Portraits of Nobility in Serbian Medieval Art. A contribution to the study of their iconography
Властеоски портрети у српској средњовековној уметности. Прилог проучавању њихове иконографије
Апстракт
Portraits of Serbian nobility, representatives of various social categories
that were created in the 14th and in the first half of the 15th century, were preserved in Serbian
mural and icon painting. The main goal of this paper is to study and form a comprehensive
view of iconographic solutions in the portrait ensembles of Serbian nobility. An exhaustive
and detailed analysis has demonstrated that they are diverse and composed of different elements, motifs or formulas. Iconographic models applied to the portraits of Serbian nobility
in wall pa in ting of medieval churches, and icon painting, represent a combination of both
old models as well as rare and novel solutions. According to their disparate iconography and
the appearance of unusual examples, the portraits of Serbian nobility maintain an exceptional place within medieval art.
Портрети српске властеле, представника различитих нивоа хијерархијске лествице који су настали у XIV и у првој половини XV столећа, сачувани су у српском зидном сли карству и иконопису. Основни циљ рада је подробно проучавање и свеобухватно сагледавање иконографских решења српских властеоских портретских целина. Темељна и детаљна анализа показала је да су она разнолика и чине их различити еле менти, мотиви или формуле као што су приношење модела задужбине патрону храма или Господу без посредника (Кучевиште, Каран, Добрун, наос Леснова, Псача, Рама ћа, параклис у Трескавцу), приношење дара патрону или Господу уз заступника (пара клис у припрати Дечана, Јошаница, Руденица, Каленићи, вероватно, Наупара), иконо графија „двојног ктиторства” (Кучевиште, Псача, Рамаћаи, вероватно, Јошаница), при казивање властелина-ктитора без модела храма (припрата Леснова, Мали Град на Пре спи, Нова Павлица и Руденица), иконографија Христовог благослова (Полошко, пара клис у Трескавцу, Мали Град на Преспи)..., иконографија дубоке проскинезе (икона из манастира Преображења на Метеорима и реликвијар-диптих ко ји се чува у Куенки), постхумни властеоски портрети (Јован Драгушин, севаст Јован Просеник, Остоја Ра јаковић) и приказивање донатора унутар јеванђељских сцена (икона Неверовања Томи ног која се чува у манастиру Преображења на Метеорима). На представама српских вла стелина понекад је примењен један од поменутих елемената, мотива или формула, док је на неким долазило до здру живања два решења и, истовремено, стварања сложени јих иконографских целина (Кучевиште, Трескавац, Псача, Мали Град на Преспи, Рама ћа, Руденица, Каленић и Јошаница).
Иконографски модели примењени на портретима српске властеле у зидном сликарству средњовековних цркава и у иконопису представљају спој како старих узора, тако и но вих решења. Већина од њих уобичајена су за време у којем настају и имају аналогије међу бројним примерима сачуваним у уметности Византије и земаља под њеним кул турним утицајем: приказ ктитора пред патроном коме приноси модел храма уз посред ника или без посредника, потом иконографија „двојног ктиторства”, Христовог благо слова и дубоке проскинезе, те приказивање властелина-ктитора без модела храма, као и постхумни властеоски портрети. Поједина су пак ретка (властеоске композиције засно ване на концепту заступништва уз гест загрљаја светитеља-посредника, приношење мо дела задужбине патрону приказаном у виду иконе, приказивање донатора унутар ново заветних сцена) или јединствена (приказ властелина-ктитора са свитком у рукама и по јава актуелног владара као посредника у приношењу задужбина својих поданика). По разноврсној иконографији и појави особених решења портрети српске властеле имају нарочито место у средњовековнoj уметности земаља православног света.
Кључне речи:
Serbia / nobility / iconography / portrait / wall painting / icon painting / Србија / властела / иконографија / портрет / зидно сликарство / иконописИзвор:
ЗЛУМС, 2021, 49, 31-49Издавач:
- Матица српска, Нови Сад
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Pavlović, Dragana PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6280 AB - Portraits of Serbian nobility, representatives of various social categories that were created in the 14th and in the first half of the 15th century, were preserved in Serbian mural and icon painting. The main goal of this paper is to study and form a comprehensive view of iconographic solutions in the portrait ensembles of Serbian nobility. An exhaustive and detailed analysis has demonstrated that they are diverse and composed of different elements, motifs or formulas. Iconographic models applied to the portraits of Serbian nobility in wall pa in ting of medieval churches, and icon painting, represent a combination of both old models as well as rare and novel solutions. According to their disparate iconography and the appearance of unusual examples, the portraits of Serbian nobility maintain an exceptional place within medieval art. AB - Портрети српске властеле, представника различитих нивоа хијерархијске лествице који су настали у XIV и у првој половини XV столећа, сачувани су у српском зидном сли карству и иконопису. Основни циљ рада је подробно проучавање и свеобухватно сагледавање иконографских решења српских властеоских портретских целина. Темељна и детаљна анализа показала је да су она разнолика и чине их различити еле менти, мотиви или формуле као што су приношење модела задужбине патрону храма или Господу без посредника (Кучевиште, Каран, Добрун, наос Леснова, Псача, Рама ћа, параклис у Трескавцу), приношење дара патрону или Господу уз заступника (пара клис у припрати Дечана, Јошаница, Руденица, Каленићи, вероватно, Наупара), иконо графија „двојног ктиторства” (Кучевиште, Псача, Рамаћаи, вероватно, Јошаница), при казивање властелина-ктитора без модела храма (припрата Леснова, Мали Град на Пре спи, Нова Павлица и Руденица), иконографија Христовог благослова (Полошко, пара клис у Трескавцу, Мали Град на Преспи), иконографија дубоке проскинезе (икона из манастира Преображења на Метеорима и реликвијар-диптих ко ји се чува у Куенки), постхумни властеоски портрети (Јован Драгушин, севаст Јован Просеник, Остоја Ра јаковић) и приказивање донатора унутар јеванђељских сцена (икона Неверовања Томи ног која се чува у манастиру Преображења на Метеорима). На представама српских вла стелина понекад је примењен један од поменутих елемената, мотива или формула, док је на неким долазило до здру живања два решења и, истовремено, стварања сложени јих иконографских целина (Кучевиште, Трескавац, Псача, Мали Град на Преспи, Рама ћа, Руденица, Каленић и Јошаница). Иконографски модели примењени на портретима српске властеле у зидном сликарству средњовековних цркава и у иконопису представљају спој како старих узора, тако и но вих решења. Већина од њих уобичајена су за време у којем настају и имају аналогије међу бројним примерима сачуваним у уметности Византије и земаља под њеним кул турним утицајем: приказ ктитора пред патроном коме приноси модел храма уз посред ника или без посредника, потом иконографија „двојног ктиторства”, Христовог благо слова и дубоке проскинезе, те приказивање властелина-ктитора без модела храма, као и постхумни властеоски портрети. Поједина су пак ретка (властеоске композиције засно ване на концепту заступништва уз гест загрљаја светитеља-посредника, приношење мо дела задужбине патрону приказаном у виду иконе, приказивање донатора унутар ново заветних сцена) или јединствена (приказ властелина-ктитора са свитком у рукама и по јава актуелног владара као посредника у приношењу задужбина својих поданика). По разноврсној иконографији и појави особених решења портрети српске властеле имају нарочито место у средњовековнoj уметности земаља православног света. PB - Матица српска, Нови Сад T2 - ЗЛУМС T1 - Portraits of Nobility in Serbian Medieval Art. A contribution to the study of their iconography T1 - Властеоски портрети у српској средњовековној уметности. Прилог проучавању њихове иконографије EP - 49 IS - 49 SP - 31 DO - 10.18485/ms_zmslu.2021.49.2 ER -
@article{ author = "Pavlović, Dragana", year = "2021", abstract = "Portraits of Serbian nobility, representatives of various social categories that were created in the 14th and in the first half of the 15th century, were preserved in Serbian mural and icon painting. The main goal of this paper is to study and form a comprehensive view of iconographic solutions in the portrait ensembles of Serbian nobility. An exhaustive and detailed analysis has demonstrated that they are diverse and composed of different elements, motifs or formulas. Iconographic models applied to the portraits of Serbian nobility in wall pa in ting of medieval churches, and icon painting, represent a combination of both old models as well as rare and novel solutions. According to their disparate iconography and the appearance of unusual examples, the portraits of Serbian nobility maintain an exceptional place within medieval art., Портрети српске властеле, представника различитих нивоа хијерархијске лествице који су настали у XIV и у првој половини XV столећа, сачувани су у српском зидном сли карству и иконопису. Основни циљ рада је подробно проучавање и свеобухватно сагледавање иконографских решења српских властеоских портретских целина. Темељна и детаљна анализа показала је да су она разнолика и чине их различити еле менти, мотиви или формуле као што су приношење модела задужбине патрону храма или Господу без посредника (Кучевиште, Каран, Добрун, наос Леснова, Псача, Рама ћа, параклис у Трескавцу), приношење дара патрону или Господу уз заступника (пара клис у припрати Дечана, Јошаница, Руденица, Каленићи, вероватно, Наупара), иконо графија „двојног ктиторства” (Кучевиште, Псача, Рамаћаи, вероватно, Јошаница), при казивање властелина-ктитора без модела храма (припрата Леснова, Мали Град на Пре спи, Нова Павлица и Руденица), иконографија Христовог благослова (Полошко, пара клис у Трескавцу, Мали Град на Преспи), иконографија дубоке проскинезе (икона из манастира Преображења на Метеорима и реликвијар-диптих ко ји се чува у Куенки), постхумни властеоски портрети (Јован Драгушин, севаст Јован Просеник, Остоја Ра јаковић) и приказивање донатора унутар јеванђељских сцена (икона Неверовања Томи ног која се чува у манастиру Преображења на Метеорима). На представама српских вла стелина понекад је примењен један од поменутих елемената, мотива или формула, док је на неким долазило до здру живања два решења и, истовремено, стварања сложени јих иконографских целина (Кучевиште, Трескавац, Псача, Мали Град на Преспи, Рама ћа, Руденица, Каленић и Јошаница). Иконографски модели примењени на портретима српске властеле у зидном сликарству средњовековних цркава и у иконопису представљају спој како старих узора, тако и но вих решења. Већина од њих уобичајена су за време у којем настају и имају аналогије међу бројним примерима сачуваним у уметности Византије и земаља под њеним кул турним утицајем: приказ ктитора пред патроном коме приноси модел храма уз посред ника или без посредника, потом иконографија „двојног ктиторства”, Христовог благо слова и дубоке проскинезе, те приказивање властелина-ктитора без модела храма, као и постхумни властеоски портрети. Поједина су пак ретка (властеоске композиције засно ване на концепту заступништва уз гест загрљаја светитеља-посредника, приношење мо дела задужбине патрону приказаном у виду иконе, приказивање донатора унутар ново заветних сцена) или јединствена (приказ властелина-ктитора са свитком у рукама и по јава актуелног владара као посредника у приношењу задужбина својих поданика). По разноврсној иконографији и појави особених решења портрети српске властеле имају нарочито место у средњовековнoj уметности земаља православног света.", publisher = "Матица српска, Нови Сад", journal = "ЗЛУМС", title = "Portraits of Nobility in Serbian Medieval Art. A contribution to the study of their iconography, Властеоски портрети у српској средњовековној уметности. Прилог проучавању њихове иконографије", pages = "49-31", number = "49", doi = "10.18485/ms_zmslu.2021.49.2" }
Pavlović, D.. (2021). Portraits of Nobility in Serbian Medieval Art. A contribution to the study of their iconography. in ЗЛУМС Матица српска, Нови Сад.(49), 31-49. https://doi.org/10.18485/ms_zmslu.2021.49.2
Pavlović D. Portraits of Nobility in Serbian Medieval Art. A contribution to the study of their iconography. in ЗЛУМС. 2021;(49):31-49. doi:10.18485/ms_zmslu.2021.49.2 .
Pavlović, Dragana, "Portraits of Nobility in Serbian Medieval Art. A contribution to the study of their iconography" in ЗЛУМС, no. 49 (2021):31-49, https://doi.org/10.18485/ms_zmslu.2021.49.2 . .