Unutar disciplinarni afiniteti postmoderne antropologije, deo I - posledice objedinjavanja etike, politike i metodologije u kritičkoj antropologiji 1960-ih
The intradisciplinary affinities of postmodern anthropology, part I: The consequences of merging ethics, politics and methodology in 1960s critical anthropology
Апстракт
Tekst nudi alternativnu interpretaciju geneze literarnog zaokreta u antropologiji, kao 'prelaznog rešenja' u kontekstu ideološke nekorektnosti radikalnih anti-kolonijalnih teorija u liberalnoj demokratiji. Značajnu inspiraciju kritička antropologija 1960-ih i 1970-ih godina crpla je iz reformatorskih struja u neomarksističkoj sociologiji i socijalnoj filozofiji što je među brojnim učesnicima metodoloških polemika u disciplini izazvalo ideološke otpore, ispostaviće se, ključne za njihov dalji oskudan razvoj. Ovaj aktivistički, dnevnopolitički ideološki balast zapravo je usporio razvoj potentnih eksternalističkih analiza društvene determinisanosti antropologije i nauke uopšte, stvorivši time prostor proučavanjima etnografskog pisanja. Tematski i trendovski anticipirajući 'nemetodološka' rešenja metodoloških problema, direktno je uticao na zamenu metodološke regulacije poetikom i kontekstualnom refleksijom. Tako su, paradoksalno, ekstremno eksternalistički orijentisane analize, kao pokuša...j objedinjavanja etičkih političkih i metodoloških debata, redukovale metodološki fokus disciplinarne zajednice sa problema objektivnosti istraživanja i pouzdanosti etnografske evidencije na probleme stila odn. pisanja antropologije. U tom kontekstu debate o relativizmu, realizmu, reprezentaciji, autoritetu i refleksivnost tipične za postmodernu antropologiju 1980-ih, postaju društveno prihvatljiva alternativa kritičkoj i neo-marksističkoj antropologiji Afro-Amerikanaca feminista ili na drugi način potlačenih/proučavanih kada i sami postaju nativni antropolozi. 'Literarni zaokret' postmoderne antropologije inače se tumači kao eksternalistička kritika tradicionalnog etnografskog realizma nudeći etičku i političku interpretaciju refleksivnosti kao 'po sebi' korektnije od tradicionalne pozitivističke etnografije.
The paper offers an alternative interpretation of the genesis of the literary turn in anthropology, as an 'interim solution' in the context of the ideological incorrectness of radical anti-colonial theories in a liberal democracy. Critical anthropology in the 1960s and 1970s drew considerable inspiration from refor-mational currents in neo-Marxist sociology and social philosophy, arousing ideological opposition among the numerous participants of methodological debates. This opposition would prove crucial for their subsequent modest development. This activistic ideological ballast actually slowed down the development of potent externalist analyses of the social determination of anthropology and academe in general, leaving room for studies of ethnographic writing. Anticipating, in terms of themes and trends, 'nonmethodological' solutions to methodological problems, it had a direct effect on the substitution of poetics and contextual reflection for methodological regulation. Thus, paradox...ically, extremely externalistically oriented analyses, which attempted to merge ethical, political and methodological debates, reduced the methodological focus of the disciplinary community from issues of research objectivity and the reliability of ethnographic records to issues concerning style and the writing of anthropology. In this context, debates on relativism, realism representation, authority and reflexivity, typical of 1980s postmodern anthropology, have become a socially acceptable alternative to the critical and neo-Marxist anthropology of Afro-Americans, feminists or of the otherwise oppressed/studied when they in turn become nativistic anthropologists. The 'literary turn' in postmodern anthropology is generally interpreted as an externalist critique of traditional ethnographic realism offering an ethical and political interpretation of reflexivity as per se more correct than traditional positivist ethnography.
Кључне речи:
unutardisciplinarna interdisciplinarnost / postmoderna antropologija / politika znanja / kritička antropologija / istorija antropologije / antropologija antropologije / postmodern anthropology / knowledge politics / intradisciplinary interdisciplinarity / history of anthropology / critical anthropology / anthropology of anthropologyИзвор:
Etnoantropološki problemi, 2009, 4, 3, 103-116Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd
Финансирање / пројекти:
Институција/група
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Milenković, Miloš PY - 2009 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/861 AB - Tekst nudi alternativnu interpretaciju geneze literarnog zaokreta u antropologiji, kao 'prelaznog rešenja' u kontekstu ideološke nekorektnosti radikalnih anti-kolonijalnih teorija u liberalnoj demokratiji. Značajnu inspiraciju kritička antropologija 1960-ih i 1970-ih godina crpla je iz reformatorskih struja u neomarksističkoj sociologiji i socijalnoj filozofiji što je među brojnim učesnicima metodoloških polemika u disciplini izazvalo ideološke otpore, ispostaviće se, ključne za njihov dalji oskudan razvoj. Ovaj aktivistički, dnevnopolitički ideološki balast zapravo je usporio razvoj potentnih eksternalističkih analiza društvene determinisanosti antropologije i nauke uopšte, stvorivši time prostor proučavanjima etnografskog pisanja. Tematski i trendovski anticipirajući 'nemetodološka' rešenja metodoloških problema, direktno je uticao na zamenu metodološke regulacije poetikom i kontekstualnom refleksijom. Tako su, paradoksalno, ekstremno eksternalistički orijentisane analize, kao pokušaj objedinjavanja etičkih političkih i metodoloških debata, redukovale metodološki fokus disciplinarne zajednice sa problema objektivnosti istraživanja i pouzdanosti etnografske evidencije na probleme stila odn. pisanja antropologije. U tom kontekstu debate o relativizmu, realizmu, reprezentaciji, autoritetu i refleksivnost tipične za postmodernu antropologiju 1980-ih, postaju društveno prihvatljiva alternativa kritičkoj i neo-marksističkoj antropologiji Afro-Amerikanaca feminista ili na drugi način potlačenih/proučavanih kada i sami postaju nativni antropolozi. 'Literarni zaokret' postmoderne antropologije inače se tumači kao eksternalistička kritika tradicionalnog etnografskog realizma nudeći etičku i političku interpretaciju refleksivnosti kao 'po sebi' korektnije od tradicionalne pozitivističke etnografije. AB - The paper offers an alternative interpretation of the genesis of the literary turn in anthropology, as an 'interim solution' in the context of the ideological incorrectness of radical anti-colonial theories in a liberal democracy. Critical anthropology in the 1960s and 1970s drew considerable inspiration from refor-mational currents in neo-Marxist sociology and social philosophy, arousing ideological opposition among the numerous participants of methodological debates. This opposition would prove crucial for their subsequent modest development. This activistic ideological ballast actually slowed down the development of potent externalist analyses of the social determination of anthropology and academe in general, leaving room for studies of ethnographic writing. Anticipating, in terms of themes and trends, 'nonmethodological' solutions to methodological problems, it had a direct effect on the substitution of poetics and contextual reflection for methodological regulation. Thus, paradoxically, extremely externalistically oriented analyses, which attempted to merge ethical, political and methodological debates, reduced the methodological focus of the disciplinary community from issues of research objectivity and the reliability of ethnographic records to issues concerning style and the writing of anthropology. In this context, debates on relativism, realism representation, authority and reflexivity, typical of 1980s postmodern anthropology, have become a socially acceptable alternative to the critical and neo-Marxist anthropology of Afro-Americans, feminists or of the otherwise oppressed/studied when they in turn become nativistic anthropologists. The 'literary turn' in postmodern anthropology is generally interpreted as an externalist critique of traditional ethnographic realism offering an ethical and political interpretation of reflexivity as per se more correct than traditional positivist ethnography. PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd T2 - Etnoantropološki problemi T1 - Unutar disciplinarni afiniteti postmoderne antropologije, deo I - posledice objedinjavanja etike, politike i metodologije u kritičkoj antropologiji 1960-ih T1 - The intradisciplinary affinities of postmodern anthropology, part I: The consequences of merging ethics, politics and methodology in 1960s critical anthropology EP - 116 IS - 3 SP - 103 VL - 4 DO - 10.21301/eap.v4i3.6 ER -
@article{ author = "Milenković, Miloš", year = "2009", abstract = "Tekst nudi alternativnu interpretaciju geneze literarnog zaokreta u antropologiji, kao 'prelaznog rešenja' u kontekstu ideološke nekorektnosti radikalnih anti-kolonijalnih teorija u liberalnoj demokratiji. Značajnu inspiraciju kritička antropologija 1960-ih i 1970-ih godina crpla je iz reformatorskih struja u neomarksističkoj sociologiji i socijalnoj filozofiji što je među brojnim učesnicima metodoloških polemika u disciplini izazvalo ideološke otpore, ispostaviće se, ključne za njihov dalji oskudan razvoj. Ovaj aktivistički, dnevnopolitički ideološki balast zapravo je usporio razvoj potentnih eksternalističkih analiza društvene determinisanosti antropologije i nauke uopšte, stvorivši time prostor proučavanjima etnografskog pisanja. Tematski i trendovski anticipirajući 'nemetodološka' rešenja metodoloških problema, direktno je uticao na zamenu metodološke regulacije poetikom i kontekstualnom refleksijom. Tako su, paradoksalno, ekstremno eksternalistički orijentisane analize, kao pokušaj objedinjavanja etičkih političkih i metodoloških debata, redukovale metodološki fokus disciplinarne zajednice sa problema objektivnosti istraživanja i pouzdanosti etnografske evidencije na probleme stila odn. pisanja antropologije. U tom kontekstu debate o relativizmu, realizmu, reprezentaciji, autoritetu i refleksivnost tipične za postmodernu antropologiju 1980-ih, postaju društveno prihvatljiva alternativa kritičkoj i neo-marksističkoj antropologiji Afro-Amerikanaca feminista ili na drugi način potlačenih/proučavanih kada i sami postaju nativni antropolozi. 'Literarni zaokret' postmoderne antropologije inače se tumači kao eksternalistička kritika tradicionalnog etnografskog realizma nudeći etičku i političku interpretaciju refleksivnosti kao 'po sebi' korektnije od tradicionalne pozitivističke etnografije., The paper offers an alternative interpretation of the genesis of the literary turn in anthropology, as an 'interim solution' in the context of the ideological incorrectness of radical anti-colonial theories in a liberal democracy. Critical anthropology in the 1960s and 1970s drew considerable inspiration from refor-mational currents in neo-Marxist sociology and social philosophy, arousing ideological opposition among the numerous participants of methodological debates. This opposition would prove crucial for their subsequent modest development. This activistic ideological ballast actually slowed down the development of potent externalist analyses of the social determination of anthropology and academe in general, leaving room for studies of ethnographic writing. Anticipating, in terms of themes and trends, 'nonmethodological' solutions to methodological problems, it had a direct effect on the substitution of poetics and contextual reflection for methodological regulation. Thus, paradoxically, extremely externalistically oriented analyses, which attempted to merge ethical, political and methodological debates, reduced the methodological focus of the disciplinary community from issues of research objectivity and the reliability of ethnographic records to issues concerning style and the writing of anthropology. In this context, debates on relativism, realism representation, authority and reflexivity, typical of 1980s postmodern anthropology, have become a socially acceptable alternative to the critical and neo-Marxist anthropology of Afro-Americans, feminists or of the otherwise oppressed/studied when they in turn become nativistic anthropologists. The 'literary turn' in postmodern anthropology is generally interpreted as an externalist critique of traditional ethnographic realism offering an ethical and political interpretation of reflexivity as per se more correct than traditional positivist ethnography.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd", journal = "Etnoantropološki problemi", title = "Unutar disciplinarni afiniteti postmoderne antropologije, deo I - posledice objedinjavanja etike, politike i metodologije u kritičkoj antropologiji 1960-ih, The intradisciplinary affinities of postmodern anthropology, part I: The consequences of merging ethics, politics and methodology in 1960s critical anthropology", pages = "116-103", number = "3", volume = "4", doi = "10.21301/eap.v4i3.6" }
Milenković, M.. (2009). Unutar disciplinarni afiniteti postmoderne antropologije, deo I - posledice objedinjavanja etike, politike i metodologije u kritičkoj antropologiji 1960-ih. in Etnoantropološki problemi Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd., 4(3), 103-116. https://doi.org/10.21301/eap.v4i3.6
Milenković M. Unutar disciplinarni afiniteti postmoderne antropologije, deo I - posledice objedinjavanja etike, politike i metodologije u kritičkoj antropologiji 1960-ih. in Etnoantropološki problemi. 2009;4(3):103-116. doi:10.21301/eap.v4i3.6 .
Milenković, Miloš, "Unutar disciplinarni afiniteti postmoderne antropologije, deo I - posledice objedinjavanja etike, politike i metodologije u kritičkoj antropologiji 1960-ih" in Etnoantropološki problemi, 4, no. 3 (2009):103-116, https://doi.org/10.21301/eap.v4i3.6 . .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Uticaj Johanesa Fabijana na Kloda Levi-Strosa / The influence of Johannes Fabian on Claude Lévi-Strauss
Milenković, Miloš (Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd, 2010) -
O antropolozima ili koliko antropologija jeste zbir intelektualnih karijera / Sur les anthropologies ou à quel point l'anthropologie est-elle une somme des carrières intellectuelles
Kovačević, Ivan (Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd, 2012) -
Writing History or History of Anthropology as Anthropological Problem
Bošković, Aleksandar (Croatian Ethnological Soc, Zagreb, 2015)