REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Sociologija / Sociology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za sociologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Sociologija / Sociology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za sociologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

'Materijal' u Adornovoj sociologiji muzike

'Material' in Adorno's sociology of music

Thumbnail
2008
814.pdf (291.5Kb)
Authors
Jeremić-Molnar, Dragana
Molnar, Aleksandar
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U članku autori se bave muzičkim 'materijalom' kao ključnim konceptom Adornove sociologije muzike. Kao sinteza dve, ideološki suprotstavljene - Šenbergove i Marksove - tradicije, Adornov 'materijal' kombinuje takođe suprotstavljena značenja. S jedne strane, u njemu odjekuje Šenbergova teorija odnosa između tona (kao prirodnog fenomena) i nesvesnog 'nagona' (koji kompozitora transformiše u oruđe prirode, ali i celokupnog čovečanstva). S druge strane, Adorno je sledio Marksovu opštu teoriju kapitalizma (svi kulturni fenomeni su determinisani materijalnom proizvodnjom), sa jednom krucijalnom inovacijom. Adornov 'materijal' je odražavao izostajanje istinske komunističke revolucije, umesto njene pripreme (u nedrima totalitarnog kapitalizma). Kao rezultat Adornove 'negativne dijalektike' u oblasti muzike, on je nosio poruku osujećene apokalipse. .
In the article the authors are dealing with the musical 'material' as the key concept of Theodor Adorno's sociology of music. Being a synthesis of two, ideologically opposite - Schonberg's and Marx's - legacies, Adorno's 'material' combines also quite opposite meanings. On the one side, it echoes Schonberg's theory of relationship between tone (as natural phenomena) and unconscious 'instinct' (that transforms composer into some kind of the tool of nature, and whole mankind as well). On the other side, Adorno was following Karl Marx general theory of capitalism (all cultural phenomena are determined by the material production), with one crucial innovation. Adorno's 'material' was reflecting the lack of virtual communist revolution, instead of its preparation (in the bosom of totalitarian capitalism). As the result of Adorno's 'negative dialectics' in the field of music, it was carrying the message of the suppressed apocalypse. .
Keywords:
revolucija / muzika / materijal / kapitalizam / atonalnost / revolution / music / material / capitalism / atonality
Source:
Sociološki pregled, 2008, 42, 3, 365-384
Publisher:
  • Sociološko društvo Srbije, Beograd

