A contribution to the research of the symbolism and the context of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art
Прилог тумачењу значења и изучавању контекста појаве двоглавог орла у византијској и српској средњовековној уметности
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The motif of the double-headed eagle appeared very early in the ancient cultures of the Orient, from where it then reached Europe and later medieval Serbia. Much has been written about this motif in international scholarly circles, as numerous examples have been preserved. The paper shows that the motif of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art has a different meaning depending on the context in which it is found (Figs. 1–4b). Particular attention is paid to selected examples of the double-headed eagle motif (Figs. 1–3), which show that in addition to the heraldic meaning, which is emphasized and most often attributed to it, the double-headed eagle motif also carried a strong Christian symbolism, as an emblem and image of paradise and heavenly habitations.
Мотив двоглавог орла јавља се веома рано у древним културама
Оријента одакле је потом пренет у Европу и касније у средњовековну Србију.
О овом мотиву је у међународној науци доста писано, будући да су бројни
примери очувани. У раду је указано да мотив двоглавог орла у српској
средњовековној и византијској уметности носи различито значење у
зависности од контекста у којем се налази (сл. 1–4b). Нарочита пажња
посвећена је одабраним примерима мотива двоглавог орла (сл. 1–3) који
показују да је уз хералдичко значење, које је у литератури истицано и
најчешће му приписивано, мотив двоглавог орла такође носио и снажну
хришћанску симболику, као амблем и слика раја и рајских насеља
Кључне речи:
double-headed eagle / Serbian medieval art / Byzantine art / symbolism / emblem of paradise / двоглави орао / српска средњовековна уметност / симболика / амблем рајаИзвор:
Lucida intervalla, 2023, 52, 2, 181-203Издавач:
- Filozofski fakultet, Beograd: Odeljenje za klasične nauke
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Gavrilović, Anđela PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6185 AB - The motif of the double-headed eagle appeared very early in the ancient cultures of the Orient, from where it then reached Europe and later medieval Serbia. Much has been written about this motif in international scholarly circles, as numerous examples have been preserved. The paper shows that the motif of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art has a different meaning depending on the context in which it is found (Figs. 1–4b). Particular attention is paid to selected examples of the double-headed eagle motif (Figs. 1–3), which show that in addition to the heraldic meaning, which is emphasized and most often attributed to it, the double-headed eagle motif also carried a strong Christian symbolism, as an emblem and image of paradise and heavenly habitations. AB - Мотив двоглавог орла јавља се веома рано у древним културама Оријента одакле је потом пренет у Европу и касније у средњовековну Србију. О овом мотиву је у међународној науци доста писано, будући да су бројни примери очувани. У раду је указано да мотив двоглавог орла у српској средњовековној и византијској уметности носи различито значење у зависности од контекста у којем се налази (сл. 1–4b). Нарочита пажња посвећена је одабраним примерима мотива двоглавог орла (сл. 1–3) који показују да је уз хералдичко значење, које је у литератури истицано и најчешће му приписивано, мотив двоглавог орла такође носио и снажну хришћанску симболику, као амблем и слика раја и рајских насеља PB - Filozofski fakultet, Beograd: Odeljenje za klasične nauke T2 - Lucida intervalla T1 - A contribution to the research of the symbolism and the context of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art T1 - Прилог тумачењу значења и изучавању контекста појаве двоглавог орла у византијској и српској средњовековној уметности EP - 203 IS - 2 SP - 181 VL - 52 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6185 ER -
@article{ author = "Gavrilović, Anđela", year = "2023", abstract = "The motif of the double-headed eagle appeared very early in the ancient cultures of the Orient, from where it then reached Europe and later medieval Serbia. Much has been written about this motif in international scholarly circles, as numerous examples have been preserved. The paper shows that the motif of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art has a different meaning depending on the context in which it is found (Figs. 1–4b). Particular attention is paid to selected examples of the double-headed eagle motif (Figs. 1–3), which show that in addition to the heraldic meaning, which is emphasized and most often attributed to it, the double-headed eagle motif also carried a strong Christian symbolism, as an emblem and image of paradise and heavenly habitations., Мотив двоглавог орла јавља се веома рано у древним културама Оријента одакле је потом пренет у Европу и касније у средњовековну Србију. О овом мотиву је у међународној науци доста писано, будући да су бројни примери очувани. У раду је указано да мотив двоглавог орла у српској средњовековној и византијској уметности носи различито значење у зависности од контекста у којем се налази (сл. 1–4b). Нарочита пажња посвећена је одабраним примерима мотива двоглавог орла (сл. 1–3) који показују да је уз хералдичко значење, које је у литератури истицано и најчешће му приписивано, мотив двоглавог орла такође носио и снажну хришћанску симболику, као амблем и слика раја и рајских насеља", publisher = "Filozofski fakultet, Beograd: Odeljenje za klasične nauke", journal = "Lucida intervalla", title = "A contribution to the research of the symbolism and the context of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art, Прилог тумачењу значења и изучавању контекста појаве двоглавог орла у византијској и српској средњовековној уметности", pages = "203-181", number = "2", volume = "52", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6185" }
Gavrilović, A.. (2023). A contribution to the research of the symbolism and the context of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art. in Lucida intervalla Filozofski fakultet, Beograd: Odeljenje za klasične nauke., 52(2), 181-203. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6185
Gavrilović A. A contribution to the research of the symbolism and the context of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art. in Lucida intervalla. 2023;52(2):181-203. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6185 .
Gavrilović, Anđela, "A contribution to the research of the symbolism and the context of the double-headed eagle in Byzantine and Serbian medieval art" in Lucida intervalla, 52, no. 2 (2023):181-203, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6185 .