Adornov marksizam versus Šenbergov judaizam - ideološke osnove Adornovog sociološkog pristupa Šenbergovoj dodekafonskoj muzici
Adorno's Marxism versus Schoenberg's Judaism: Ideological foundations of Adorno's sociological approach to Schoenberg's dodecaphonic music
Апстракт
U članku se autori bave ideološkom dimenzijom stava Teodora Adorna prema atonalnosti i, posebno, prema dodekafonskoj muzici. Oni tvrde da Adorno nikada nije hteo da realno razume tesnu međuzavisnost između dodekafonskog projekta Arnolda Šenberga i njegovih napora da se 'vrati korenima' judaizma. Umesto toga, Adorno je razvio jedan marksistički obrazac objašnjenja koji je bio neprijateljski raspoložen prema svemu što je pripadalo represivnom i besmislenom 'starom režimu', kao i prema navodno njemu odgovarajućim ideologijama i religijama (poput judaizma). Da bi ispunila primarni zadatak reflektovanja zala vladavine savremenog totalitarnog kapitalizma, moderna atonalna (a posebno dodekafonska) muzika je, prema Adornu, morala biti 'progresivno' očišćena od svih veza sa 'reakcionarnim' judaizmom.
In this article the authors devote their attention to the ideological dimension of Theodor Adorno's attitude towards atonality, and especially towards dodecaphonic music. They are arguing that Adorno never really wanted to understand close interrelatedness between Arnold Schoenberg's dodecaphonic project and his endeavors to go 'back to the roots' of Judaism. Instead, Adorno developed a Marxist pattern of explanation which was hostile towards anything belonging to the repressive and meaningless 'ancient regime', as well as towards its 'appropriate' ideologies and religions (like Judaism). In order to fulfill the primary task of reflecting the evils of the rule of contemporary totalitarian capitalism, modern atonal (and especially dodecaphonic) music had to be, according to Adorno, 'progressively' purified of all ties with 'reactionary' Judaism.
Кључне речи:
totalitarizam / tonalnost / muzika / marksizam / kapitalizam / judaizam / ideologija / dodekafonija / atonalnost / totalitarianism / tonality / music / Marxism / Judaism / ideology / dodecaphony / capitalism / atonalityИзвор:
Sociologija, 2009, 51, 1, 45-54Издавач:
- Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Svetski hronotopi srpske muzike (br. 14745), Fakultet muzičke umetnosti
- Просвећеност у европском, регионалном и националном контексту: историја и савременост (RS-MESTD-MPN2006-2010-149029)
Институција/група
Sociologija / SociologyTY - JOUR AU - Jeremić-Molnar, Dragana AU - Molnar, Aleksandar PY - 2009 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/901 AB - U članku se autori bave ideološkom dimenzijom stava Teodora Adorna prema atonalnosti i, posebno, prema dodekafonskoj muzici. Oni tvrde da Adorno nikada nije hteo da realno razume tesnu međuzavisnost između dodekafonskog projekta Arnolda Šenberga i njegovih napora da se 'vrati korenima' judaizma. Umesto toga, Adorno je razvio jedan marksistički obrazac objašnjenja koji je bio neprijateljski raspoložen prema svemu što je pripadalo represivnom i besmislenom 'starom režimu', kao i prema navodno njemu odgovarajućim ideologijama i religijama (poput judaizma). Da bi ispunila primarni zadatak reflektovanja zala vladavine savremenog totalitarnog kapitalizma, moderna atonalna (a posebno dodekafonska) muzika je, prema Adornu, morala biti 'progresivno' očišćena od svih veza sa 'reakcionarnim' judaizmom. AB - In this article the authors devote their attention to the ideological dimension of Theodor Adorno's attitude towards atonality, and especially towards dodecaphonic music. They are arguing that Adorno never really wanted to understand close interrelatedness between Arnold Schoenberg's dodecaphonic project and his endeavors to go 'back to the roots' of Judaism. Instead, Adorno developed a Marxist pattern of explanation which was hostile towards anything belonging to the repressive and meaningless 'ancient regime', as well as towards its 'appropriate' ideologies and religions (like Judaism). In order to fulfill the primary task of reflecting the evils of the rule of contemporary totalitarian capitalism, modern atonal (and especially dodecaphonic) music had to be, according to Adorno, 'progressively' purified of all ties with 'reactionary' Judaism. PB - Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd T2 - Sociologija T1 - Adornov marksizam versus Šenbergov judaizam - ideološke osnove Adornovog sociološkog pristupa Šenbergovoj dodekafonskoj muzici T1 - Adorno's Marxism versus Schoenberg's Judaism: Ideological foundations of Adorno's sociological approach to Schoenberg's dodecaphonic music EP - 54 IS - 1 SP - 45 VL - 51 DO - 10.2298/SOC0901045J ER -
@article{ author = "Jeremić-Molnar, Dragana and Molnar, Aleksandar", year = "2009", abstract = "U članku se autori bave ideološkom dimenzijom stava Teodora Adorna prema atonalnosti i, posebno, prema dodekafonskoj muzici. Oni tvrde da Adorno nikada nije hteo da realno razume tesnu međuzavisnost između dodekafonskog projekta Arnolda Šenberga i njegovih napora da se 'vrati korenima' judaizma. Umesto toga, Adorno je razvio jedan marksistički obrazac objašnjenja koji je bio neprijateljski raspoložen prema svemu što je pripadalo represivnom i besmislenom 'starom režimu', kao i prema navodno njemu odgovarajućim ideologijama i religijama (poput judaizma). Da bi ispunila primarni zadatak reflektovanja zala vladavine savremenog totalitarnog kapitalizma, moderna atonalna (a posebno dodekafonska) muzika je, prema Adornu, morala biti 'progresivno' očišćena od svih veza sa 'reakcionarnim' judaizmom., In this article the authors devote their attention to the ideological dimension of Theodor Adorno's attitude towards atonality, and especially towards dodecaphonic music. They are arguing that Adorno never really wanted to understand close interrelatedness between Arnold Schoenberg's dodecaphonic project and his endeavors to go 'back to the roots' of Judaism. Instead, Adorno developed a Marxist pattern of explanation which was hostile towards anything belonging to the repressive and meaningless 'ancient regime', as well as towards its 'appropriate' ideologies and religions (like Judaism). In order to fulfill the primary task of reflecting the evils of the rule of contemporary totalitarian capitalism, modern atonal (and especially dodecaphonic) music had to be, according to Adorno, 'progressively' purified of all ties with 'reactionary' Judaism.", publisher = "Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd", journal = "Sociologija", title = "Adornov marksizam versus Šenbergov judaizam - ideološke osnove Adornovog sociološkog pristupa Šenbergovoj dodekafonskoj muzici, Adorno's Marxism versus Schoenberg's Judaism: Ideological foundations of Adorno's sociological approach to Schoenberg's dodecaphonic music", pages = "54-45", number = "1", volume = "51", doi = "10.2298/SOC0901045J" }
Jeremić-Molnar, D.,& Molnar, A.. (2009). Adornov marksizam versus Šenbergov judaizam - ideološke osnove Adornovog sociološkog pristupa Šenbergovoj dodekafonskoj muzici. in Sociologija Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd., 51(1), 45-54. https://doi.org/10.2298/SOC0901045J
Jeremić-Molnar D, Molnar A. Adornov marksizam versus Šenbergov judaizam - ideološke osnove Adornovog sociološkog pristupa Šenbergovoj dodekafonskoj muzici. in Sociologija. 2009;51(1):45-54. doi:10.2298/SOC0901045J .
Jeremić-Molnar, Dragana, Molnar, Aleksandar, "Adornov marksizam versus Šenbergov judaizam - ideološke osnove Adornovog sociološkog pristupa Šenbergovoj dodekafonskoj muzici" in Sociologija, 51, no. 1 (2009):45-54, https://doi.org/10.2298/SOC0901045J . .