Приказ основних података о документу

Sephardic Printed Ketubbot on the Balkans: Pictorial decorations as a reflection of the ideas of marital harmony and the duality of private and public in Jewish community's identity

dc.creatorДаутовић, Вук
dc.date.accessioned2024-01-26T14:25:52Z
dc.date.available2024-01-26T14:25:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0522-8328
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6130
dc.description.abstractЈеврејски брачни уговори – кетубе, имају многовековну и богату традицију визуелног украшавања и илуминације. Кетубе настале крајем XIX и почетком XX века, постају серијски штампани обрасци, подражавајући идеале савремених грађанских држава и модерног друштва. Саме јеврејске заједнице широм Балкана у овом периоду пролазе кроз низ културних и друштвених трансформација. Визуелна декорација кетуба, стога, има приватно–јавни карактер, уобличен према обичајном јеврејском праву и конкретним друштвено државним околностима. У декорацији балканских кетуба из великих сефардских градова попут Београда, Софије, Сарајева и Солуна у периоду с краја XIX века и у првим деценијама XX века, које су реализоване у литографским штампаријама, јасно су изражене идеје брачне хармоније, као и јеврејског идентитета, уз које се јављају и званична државна обележја. Ликовном формулацијом кетубе, садржајем и њеном структуром, штампани образац постаје слика прогреса јеврејске заједнице и савременог, грађански схваћеног брака.sr
dc.description.abstractJewish community in the Balkans goes through a sequence of th transformations during the 19 century. For Jews who live at the territory Serbia, changes begin with the process of liberation from the Ottoman rule, followed with the founding and developing of Serbian state. The community had to function firstly in the Principality and later on Kingdom of Serbia, as well as under the turbulent circumstances of th dynastic changes at the beginning of 20 century that led to the formation of the Kingdom of Yugoslavia. Each of these phases influenced the shifts in a shape of the cultural model, and directed the relation between communal privacy and public identity integral to the wider sphere of the society. th th Ketubbot made by the end of 19 and the beginning of 20 century became serial printed prototypes, which support the ideal of contemporary civil state and modern society. They were produced all over the Balkans in lithographic printing offices. Their visual forms inherited the old tradition of representing the triumphal arch with symbolic decoration. They carry Jewish symbols like Magen David, Decalogue, or menorah, but also include state symbols like Serbian coat of arms, as well as emblematic pictograms of civil marriage and marital harmony like Concordia Maritalis, then putto and symbols of love - hearts. The illustration of this thesis is the examples of ketubbot printed in large Balkan cities: Belgrade, Sarajevo, Sophia and Thessaloniki from the end of XIX century to the beginning of XX. By replacing illuminated ketubbot with serial lithographic prints, Balkan Jews were participating in the contemporary social trends, but also creating their own visual culture, according to their personal needs. Holding on consistently to the emphasizing of an outstanding identity, they enriched visual decoration of ritual items by incorporating novelties in the manner of actual styles and contemporary achievements of Fin de siècle. The acceptance of social norms of wider community and civil concept of marriage, influenced the choice of visual representations, which found their place on ketubbot, bridging the gap between traditional and contemporary on the turn of the centurysr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Музеј примењене уметностиsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceЗборник Музеј примењене уметностиsr
dc.subject19. векsr
dc.subjectБалканsr
dc.subjectСефардиsr
dc.subjectЈеврејске студијеsr
dc.subjectкетубеsr
dc.subjectјеврејска култура бракаsr
dc.subjectвизуелна култураsr
dc.subjectштампаsr
dc.subjectдизајнsr
dc.titleСефардске штампане кетубе на Балкану : визуелна декорација као одраз идеја брачне хармоније и приватно-јавног јеврејског идентитетаsr
dc.titleSephardic Printed Ketubbot on the Balkans: Pictorial decorations as a reflection of the ideas of marital harmony and the duality of private and public in Jewish community's identitysr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.rights.holderБеоград : Музеј примењене уметностиsr
dc.citation.epage76
dc.citation.spage65
dc.citation.volume8
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/14644/Sefardske_stampane_ketube_na_Balkanu_Viz.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6130
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss195690508


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу