Приказ основних података о документу

Teacher burnout syndrome

dc.creatorČabarkapa, Milanko
dc.date.accessioned2021-10-12T10:56:47Z
dc.date.available2021-10-12T10:56:47Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn0547-3330
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/865
dc.description.abstractKao produkt kvalitativnih i kvantitativnih istraživanja sindroma izgaranja koja su obavili Maslačova i saradnici, nastala je skala MBI (Maslach Burnout Inventory), na koju se većina kasnijih istraživača oslanjala za potrebe svojih empirijskih istraživanja. Na osnovu svojih istraživanja, ona je definisala ovaj sindrom u tri osnovne dimenzije-iscrpljenost, depersonalizacija i smanjeno lično postignuće na poslu. Kad je reč o učiteljskom i nastavničkom poslu u školi, model izgaranja pre svega uključuje zahteve koji se odnose na uloge koje oni ostvaruju, kao i posledice koje se ispoljavaju u vidu simptoma mentalno-emocionalne iscrpljenosti. Pošto nastavnik u svom procesu rada, pored izvođenja nastave koja podrazumeva veliko intelektualno angažovanje, stalno uspostavlja odnose sa drugim osobama kojima treba da pruži pomoć i podršku (učenici, kolege, drugo školsko osoblje, roditelji učenika), on pri tome ispoljava različite uloge i angažuje različite aspekte svoje ličnosti, što ga vrlo često dovodi u konfliktne situacije, zahteva povećanu odgovornost, emocionalno naprezanje i stres, tako da to u dužem vremenskom periodu može dovesti do sindroma izgaranja. Pored toga, kao najvažniji izvori stresa i sindroma izgaranja na poslu kod učitelja i nastavnika, prema većini istraživanja, navode se i sledeći faktori: loše ponašanje učenika, prevelika količina posla, loše radno okruženje, nejednako radno opterećenje (u toku nedelje, meseca, školske godine), izvestan broj školskih aktivnosti koje se obavljaju kod kuće, rad u smenama, neophodna taktičnost i strpljenje u radu s učenicima i njihovim roditeljima.sr
dc.description.abstractBased on Maslach-and-ass.s' qualitative and quantitative research the Maslach Burnout Inventory (MBI) was devised, on which later researchers relied in their empirical research. Maslach defined the syndrome across three dimensions - exhaustion, depersonalization and reduced personal professional attainment. When it comes to school teaching, the burnout model includes primarily the requirements related to the roles the teachers perform, as well as the consequences evident in the form of mental-emotional exhaustion. Since the teacher, along with performing teaching which requires considerable intellectual effort, has also to permanently keep establish­ing relationships with other persons to whom he/she is expected to provide assistance and support (students, colleagues, other school personnel, students' parents), takes different roles and engages different aspects of his/her personality, which frequently leads to conflict situations and which, in the long run, can lead to burnout syndrome. Along with the above, according to research, the most important sources of stress and burnout syndrome among teachers are the following factors: students' misbehaviour, too much work, inadequate work environment, unequally distributed workload (within a week, month, academic year), considerable amount of professional activities performed at home, work in shifts, and tact-fulness and patience that are required at all times when working with students or their parents.en
dc.publisherPedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceNastava i vaspitanje
dc.subjectstressr
dc.subjectškolasr
dc.subjectsindrom izgaranja (burnout)sr
dc.subjectnastavnicisr
dc.subjectiscrpljenostsr
dc.subjectteachersen
dc.subjectstressen
dc.subjectschoolen
dc.subjectexhaustionen
dc.subjectburnout syndromeen
dc.titleSindrom izgaranja na poslu kod nastavnikasr
dc.titleTeacher burnout syndromeen
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage286
dc.citation.issue2
dc.citation.other58(2): 268-286
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage268
dc.citation.volume58
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/2390/862.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_865
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу