Алегорија спасења и представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића
Te allegory of salvation and the Painting St Nicholas Saving Shipwrecked Sailors by Uroš Predić
2019
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
,
Београд : Институт за културу сакралног - Монс Хемус : Православни богословски факултет Универзитета, Институт за литургику и црквену уметнос
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша
Предића једна је од најсложенијих композиција српске уметности
прве половине 20. века. она следи низ сликаревих алегоријских предства које се неретко везују за представу Светог николе, породичног
патрона. У сржи визуелног исказа композиције налази се скривени
језик који реферира на актуелни друштвени, политички, идејни и
верски оквир времена. У сједињењу иреалних и реалних ликова остварује се умни исказ о вери и безверју, оптимизму и песимизму у турбулентном међуратном периоду. Метафора природне катастрофе (бура)
поима се као указна структура о актуелном времену, и стога и као
реална алегорија. најзад, слика представља обрнути исказ о уметниковом бићу и његовим структурама, и потрагу за редом у технолошки
обездуховљеном универзуму пред други светски рат.
Te painting St Nicholas Saving Shipwrecked Sailors made by Uroš Predić
in 1932 is one of the most complex compositions in the Serbian art of the
frst half of the 20th century. Te allegories inspired by the Bible as well as
those emerging from tradition had an important role in the visual arts of
Christian civilization. Comprehensible topics raised to a higher level indicated broader contexts of reality. Te core of the painting represents the
boat, a symbol of modern society. Te painting reveals a series of painter's
allegorical presentations that are ofen related to the image of St. Nicholas,
a family patron. Predić’s composition represents the visualization of the
Saint’s well-known miracle in monumental format. It seems as if the composition were made out of two spheres; in the higher part St. Nicholas acts
like a miracle worker raising his hands high to calm the sea and protect the
sailors. Te lower part of the painting occupies a sea boat with an unusual
group of typical... fgures dressed in contemporary attire. Beneath the visual
expression of the composition is a hidden language referring to the current social, political, ideological and religious framework of the period.
Te fusion of unreal and realistic fgures (Orthodox monk, Catholic priest,
Mohammedan, Jew, young married couple, sailors) is an intellectual statement on faith and disbelief, optimism and pessimism in the turbulent interwar period. Te metaphor of a natural catastrophe (storm) is understood as a reference to the current period and thus also as a real allegory.
Predić’s pessimistic visions of the shape of the human spirit in the whirlpool of industrialized civilization seem to express sublime feelings of European men in the period between the two World Wars. Te painter’s real
allegory discloses the fear of advanced technology that leads to apocalyptic
destruction. Te boat at sea can be understood as a vision of disaster, but
also like a slightly pessimistic prophetic vision of one's own and universal
human salvation. Predić used the real allegory to present himself. Although lef out of the picture, he indirectly manifests himself as an intellectual being who actively acts within the social and cultural space of the
community despite the expressed passivity and surrendering to God’s will.
Кључне речи:
Урош Предић / Свети Никола / религијско сликарство / природна катастрофа / олуја / алегоријаИзвор:
Зборник радова са Научног скупа Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године, 2019, 97-113Издавач:
- Београд : Институт за културу сакралног - Монс Хемус
- Православни богословски факултет Универзитета у Београду, Институт за литургику и црквену уметност
Финансирање / пројекти:
- Историја Карловачке митрополије од краја XVII до краја XVIII века
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CONF AU - Борозан, Игор PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6220 AB - Представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића једна је од најсложенијих композиција српске уметности прве половине 20. века. она следи низ сликаревих алегоријских предства које се неретко везују за представу Светог николе, породичног патрона. У сржи визуелног исказа композиције налази се скривени језик који реферира на актуелни друштвени, политички, идејни и верски оквир времена. У сједињењу иреалних и реалних ликова остварује се умни исказ о вери и безверју, оптимизму и песимизму у турбулентном међуратном периоду. Метафора природне катастрофе (бура) поима се као указна структура о актуелном времену, и стога и као реална алегорија. најзад, слика представља обрнути исказ о уметниковом бићу и његовим структурама, и потрагу за редом у технолошки обездуховљеном универзуму пред други светски рат. AB - Te painting St Nicholas Saving Shipwrecked Sailors made by Uroš Predić in 1932 is one of the most complex compositions in the Serbian art of the frst half of the 20th century. Te allegories inspired by the Bible as well as those emerging from tradition had an important role in the visual arts of Christian civilization. Comprehensible topics raised to a higher level indicated broader contexts of reality. Te core of the painting represents the boat, a symbol of modern society. Te painting reveals a series of painter's allegorical presentations that are ofen related to the image of St. Nicholas, a family patron. Predić’s composition represents the visualization of the Saint’s well-known miracle in monumental format. It seems as if the composition were made out of two spheres; in the higher part St. Nicholas acts like a miracle worker raising his hands high to calm the sea and protect the sailors. Te lower part of the painting occupies a sea boat with an unusual group of typical fgures dressed in contemporary attire. Beneath the visual expression of the composition is a hidden language referring to the current social, political, ideological and religious framework of the period. Te fusion of unreal and realistic fgures (Orthodox monk, Catholic priest, Mohammedan, Jew, young married couple, sailors) is an intellectual statement on faith and disbelief, optimism and pessimism in the turbulent interwar period. Te metaphor of a natural catastrophe (storm) is understood as a reference to the current period and thus also as a real allegory. Predić’s pessimistic visions of the shape of the human spirit in the whirlpool of industrialized civilization seem to express sublime feelings of European men in the period between the two World Wars. Te painter’s real allegory discloses the fear of advanced technology that leads to apocalyptic destruction. Te boat at sea can be understood as a vision of disaster, but also like a slightly pessimistic prophetic vision of one's own and universal human salvation. Predić used the real allegory to present himself. Although lef out of the picture, he indirectly manifests himself as an intellectual being who actively acts within the social and cultural space of the community despite the expressed passivity and surrendering to God’s will. PB - Београд : Институт за културу сакралног - Монс Хемус PB - Православни богословски факултет Универзитета у Београду, Институт за литургику и црквену уметност C3 - Зборник радова са Научног скупа Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године T1 - Алегорија спасења и представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића T1 - Te allegory of salvation and the Painting St Nicholas Saving Shipwrecked Sailors by Uroš Predić EP - 113 SP - 97 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6220 ER -
@conference{ author = "Борозан, Игор", year = "2019", abstract = "Представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића једна је од најсложенијих композиција српске уметности прве половине 20. века. она следи низ сликаревих алегоријских предства које се неретко везују за представу Светог николе, породичног патрона. У сржи визуелног исказа композиције налази се скривени језик који реферира на актуелни друштвени, политички, идејни и верски оквир времена. У сједињењу иреалних и реалних ликова остварује се умни исказ о вери и безверју, оптимизму и песимизму у турбулентном међуратном периоду. Метафора природне катастрофе (бура) поима се као указна структура о актуелном времену, и стога и као реална алегорија. најзад, слика представља обрнути исказ о уметниковом бићу и његовим структурама, и потрагу за редом у технолошки обездуховљеном универзуму пред други светски рат., Te painting St Nicholas Saving Shipwrecked Sailors made by Uroš Predić in 1932 is one of the most complex compositions in the Serbian art of the frst half of the 20th century. Te allegories inspired by the Bible as well as those emerging from tradition had an important role in the visual arts of Christian civilization. Comprehensible topics raised to a higher level indicated broader contexts of reality. Te core of the painting represents the boat, a symbol of modern society. Te painting reveals a series of painter's allegorical presentations that are ofen related to the image of St. Nicholas, a family patron. Predić’s composition represents the visualization of the Saint’s well-known miracle in monumental format. It seems as if the composition were made out of two spheres; in the higher part St. Nicholas acts like a miracle worker raising his hands high to calm the sea and protect the sailors. Te lower part of the painting occupies a sea boat with an unusual group of typical fgures dressed in contemporary attire. Beneath the visual expression of the composition is a hidden language referring to the current social, political, ideological and religious framework of the period. Te fusion of unreal and realistic fgures (Orthodox monk, Catholic priest, Mohammedan, Jew, young married couple, sailors) is an intellectual statement on faith and disbelief, optimism and pessimism in the turbulent interwar period. Te metaphor of a natural catastrophe (storm) is understood as a reference to the current period and thus also as a real allegory. Predić’s pessimistic visions of the shape of the human spirit in the whirlpool of industrialized civilization seem to express sublime feelings of European men in the period between the two World Wars. Te painter’s real allegory discloses the fear of advanced technology that leads to apocalyptic destruction. Te boat at sea can be understood as a vision of disaster, but also like a slightly pessimistic prophetic vision of one's own and universal human salvation. Predić used the real allegory to present himself. Although lef out of the picture, he indirectly manifests himself as an intellectual being who actively acts within the social and cultural space of the community despite the expressed passivity and surrendering to God’s will.", publisher = "Београд : Институт за културу сакралног - Монс Хемус, Православни богословски факултет Универзитета у Београду, Институт за литургику и црквену уметност", journal = "Зборник радова са Научног скупа Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године", title = "Алегорија спасења и представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића, Te allegory of salvation and the Painting St Nicholas Saving Shipwrecked Sailors by Uroš Predić", pages = "113-97", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6220" }
Борозан, И.. (2019). Алегорија спасења и представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића. in Зборник радова са Научног скупа Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године Београд : Институт за културу сакралног - Монс Хемус., 97-113. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6220
Борозан И. Алегорија спасења и представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића. in Зборник радова са Научног скупа Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године. 2019;:97-113. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6220 .
Борозан, Игор, "Алегорија спасења и представа Свети Никола спасава бродоломнике Уроша Предића" in Зборник радова са Научног скупа Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године (2019):97-113, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6220 .