Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

Sveti rat: ekspanzija Nakada kulturei nastanak države u Egiptu

dc.creatorAnđelković, Branislav
dc.date.accessioned2023-10-12T12:26:10Z
dc.date.available2023-10-12T12:26:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0353-1589
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4968
dc.description.abstractArchaeological research would make little substantial progress without transcending on occasion the obvious limits of its ‘technical’ routine for the greatest common factor: the genuinely interdisciplinary and all-inclusive domain of palaeopolitics. Mortuary consolidation backed by the powerful ‘ideology of an afterlife’ paved the way for the political consolidation of the Naqada culture. The ever-larger Upper Egyptian proto-state was spearheaded by the ultimate politico-religious leader: the divine king, the god on earth, incarnated Horus, accompanied by an increasing number of followers/believers. Every religion has its respective birthplace, i.e. an absolute geographic location (Nekhen for instance) to which its roots can be traced. The iconography of coercion, along with so-called powerfacts, is firmly established in southern Upper Egypt. Holy war in direct connection with state-building is a well-known narrative, a historical and modern phenomenon.sr
dc.description.abstractSavremena arheološka proučavanja nalažu povremeni iskorak iz ustaljene prakse ka interdisciplinarnom i sveobuhvatnom domenu paleopolitike, shvaćene kao analitička studija drevnih društvenih koncepata i aktivnosti usmerenih ka vladanju nad teritorijom, populacijom i resursima. Paleopolitika se može sagledati i kao specifičan kompozit arheološkog zapisa i političke antropologije. Fenomen tzv. svetog rata, čijoj kompleksnoj definiciji doprinosi više elemenata, poznat je u narativnom, istorijskom i savremenom kontekstu, a posebno se dovodi u vezu sa procesom formiranja država. Kroz diskurs organizovanog nasilja, u sinergiji sa teritorijalnom ekspanzijom koju predvodi bog-kralj (obo- ženi vladar), može se potražiti objašnjenje za nastanak države u protodinastič- kom periodu Egipta i formirati održivi eksplanatorni model. Prema dosadašnjim saznanjima, prateći hronološku progresiju faza Nakada kulture, brojni lokalni organizacioni entiteti južnog Gornjeg Egipta bivaju svedeni na tri dominantna centra: Nekhen (sa kultom boga-kralja Horusa i doktrinom vladarskog legitimiteta), Nakadu (sa pristupom raznovrsnim mineralnim resursima Istočne pustinje) i Tinis/Abidos (sa znatnim demografskim potencijalom i kultom zagrobnog božanstva koje zanavlja ovozemaljske prirodne cikluse). Vojnim sukobom (čiji epilog ilustruje i tablo-petroglif iz Gebel Čautija), verovatno između Abidosa i Nekhena protiv Nakade, formira se – pod vođstvom pobednika – sociopolitič- ka celina južnog Gornjeg Egipta sa integrisanom religijsko-ideološkom doktrinom boga-kralja koji, u svojoj dualnoj formi, vlada i ovozemaljskim i zagrobnim životom (večnom privilegijom njegovih sledbenika). Ekspanziju Nakada kulture, nazvane po nizu nekropola otkrivenih u nakadskoj oblasti, odlikovale su dve etape: prva, posvećena homogenizaciji i centralizaciji sociopolitičkih entiteta unutar sopstvene kulturne sfere, i druga, usmerena ka donjoj Nubiji, oazama Zapadnje pustinje, Delti Nila i južnom Levantu. Predstave ‘dominacije’ na C-klasi keramike mogu se vezati za početak prve ekspanzione etape, dok drugačiji repertoar motiva datih na D-klasi keramike verovatno ukazuje na promenu društvene klime, tj. na reformisane ideološke i religijske obrasce. Religijski sistemi imaju svoja geografska polazišta, te je tako i poštovanje boga-sokola Horusa – sa kojim se u Egiptu identifikuju i kraljevi Nulte dinastije, o čemu nedvosmisleno svedoči vladarsko Horus ime – imalo svoj centar u Nekhenu (antički Hijerakonpolis) na jugu Gornjeg Egipta. Razlike u funerarnim običajima između gornjoegipatske Nakada kulture, te Maadi i srodnih kultura iz Delte prezentuju korenitu distinkciju u verovanjima. Odatle, uz ostalo, potiče i percepcija severnjačke populacije kao ‘drugih’. Antagonistički principi ‘reda nasuprot haosu’ integrisani su u mitološko-ideološki temelj nastajuće egipatske države. Tokom nakadske ekspanzije, koja je izgleda trajala više generacija, te nestanka/asimilacije donjoegipatskih kultura, uspostavlja se centralizovana vladavina boga-kralja nad osvojenim teritorijama. Time se, verujemo, i na primeru protodinastičkog Egipta uočava međuveza tzv. svetog rata i formiranja države.sr
dc.description.abstractLes études archéologiques modernes nécessitent de sortir parfois de la pratique établie et de se diriger vers le domaine interdisciplinaire et global de la paléo-politique comprise comme l’étude analytique des concepts sociaux anciens et des activités visant à régner sur le territoire, la population et les ressources. Le phénomène de la guerre dite sacrée, dont plusieurs éléments apportent à sa définition complexe, est connu dans le contexte narratif, historique et contemporain et il est surtout lié au processus de formation des États. À travers le discours de la violence organisée, en synergie avec l’expansion territoriale menée par le dieu-roi (souverain déifié), on peut chercher une explication de la formation d’État pendant la période protodynastique en Égypte et constituer un modèle explicatif. Les systèmes religieux ont leurs points de départ géographiques et ainsi le respect pour le dieu-faucon Horus – avec qui les rois de la dynastie zéro sont identifiés en Égypte comme en témoigne sans équivoque le nom du souverain Horus – avait son centre à Nekhen (ancienne Hiérakonpolis) au sud de la Haute-Égypte. L’expansion de la culture Naqada était marquée par deux étapes : la première, vouée à l’homogénéisation et à la centralisation des entités socio-politiques dans sa propre sphère culturelle et la seconde, dirigée vers la Basse Nubie, des oasis du Désert Occidental, le delta du Nil et le Levant Sud. Certaines représentations sur les céramiques de la classe C peuvent être liées au début de la première étape d’expansion tandis que le répertoire des motifs sur les céramiques de la classe D indique probablement un changement du climat social et une évolution vers les modèles idéologiques et religieux réformés. Les différences des coutumes funéraires entre la culture Naqada de la Haute-Égypte et Maadi ou les cultures similaires du Delta présentent une distinction fondamentale dans les croyances. C’est là, entre autres, que prend naissance la perception de la population nordique comme « autre ». Les principes antagonistes de « l’ordre contre le chaos » sont intégrés dans les fondements mythologiques et idéologiques de l’État émergent. Après la fin de l’expansion naqadienne et de la disparition/de l’assimilation des cultures de la Basse-Égypte, le règne du dieu-roi sur l’ensemble du territoire de l’Égypte s’établit.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherFilozofski fakultet Univerziteta u Beogradu – Odeljenje za etnologiju i antropologijusr
dc.relationProject “Humans and Society in Times of Crisis” financed by the Faculty of Philosophy, University of Belgradesr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceEtno Antropološki Problemisr
dc.subjectNaqada culturesr
dc.subjectholy warsr
dc.subjectstate-buildingsr
dc.subjectHorussr
dc.subjectgod-kingsr
dc.subjectpalaeopoliticssr
dc.subject4th millennium B.C.sr
dc.subjectNakada kulturasr
dc.subjectsveti ratsr
dc.subjectformiranje državesr
dc.subjectHorussr
dc.subjectbog-kraljsr
dc.subjectpaleopolitikasr
dc.subject4. milenijum p. n. e.sr
dc.subjectguerre sacréesr
dc.subjectformation de l’Étatsr
dc.subjectdieuroisr
dc.subjectpaléo-politiquesr
dc.subjectIVe millénaire AECsr
dc.titleHoly War: Expansion of the Naqada Culture and State-Building in Egyptsr
dc.titleSveti rat: ekspanzija Nakada kulturei nastanak države u Egiptusr
dc.titleLa guerre sacrée : expansion de la culture Naqadaet émergence de l’État en Égyptesr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage902
dc.citation.issue3
dc.citation.rankM23
dc.citation.spage867
dc.citation.volume17
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/12191/bitstream_12191.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4968
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu