Приказ основних података о документу
Nasleđe ili sredina? Razmatranje stare dileme o poreklu izuzetnih postignuća u svetlu novih empirijskih nalaza.
dc.creator | Plazinić, Ljiljana | |
dc.creator | Mutavdžin, Dejana | |
dc.creator | Altaras Dimitrijević, Ana | |
dc.date.accessioned | 2023-12-20T08:40:27Z | |
dc.date.available | 2023-12-20T08:40:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-89377-37-8 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5771 | |
dc.description.abstract | Dugo preovlađujući stav u psihologiji darovitosti da na izuzetna postignuća utiču i nasleđe i sredina/iskustvo, krajem 20. veka uzdrmao je Anders Erikson. Njegova smela teza da je dugotrajno namensko vežbanje nužan i dovoljan uslov postizanja superiornih postignuća, u bilo kom domenu ljudske delatnosti, dovela je do ekspanzije radova u kojima se osporava ideja da je dar relevantan za dostizanje ekspertize. Ova teorija pokrenula je i žučnu raspravu sa zagovornicima „tradicionalne” paradigme, čiji predstavnik Fransoa Ganje dar shvata kao izuzetnu prirodnu sposobnost, genetskog porekla, koja je neophodan preduslov da se daljim učenjem i vežbanjem dostignu izuzetna postignuća. Кako se implikacije ova dva viđenja, naročito pedagoške, značajno razlikuju, cilj ovog rada je razmatranje predstavljenih viđenja u svetlu novih empirijskih nalaza, kako bismo dale zasnovan odgovor o ulozi prirodnih sposobnosti i vežbe u razvoju izuzetnih postignuća. Iako pokazuju da namensko vežbanje ima najveći udeo u objašnjenju superiornih postignuća, razmatrani nalazi ukazuju da su i neuvežbane sposobnosti konstitutivni element u njihovom razvoju. Metaanalize svedoče da namensko vežbanje objašnjava skoro trećinu varijanse postignuća u visoko strukturisanim oblastima, ali njegova prediktivna moć smanjuje se porastom složenosti domena i nivoa veštine ispitanog uzorka. Pored toga, dokumentovani su i primeri pojedinaca koji spontano izražavaju neuvežbane sposobnosti u nekom domenu, kao i razvojnu naprednost, brzinu i lakoću u ovladavanju domenom, a koje se ne mogu objasniti namenskim vežbanjem. Da „početna prednost opstaje“ ukazuju nalazi koji pokazuju da sposobnosti prave razliku i među onima koji u istoj meri namenski vežbaju. Na kraju, studije pokazuju da čak i umeren intenzitet vežbe na ranom uzrastu ostavlja traga kako na strukturalne i funkcionalne karateristike mozga tako i na ispoljene sposobnosti i postignuća, što ima važne pedagoške implikacije. Iako razmatrani nalazi jednoglasno svedoče da se, u velikoj meri, može unaprediti aktuelni nivo postignuća, granice unapredivosti ipak postoje. Na to nam ukazuje i izvesna stabilnost postignuća (zadržavanje relativne pozicije u grupi tokom vremena), kao i nemogućnost pojedinaca da samo vežbanjem dostignu najviše domete postignuća. Nalazi skreću pažnju na značaj rane identifikacije darovite dece i uvažavanje njihove razvojne naprednosti u obrazovnom procesu putem obezbeđivanja adekvatne obrazovne podrške. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Društvo psihologa Srbije | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | 67. Kongres psihologa Srbije - Psihologija u novom dobu: izazovi (re)humanizacije - Knjiga rezimea | sr |
dc.subject | sposobnosti | sr |
dc.subject | namensko vežbanje | sr |
dc.subject | izuzetna postignuća | sr |
dc.subject | pedagoške implikacije | sr |
dc.title | Nasleđe ili sredina? Razmatranje stare dileme o poreklu izuzetnih postignuća u svetlu novih empirijskih nalaza. | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 112 | |
dc.citation.spage | 111 | |
dc.identifier.fulltext | http://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/14632/67_Naucno-strucni_skup__Kongres_psihologa_Srbije_-_Knjiga_rezimea.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5771 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |