Приказ основних података о документу
Poreklo sveta Gistava Kurbea
Gustave Courbet’s Origin of the World
dc.creator | Žakić, Olga | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T14:14:52Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T14:14:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 2217-3951 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4018 | |
dc.description.abstract | U XIX veku, pitanje porekla, koje je bilo u centru naučnih debata, jednako je interesovalo i umetnike. Njihova zainteresovanost za prirodnjačke teorije odražavala se u delima koja su preispitivala praistoriju, primitivnu umetnost, dečje crteže, ali isto tako i sve što se ticalo geneze živog sveta – seksualnosti i rođenja. Polovinom veka, francuski kritičari umetnosti primetili su paralelni fenomen potrage za poreklom čoveka u biologiji i sa druge strane, formalne dekonstrukcije u umetnosti, najpre u realizmu i naturalizmu. Godine 1866, slikar Gistav Kurbe predstavlja javnosti svoje delo Poreklo sveta, koje je zbog lascivnog prikaza ženske nage telesnosti, a posebno provokativnog kadriranja slike, izazivalo žustre reakcije. Javilo se pitanje zbog čega je umetnost, koja se smatrala uzvišenom i plemenitom, postala nerazdvojna od onoga što predstavlja najniže instinkte, potisnute nagone i primitivno u čoveku. Kurbe je bio fasciniran praistorijom i potragom za prapostojbinom, za materinskim ognjištem, i njegovo Poreklo sveta lišeno je transcendentnosti i deluje kao puki alat za potragu porekla čovečanstva. U radu će biti reči o promenama na umetničkoj sceni Pariza koje su bile posledica politike Drugog francuskog carstva i o izmenjenoj slici sveta nakon pojavljivanja Darvinove teorije evolucije. Cilj je da se prikaže na koje načine je kriza tadašnjeg društva uticala na realizam Gistava Kurbea i kako se to odrazilo na stvaranje njegovog dela Poreklo sveta, koje je odudaralo od normi zvanične Akademije umetnosti i francuskog Salona. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu | sr |
dc.relation | Projekat "Čovek i društvo u vreme krize" finansiran od strane Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Zbornik seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu | sr |
dc.subject | Gistav Kurbe | sr |
dc.subject | Poreklo sveta | sr |
dc.subject | Pariz | sr |
dc.subject | Drugo francusko carstvo | sr |
dc.subject | evolucija | sr |
dc.subject | realizam | sr |
dc.subject | modernizam | sr |
dc.subject | slikarstvo | sr |
dc.title | Poreklo sveta Gistava Kurbea | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dcterms.title | Gustave Courbet’s Origin of the World | |
dc.rights.holder | Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu | sr |
dc.citation.epage | 75 | |
dc.citation.rank | M24 | |
dc.citation.spage | 59 | |
dc.identifier.doi | 10.18485/f_zsmu.2023.19.5 | |
dc.identifier.fulltext | http://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/16308/f_zsmu-2023-19-5.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4018 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.cobiss | 81191433 |