Show simple item record

dc.contributorЦекић, Ненад
dc.creatorЈовановић, Моника
dc.date.accessioned2022-05-30T12:52:29Z
dc.date.available2022-05-30T12:52:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-6427-184-4
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3666
dc.description.abstractРазликујући теоријски и вантеоријски приступ моралним феноменима, у раду испитујем како нам етика може помоћи да решимо морално релевантне проблеме који се јављају у кризним ситуацијама. Полазим од питања како криза може бити предмет филозофског интересовања, а затим разматрање сужавам на етику. Из угла ове филозофске дисциплине, кризи се може приступити на два начина: примењивањем општих теорија, као што су Kантова деонтологија или утилитаризам, на различите кризне ситуације или конструисањем мисаоних експеримената. Илуструјем оба ова приступа а затим, контрастирајући хеуристички значај етичких мисаоних експеримената њиховој аргументативној функцији, уводим тезу да нам ови експерименти откривају истину о моралу и независно од било какве теорије или становишта. Браним оспораван став да фикционални сценарији, као разрађени мисаони експерименти, могу да прошире наше „морално сазнање”, па ту тезу илуструјем на примеру фикционалног наратива посвећеног једној кризној ситуацији – експлозији реактора у нуклеарној електрани „Чернобиљ”.sr
dc.description.abstractIn this paper I examine how ethics can help us solve the morally relevant problems that arise in crisis situations by distinguishing theoretical from extra-theoretical approach to moral phenomena. I begin by asking how a crisis can be the topic of philosophical examination, subsequently narrowing down the question to ethics. From the perspective of this philosophical discipline, a crisis could be approached in two ways: by applying general theories, such as Kant’s deontology or utilitarianism, to different crisis situations, or by constructing thought experiments. I illustrate both approaches and then, by contrasting heuristic significance of ethical thought experiments with their argumentative function, I introduce the thesis that these experiments reveal truth about morality independently of any particular theory or viewpoint. I also defend the oft-disputed view that fictional scenarios, seen as developed thought experiments, can expand our ‘moral knowledge’, and illustrate that thesis by examining a fictional narrative that deals with a crisis – the explosion of a reactor in the ‘Chernobyl’ nuclear power plant.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherУниверзитет у Београду – Филозофски факултет Чика Љубина 18–20, Београд 11000, Србија www.f.bg.ac.rssr
dc.relationČovek i društvo u vreme krize, koji finansira Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradusr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceЕтика и истина у доба кризеsr
dc.subjectкризаsr
dc.subjectетички мисаони експериментиsr
dc.subjectфикцијаsr
dc.subjectCrisissr
dc.subjectEthical Thought Experimentssr
dc.subjectArtistic Fictionsr
dc.titleKризе, мисаони експерименти и фикција: моралне интуиције између теорије и праксеsr
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage282
dc.citation.rankM45
dc.citation.spage271
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/8513/bitstream_8513.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3666
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record