Hiperboreja u srpskoj arheologiji
Hyperborea in Serbian Archaeology
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Hiperboreja, mitska zemlja čistih i blaženih bezgrešnika, negde daleko na nedefinisanom Severu, vazda je bila pogodno tlo za genezu različitih genealoških interpretacija i svojatanja, kako rasnih, nacionalnih, ideoloških, tako i pseudona- učnih, ali ona je takođe i legitimni predmet naučnog interesovanja istoriografije, arheologije i lingvistike. U srpskoj arheologiji prvi je Miloje Vasić razmatrao arte- fakte i ritualne prakse u Vinči, tumačeći ih, između ostalog, i mitom o Apolonu i Hiperborejcima koji svoje darove, umotane u slamu, šalju sa Severa na Delos. Vasić je vrlo eksplicitno tvrdio da je jasno da se mit o Hiperborejcima mora odnositi na tradicije Vinče i Podunavlja. Hiperborejsku ideju razrađuje i lingvista Milan Budi- mir, posmatrajući je u ključu balkanskog kontinuiteta. Doprinos ali i zaokret u priči o balkanskoj Hiperboreji donosi rad Drage Garašanin o bronzanodopskim kolicima iz Dupljaje, koja ona tumači u ključu mita o hiperborejskom Apolonu, solarnom kultu i nebeskim ...kočijama koje vuku labudovi. Dupljajska kolica postaju u srpskoj arheologiji centralni motiv narativa o vezama severne Evrope, Balkana i Egeje u bronzano doba. Ovakva tumačenja, teorijski i hronološki modifikovana, i danas postoje u srpskoj i evropskoj nauci, te su postala interpretativno opšte mesto.
Hyperborea, the mythical land of the pure and blessed righteous,
somewhere far in the undefined North, has always provided suitable grounds for
the generation of various genealogical interpretations and appropriations, racial,
national, ideological, as well as pseudo-scientific. However, it is also a legitimate
object of research of history, archaeology and linguistics. In Serbian archaeology, it
was Miloje Vasić who first scrutinized the artifacts and ritual practices at Vinča,
interpreting them, among other, as representations of the myths of Apollo and
Hyperboreans sending their gifts from North to Delos wrapped in hay. He very
explicitly argued that the myth of Hyperboreans clearly relates to the traditions
of Vinča and the Danube valley. The Hyperborean theme was also elaborated by
the linguist Milan Budimir, treating it in the light of the Balkan continuity. Draga
Garašanin contributed, but also changed the idea of the Balkan Hyperborea in her
paper on the Bronze Age ...chariot from Dupljaja, interpreting this find in the light of
the myth of the Hyperborean Apollo, the solar cult and the heavenly chariot with
swans. The Dupljaja chariot became the central motif in the Serbian archaeology
infering the connections of northern Europe, the Balkans and the Aegean
during the Bronze Age. Similar interpretations, theoretically and chronologically
modified, are still present in the Serbian and European archaeology today
Кључне речи:
Hiperboreja / kult Apolona / Vinča / Miloje M. Vasić / Milan Budimir / Draga Garašanin / Dupljajska kolica / Hyperborea / Apollo cult / Dupljaja chariotИзвор:
Arhaika, 2016, 4, 119-140Издавач:
- Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet - Odeljenje za arheologiju
Финансирање / пројекти:
- Археолошка култура и идентитет на западном Балкану (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177008)
Институција/група
Arheologija / ArchaeologyTY - JOUR AU - Palavestra, Aleksandar AU - Milosavljević, Monika PY - 2016 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6148 AB - Hiperboreja, mitska zemlja čistih i blaženih bezgrešnika, negde daleko na nedefinisanom Severu, vazda je bila pogodno tlo za genezu različitih genealoških interpretacija i svojatanja, kako rasnih, nacionalnih, ideoloških, tako i pseudona- učnih, ali ona je takođe i legitimni predmet naučnog interesovanja istoriografije, arheologije i lingvistike. U srpskoj arheologiji prvi je Miloje Vasić razmatrao arte- fakte i ritualne prakse u Vinči, tumačeći ih, između ostalog, i mitom o Apolonu i Hiperborejcima koji svoje darove, umotane u slamu, šalju sa Severa na Delos. Vasić je vrlo eksplicitno tvrdio da je jasno da se mit o Hiperborejcima mora odnositi na tradicije Vinče i Podunavlja. Hiperborejsku ideju razrađuje i lingvista Milan Budi- mir, posmatrajući je u ključu balkanskog kontinuiteta. Doprinos ali i zaokret u priči o balkanskoj Hiperboreji donosi rad Drage Garašanin o bronzanodopskim kolicima iz Dupljaje, koja ona tumači u ključu mita o hiperborejskom Apolonu, solarnom kultu i nebeskim kočijama koje vuku labudovi. Dupljajska kolica postaju u srpskoj arheologiji centralni motiv narativa o vezama severne Evrope, Balkana i Egeje u bronzano doba. Ovakva tumačenja, teorijski i hronološki modifikovana, i danas postoje u srpskoj i evropskoj nauci, te su postala interpretativno opšte mesto. AB - Hyperborea, the mythical land of the pure and blessed righteous, somewhere far in the undefined North, has always provided suitable grounds for the generation of various genealogical interpretations and appropriations, racial, national, ideological, as well as pseudo-scientific. However, it is also a legitimate object of research of history, archaeology and linguistics. In Serbian archaeology, it was Miloje Vasić who first scrutinized the artifacts and ritual practices at Vinča, interpreting them, among other, as representations of the myths of Apollo and Hyperboreans sending their gifts from North to Delos wrapped in hay. He very explicitly argued that the myth of Hyperboreans clearly relates to the traditions of Vinča and the Danube valley. The Hyperborean theme was also elaborated by the linguist Milan Budimir, treating it in the light of the Balkan continuity. Draga Garašanin contributed, but also changed the idea of the Balkan Hyperborea in her paper on the Bronze Age chariot from Dupljaja, interpreting this find in the light of the myth of the Hyperborean Apollo, the solar cult and the heavenly chariot with swans. The Dupljaja chariot became the central motif in the Serbian archaeology infering the connections of northern Europe, the Balkans and the Aegean during the Bronze Age. Similar interpretations, theoretically and chronologically modified, are still present in the Serbian and European archaeology today PB - Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet - Odeljenje za arheologiju T2 - Arhaika T1 - Hiperboreja u srpskoj arheologiji T1 - Hyperborea in Serbian Archaeology EP - 140 IS - 4 SP - 119 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6148 ER -
@article{ author = "Palavestra, Aleksandar and Milosavljević, Monika", year = "2016", abstract = "Hiperboreja, mitska zemlja čistih i blaženih bezgrešnika, negde daleko na nedefinisanom Severu, vazda je bila pogodno tlo za genezu različitih genealoških interpretacija i svojatanja, kako rasnih, nacionalnih, ideoloških, tako i pseudona- učnih, ali ona je takođe i legitimni predmet naučnog interesovanja istoriografije, arheologije i lingvistike. U srpskoj arheologiji prvi je Miloje Vasić razmatrao arte- fakte i ritualne prakse u Vinči, tumačeći ih, između ostalog, i mitom o Apolonu i Hiperborejcima koji svoje darove, umotane u slamu, šalju sa Severa na Delos. Vasić je vrlo eksplicitno tvrdio da je jasno da se mit o Hiperborejcima mora odnositi na tradicije Vinče i Podunavlja. Hiperborejsku ideju razrađuje i lingvista Milan Budi- mir, posmatrajući je u ključu balkanskog kontinuiteta. Doprinos ali i zaokret u priči o balkanskoj Hiperboreji donosi rad Drage Garašanin o bronzanodopskim kolicima iz Dupljaje, koja ona tumači u ključu mita o hiperborejskom Apolonu, solarnom kultu i nebeskim kočijama koje vuku labudovi. Dupljajska kolica postaju u srpskoj arheologiji centralni motiv narativa o vezama severne Evrope, Balkana i Egeje u bronzano doba. Ovakva tumačenja, teorijski i hronološki modifikovana, i danas postoje u srpskoj i evropskoj nauci, te su postala interpretativno opšte mesto., Hyperborea, the mythical land of the pure and blessed righteous, somewhere far in the undefined North, has always provided suitable grounds for the generation of various genealogical interpretations and appropriations, racial, national, ideological, as well as pseudo-scientific. However, it is also a legitimate object of research of history, archaeology and linguistics. In Serbian archaeology, it was Miloje Vasić who first scrutinized the artifacts and ritual practices at Vinča, interpreting them, among other, as representations of the myths of Apollo and Hyperboreans sending their gifts from North to Delos wrapped in hay. He very explicitly argued that the myth of Hyperboreans clearly relates to the traditions of Vinča and the Danube valley. The Hyperborean theme was also elaborated by the linguist Milan Budimir, treating it in the light of the Balkan continuity. Draga Garašanin contributed, but also changed the idea of the Balkan Hyperborea in her paper on the Bronze Age chariot from Dupljaja, interpreting this find in the light of the myth of the Hyperborean Apollo, the solar cult and the heavenly chariot with swans. The Dupljaja chariot became the central motif in the Serbian archaeology infering the connections of northern Europe, the Balkans and the Aegean during the Bronze Age. Similar interpretations, theoretically and chronologically modified, are still present in the Serbian and European archaeology today", publisher = "Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet - Odeljenje za arheologiju", journal = "Arhaika", title = "Hiperboreja u srpskoj arheologiji, Hyperborea in Serbian Archaeology", pages = "140-119", number = "4", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6148" }
Palavestra, A.,& Milosavljević, M.. (2016). Hiperboreja u srpskoj arheologiji. in Arhaika Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet - Odeljenje za arheologiju.(4), 119-140. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6148
Palavestra A, Milosavljević M. Hiperboreja u srpskoj arheologiji. in Arhaika. 2016;(4):119-140. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6148 .
Palavestra, Aleksandar, Milosavljević, Monika, "Hiperboreja u srpskoj arheologiji" in Arhaika, no. 4 (2016):119-140, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6148 .