DOI: 10.5937/socpreg0803365J

ISSN: 0085-6320

[ Google Scholar ]
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/817
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za sociologiju
Institution/Community
Sociologija / Sociology
TY  - JOUR
AU  - Jeremić-Molnar, Dragana
AU  - Molnar, Aleksandar
PY  - 2008
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/817
AB  - U članku autori se bave muzičkim 'materijalom' kao ključnim konceptom Adornove sociologije muzike. Kao sinteza dve, ideološki suprotstavljene - Šenbergove i Marksove - tradicije, Adornov 'materijal' kombinuje takođe suprotstavljena značenja. S jedne strane, u njemu odjekuje Šenbergova teorija odnosa između tona (kao prirodnog fenomena) i nesvesnog 'nagona' (koji kompozitora transformiše u oruđe prirode, ali i celokupnog čovečanstva). S druge strane, Adorno je sledio Marksovu opštu teoriju kapitalizma (svi kulturni fenomeni su determinisani materijalnom proizvodnjom), sa jednom krucijalnom inovacijom. Adornov 'materijal' je odražavao izostajanje istinske komunističke revolucije, umesto njene pripreme (u nedrima totalitarnog kapitalizma). Kao rezultat Adornove 'negativne dijalektike' u oblasti muzike, on je nosio poruku osujećene apokalipse. .
AB  - In the article the authors are dealing with the musical 'material' as the key concept of Theodor Adorno's sociology of music. Being a synthesis of two, ideologically opposite - Schonberg's and Marx's - legacies, Adorno's 'material' combines also quite opposite meanings. On the one side, it echoes Schonberg's theory of relationship between tone (as natural phenomena) and unconscious 'instinct' (that transforms composer into some kind of the tool of nature, and whole mankind as well). On the other side, Adorno was following Karl Marx general theory of capitalism (all cultural phenomena are determined by the material production), with one crucial innovation. Adorno's 'material' was reflecting the lack of virtual communist revolution, instead of its preparation (in the bosom of totalitarian capitalism). As the result of Adorno's 'negative dialectics' in the field of music, it was carrying the message of the suppressed apocalypse. .
PB  - Sociološko društvo Srbije, Beograd
T2  - Sociološki pregled
T1  - 'Materijal' u Adornovoj sociologiji muzike
T1  - 'Material' in Adorno's sociology of music
EP  - 384
IS  - 3
SP  - 365
VL  - 42
DO  - 10.5937/socpreg0803365J
ER  - 
@article{
author = "Jeremić-Molnar, Dragana and Molnar, Aleksandar",
year = "2008",
abstract = "U članku autori se bave muzičkim 'materijalom' kao ključnim konceptom Adornove sociologije muzike. Kao sinteza dve, ideološki suprotstavljene - Šenbergove i Marksove - tradicije, Adornov 'materijal' kombinuje takođe suprotstavljena značenja. S jedne strane, u njemu odjekuje Šenbergova teorija odnosa između tona (kao prirodnog fenomena) i nesvesnog 'nagona' (koji kompozitora transformiše u oruđe prirode, ali i celokupnog čovečanstva). S druge strane, Adorno je sledio Marksovu opštu teoriju kapitalizma (svi kulturni fenomeni su determinisani materijalnom proizvodnjom), sa jednom krucijalnom inovacijom. Adornov 'materijal' je odražavao izostajanje istinske komunističke revolucije, umesto njene pripreme (u nedrima totalitarnog kapitalizma). Kao rezultat Adornove 'negativne dijalektike' u oblasti muzike, on je nosio poruku osujećene apokalipse. ., In the article the authors are dealing with the musical 'material' as the key concept of Theodor Adorno's sociology of music. Being a synthesis of two, ideologically opposite - Schonberg's and Marx's - legacies, Adorno's 'material' combines also quite opposite meanings. On the one side, it echoes Schonberg's theory of relationship between tone (as natural phenomena) and unconscious 'instinct' (that transforms composer into some kind of the tool of nature, and whole mankind as well). On the other side, Adorno was following Karl Marx general theory of capitalism (all cultural phenomena are determined by the material production), with one crucial innovation. Adorno's 'material' was reflecting the lack of virtual communist revolution, instead of its preparation (in the bosom of totalitarian capitalism). As the result of Adorno's 'negative dialectics' in the field of music, it was carrying the message of the suppressed apocalypse. .",
publisher = "Sociološko društvo Srbije, Beograd",
journal = "Sociološki pregled",
title = "'Materijal' u Adornovoj sociologiji muzike, 'Material' in Adorno's sociology of music",
pages = "384-365",
number = "3",
volume = "42",
doi = "10.5937/socpreg0803365J"
}
Jeremić-Molnar, D.,& Molnar, A.. (2008). 'Materijal' u Adornovoj sociologiji muzike. in Sociološki pregled
Sociološko društvo Srbije, Beograd., 42(3), 365-384.
https://doi.org/10.5937/socpreg0803365J
Jeremić-Molnar D, Molnar A. 'Materijal' u Adornovoj sociologiji muzike. in Sociološki pregled. 2008;42(3):365-384.
doi:10.5937/socpreg0803365J .
Jeremić-Molnar, Dragana, Molnar, Aleksandar, "'Materijal' u Adornovoj sociologiji muzike" in Sociološki pregled, 42, no. 3 (2008):365-384,
https://doi.org/10.5937/socpreg0803365J . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB