris one held in 1900. Despite the unquestionably skilful make and the knowledge of the form, they did not introduce any major changes into the ecclesiastical goldsmithery. The ecclesiastical objects made of silver at the end of the 19th century may be primarily interpreted through the relation of the retrospective understanding of the Orthodox tradition. The contextual considering of goldsmithery within the scope of the ecclesiastical visual culture and parallels with other artistic branches contribute to a more accurate understanding of the Balkan cultural model.", publisher = "Београд : Републички завод за заштиту споменика културе", journal = "Саопштења = Communications.", title = "Каснобарокна ретроспективност и златарство Нишавске епархије у XIX веку, Late Baroque Retrospectivity and the Goldsmithery of the Nišava Diocese in the 19th Century", pages = "122-105", volume = "51", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6101" }
Даутовић, В.. (2019). Каснобарокна ретроспективност и златарство Нишавске епархије у XIX веку. in Саопштења = Communications. Београд : Републички завод за заштиту споменика културе., 51, 105-122. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6101
Даутовић В. Каснобарокна ретроспективност и златарство Нишавске епархије у XIX веку. in Саопштења = Communications.. 2019;51:105-122. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6101 .
Даутовић, Вук, "Каснобарокна ретроспективност и златарство Нишавске епархије у XIX веку" in Саопштења = Communications., 51 (2019):105-122, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6101 .