REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Doktorati - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Doktorati - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja u srpskom jeziku

The nonword repetition task as a procedure for assessing phonological development at the preschool age : the possibility of specific language impairment discrimination in the Serbian language

Thumbnail
2017
72.pdf (3.166Mb)
Authors
Popović, Maša
Contributors
Kostić, Aleksandar
Baucal, Aleksandar
Tošković, Oliver
Anđelković, Darinka
Doctoral thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Specifični jezički poremećaj (SJP) je heterogeni razvojni jezički poremećaj koji podrazumeva značajan deficit u jezičkoj sposobnosti (sa posebnim slabostima u domenu fonologije i morfo-sintakse) koji se ne može pripisati oštećenju sluha, niskoj neverbalnoj inteligenciji, neurološkim oštećenjima, emocionalnoj i socijalnoj deprivaciji i drugim poznatim faktorima. Zadatak ponavljanja pseudoreči koji se sastoji u izlaganju i trenutnom ponavljanju izmišljenih reči (pseudoreči) i ispituje sposobnost fonološke reprodukcije je, prema nalazima istraživanja u drugim jezicima, obećavajući psiholingvistički marker za SJP iz razloga što deca sa SJP konzistentno imaju slabiji uspeh na ovom zadatku u odnosu na svoje vršnjake tipičnog razvoja (TR). Cilj istraživanja prikazanog u ovoj disertaciji je da se primenom zadatka ponavljanja pseudoreči, konstruisanih u skladu sa karakteristikama srpskog jezika, ispita sposobnost fonološke reprodukcije TR i SJP dece predškolskog i ranog školskog uzrasta koja us...vajaju srpski jezik i da se utvrde razvojno diskriminativni i parametri diskriminativni za SJP koji će poslužiti za konstrukciju testa. Ovakav test bi omogućio procenu fonološkog razvoja kod dece koja usvajaju srpski jezik i, uz dodatne procene stručnjaka u kliničkoj praksi, omogućio diskriminaciju SJP i, potencijalno, drugih govorno-jezičkih teškoća kod dece...

Specific language impairment (SLI) is a heterogeneous developmental language impairment consisting of a significant deficit in language ability (especially weakness in the phonological and morpho-syntactic domain) that cannot be attributed to hearing loss, low nonverbal intelligence, neurological damage, emotional and social deprivation, and other known factors. The nonword repetition task (NRT), which consists of the presentation and instantaneous repetition of nonsense words (pseudowords), and investigates the ability of phonological reproduction, is a promising psycholinguistic marker for SLI according to the research findings in other languages, because children with SLI consistently demonstrate poorer performance on this task compared to their typically developing (TD) peers. The aim of the study presented in this dissertation was to examine the ability of phonological reproduction of preschool and early school TD and SLI children who are acquiring Serbian, by using the NRT constr...ucted in accordance with the characteristics of the Serbian language, and to determine developmentally discriminative parameters and those discriminative for SLI, which will be used for test construction. This test would enable the assessment of phonological development of children who are acquiring Serbian, and with additional assessments from experts in the clinical practice, enable the discrimination of SLI and, potentially, other speech-language impairments in children...

Keywords:
zadatak ponavljanja pseudoreči / srpski jezik / specifični jezički poremećaj / prozodijska složenost / predškolski uzrast / fonološki razvoj / fonološki obrasci grešenja / specific language impairment / Serbian language / prosodic complexity / preschool age / phonological error patterns / phonological development / nonword repetition task
Source:
2017
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet
Funding / projects:
  • Fundamental cognitive processes and functions (RS-179033)
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8784
URI
http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8784
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5312
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=49489935
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/75
Collections
  • Doktorati - Odeljenje za psihologiju
Institution/Community
Psihologija / Psychology
TY  - THES
AU  - Popović, Maša
PY  - 2017
UR  - http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8784
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5312
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=49489935
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/75
AB  - Specifični jezički poremećaj (SJP) je heterogeni razvojni jezički poremećaj koji podrazumeva značajan deficit u jezičkoj sposobnosti (sa posebnim slabostima u domenu fonologije i morfo-sintakse) koji se ne može pripisati oštećenju sluha, niskoj neverbalnoj inteligenciji, neurološkim oštećenjima, emocionalnoj i socijalnoj deprivaciji i drugim poznatim faktorima. Zadatak ponavljanja pseudoreči koji se sastoji u izlaganju i trenutnom ponavljanju izmišljenih reči (pseudoreči) i ispituje sposobnost fonološke reprodukcije je, prema nalazima istraživanja u drugim jezicima, obećavajući psiholingvistički marker za SJP iz razloga što deca sa SJP konzistentno imaju slabiji uspeh na ovom zadatku u odnosu na svoje vršnjake tipičnog razvoja (TR). Cilj istraživanja prikazanog u ovoj disertaciji je da se primenom zadatka ponavljanja pseudoreči, konstruisanih u skladu sa karakteristikama srpskog jezika, ispita sposobnost fonološke reprodukcije TR i SJP dece predškolskog i ranog školskog uzrasta koja usvajaju srpski jezik i da se utvrde razvojno diskriminativni i parametri diskriminativni za SJP koji će poslužiti za konstrukciju testa. Ovakav test bi omogućio procenu fonološkog razvoja kod dece koja usvajaju srpski jezik i, uz dodatne procene stručnjaka u kliničkoj praksi, omogućio diskriminaciju SJP i, potencijalno, drugih govorno-jezičkih teškoća kod dece...
AB  - Specific language impairment (SLI) is a heterogeneous developmental language impairment consisting of a significant deficit in language ability (especially weakness in the phonological and morpho-syntactic domain) that cannot be attributed to hearing loss, low nonverbal intelligence, neurological damage, emotional and social deprivation, and other known factors. The nonword repetition task (NRT), which consists of the presentation and instantaneous repetition of nonsense words (pseudowords), and investigates the ability of phonological reproduction, is a promising psycholinguistic marker for SLI according to the research findings in other languages, because children with SLI consistently demonstrate poorer performance on this task compared to their typically developing (TD) peers. The aim of the study presented in this dissertation was to examine the ability of phonological reproduction of preschool and early school TD and SLI children who are acquiring Serbian, by using the NRT constructed in accordance with the characteristics of the Serbian language, and to determine developmentally discriminative parameters and those discriminative for SLI, which will be used for test construction. This test would enable the assessment of phonological development of children who are acquiring Serbian, and with additional assessments from experts in the clinical practice, enable the discrimination of SLI and, potentially, other speech-language impairments in children...
PB  - Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet
T1  - Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja
u srpskom jeziku
T1  - The nonword repetition task as a procedure for assessing phonological development at the preschool age : the possibility of specific language impairment discrimination in the Serbian language
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8784
ER  - 
@phdthesis{
author = "Popović, Maša",
year = "2017",
abstract = "Specifični jezički poremećaj (SJP) je heterogeni razvojni jezički poremećaj koji podrazumeva značajan deficit u jezičkoj sposobnosti (sa posebnim slabostima u domenu fonologije i morfo-sintakse) koji se ne može pripisati oštećenju sluha, niskoj neverbalnoj inteligenciji, neurološkim oštećenjima, emocionalnoj i socijalnoj deprivaciji i drugim poznatim faktorima. Zadatak ponavljanja pseudoreči koji se sastoji u izlaganju i trenutnom ponavljanju izmišljenih reči (pseudoreči) i ispituje sposobnost fonološke reprodukcije je, prema nalazima istraživanja u drugim jezicima, obećavajući psiholingvistički marker za SJP iz razloga što deca sa SJP konzistentno imaju slabiji uspeh na ovom zadatku u odnosu na svoje vršnjake tipičnog razvoja (TR). Cilj istraživanja prikazanog u ovoj disertaciji je da se primenom zadatka ponavljanja pseudoreči, konstruisanih u skladu sa karakteristikama srpskog jezika, ispita sposobnost fonološke reprodukcije TR i SJP dece predškolskog i ranog školskog uzrasta koja usvajaju srpski jezik i da se utvrde razvojno diskriminativni i parametri diskriminativni za SJP koji će poslužiti za konstrukciju testa. Ovakav test bi omogućio procenu fonološkog razvoja kod dece koja usvajaju srpski jezik i, uz dodatne procene stručnjaka u kliničkoj praksi, omogućio diskriminaciju SJP i, potencijalno, drugih govorno-jezičkih teškoća kod dece..., Specific language impairment (SLI) is a heterogeneous developmental language impairment consisting of a significant deficit in language ability (especially weakness in the phonological and morpho-syntactic domain) that cannot be attributed to hearing loss, low nonverbal intelligence, neurological damage, emotional and social deprivation, and other known factors. The nonword repetition task (NRT), which consists of the presentation and instantaneous repetition of nonsense words (pseudowords), and investigates the ability of phonological reproduction, is a promising psycholinguistic marker for SLI according to the research findings in other languages, because children with SLI consistently demonstrate poorer performance on this task compared to their typically developing (TD) peers. The aim of the study presented in this dissertation was to examine the ability of phonological reproduction of preschool and early school TD and SLI children who are acquiring Serbian, by using the NRT constructed in accordance with the characteristics of the Serbian language, and to determine developmentally discriminative parameters and those discriminative for SLI, which will be used for test construction. This test would enable the assessment of phonological development of children who are acquiring Serbian, and with additional assessments from experts in the clinical practice, enable the discrimination of SLI and, potentially, other speech-language impairments in children...",
publisher = "Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet",
title = "Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja
u srpskom jeziku, The nonword repetition task as a procedure for assessing phonological development at the preschool age : the possibility of specific language impairment discrimination in the Serbian language",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8784"
}
Popović, M.. (2017). Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja
u srpskom jeziku. 
Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8784
Popović M. Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja
u srpskom jeziku. 2017;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8784 .
Popović, Maša, "Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja
u srpskom jeziku" (2017),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8784 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB