Guja, Zorana

Link to this page

Authority KeyName Variants
2a3a50e6-67b0-4625-9115-28e2739b35c1
  • Guja, Zorana (3)
Projects

Author's Bibliography

Oснове јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и World music сцена

Guja, Zorana; Dražeta, Bogdan

(Крагујевац : Филолошко- уметнички факултет, 2021)

TY  - GEN
AU  - Guja, Zorana
AU  - Dražeta, Bogdan
PY  - 2021
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13506
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5480
AB  - Јеврејска традиција се испољава кроз различите музичке форме, што је предмет про-учавања етномузикологије, али је истовремено и везана за поље којим се бави етнологија,будући да се односи на културу и њено преношење. У том смислу, овај рад се бави какосветовним тако и духовним формама јеврејске сефардске музике у Босни и Херцеговини.Од доласка Јевреја Сефарда на овај простор у ужем, односно Балканског полуострва уширем смислу, крајем XV и почетком XVI века, музика њихове заједнице је обликованапод утицајем музика Других, али и обратно. Локално поднебље, градски облици, ори-јентална мелодика, арапско-шпанско-јеврејски облици, као и култура живљења, само сунеки од утицаја у традиционалној (народној) музици сефардских Јевреја на поменутомпростору. Кроз анализу наведених облика и стваралаштва Флори Јагоде, групе Ладино идругих извођача новијег датума, сматрамо да се може успоставити нит која показује кон-тинуитет музичких форми које су нашле своје место и на савременој World Music сцени.
AB  - The Jewish tradition is manifested through various musical forms, which is the subject of the studyof ethnomusicology, but at the same time it is related to the field that ethnology deals with, since it refers toculture and its transmission. In that sense, this paper will deal with both secular and spiritual forms of JewishSephardic music in Bosnia-Herzegovina. Since the arrival of the Sephardic Jews in this area in the narrowersense or the Balkan Peninsula in the broadest sense at the end of the 15th and the beginning of the 16thcentury, the music of their community has been shaped by the music of Others, and vice versa. The localprovince, urban forms, oriental melodies, Arabic-Spanish-Jewish forms, as well as the culture of living, arejust some of the influences in the traditional (folk) music of Sephardic Jews in the mentioned area (Bosnia-Herzegovina). We believe a thread can be established that shows the continuity of musical forms that havefound their place on the World Music scene, through the analysis of the mentioned forms and creativity ofFlory Jagoda, Ladino ensemble, and other performers of recent date.
PB  - Крагујевац : Филолошко- уметнички факултет
T2  - Страдање / јевреји; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена & стремљење у уметности. зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3
T1  - Oснове јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и World music сцена
T1  - The Foundation of Sephardic Musical Tradition in Bosnia and Herzegovina and the World Music Scene
EP  - 74
SP  - 61
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13506
ER  - 
@misc{
author = "Guja, Zorana and Dražeta, Bogdan",
year = "2021",
abstract = "Јеврејска традиција се испољава кроз различите музичке форме, што је предмет про-учавања етномузикологије, али је истовремено и везана за поље којим се бави етнологија,будући да се односи на културу и њено преношење. У том смислу, овај рад се бави какосветовним тако и духовним формама јеврејске сефардске музике у Босни и Херцеговини.Од доласка Јевреја Сефарда на овај простор у ужем, односно Балканског полуострва уширем смислу, крајем XV и почетком XVI века, музика њихове заједнице је обликованапод утицајем музика Других, али и обратно. Локално поднебље, градски облици, ори-јентална мелодика, арапско-шпанско-јеврејски облици, као и култура живљења, само сунеки од утицаја у традиционалној (народној) музици сефардских Јевреја на поменутомпростору. Кроз анализу наведених облика и стваралаштва Флори Јагоде, групе Ладино идругих извођача новијег датума, сматрамо да се може успоставити нит која показује кон-тинуитет музичких форми које су нашле своје место и на савременој World Music сцени., The Jewish tradition is manifested through various musical forms, which is the subject of the studyof ethnomusicology, but at the same time it is related to the field that ethnology deals with, since it refers toculture and its transmission. In that sense, this paper will deal with both secular and spiritual forms of JewishSephardic music in Bosnia-Herzegovina. Since the arrival of the Sephardic Jews in this area in the narrowersense or the Balkan Peninsula in the broadest sense at the end of the 15th and the beginning of the 16thcentury, the music of their community has been shaped by the music of Others, and vice versa. The localprovince, urban forms, oriental melodies, Arabic-Spanish-Jewish forms, as well as the culture of living, arejust some of the influences in the traditional (folk) music of Sephardic Jews in the mentioned area (Bosnia-Herzegovina). We believe a thread can be established that shows the continuity of musical forms that havefound their place on the World Music scene, through the analysis of the mentioned forms and creativity ofFlory Jagoda, Ladino ensemble, and other performers of recent date.",
publisher = "Крагујевац : Филолошко- уметнички факултет",
journal = "Страдање / јевреји; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена & стремљење у уметности. зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3",
title = "Oснове јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и World music сцена, The Foundation of Sephardic Musical Tradition in Bosnia and Herzegovina and the World Music Scene",
pages = "74-61",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13506"
}
Guja, Z.,& Dražeta, B.. (2021). Oснове јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и World music сцена. in Страдање / јевреји; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена & стремљење у уметности. зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3
Крагујевац : Филолошко- уметнички факултет., 61-74.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13506
Guja Z, Dražeta B. Oснове јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и World music сцена. in Страдање / јевреји; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена & стремљење у уметности. зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3. 2021;:61-74.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13506 .
Guja, Zorana, Dražeta, Bogdan, "Oснове јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и World music сцена" in Страдање / јевреји; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена & стремљење у уметности. зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3 (2021):61-74,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13506 .

Музика као облик повезивања народа у савременом босанскохерцеговачком друштву: пример становника Сарајева и Мостара

Дражета, Богдан; Guja, Zorana

(Институт за етнологију и антропологију Филозофског факултета у Београду, 2018)

TY  - CONF
AU  - Дражета, Богдан
AU  - Guja, Zorana
PY  - 2018
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5418
AB  - Музика и музички облици представљају неизоставан део сваког
људског друштва и културе. Познато је да су људи стварали,
преносили и упражњавали музику још од давних времена, што је
случај и у савременом добу. Као што музика може бити “у служби”
стварања и преобликовања идентитета, нпр. етничких, регионалних
и локалних, она истовремено може повезивати људе и њихове
заједнице. Током обављања теренских истраживања у Сарајеву и
Мостару крајем 2017. године, код великог броја саговорника уочени
су ставови и размишљања о све чешћем превазилажењу етно-
политичких подела путем музике. На другом нивоу, контекст
заједничке музичке традиције свих народа у Босни и Херцеговини
даје посебан печат у светлу савремених проматрања ове теме. Како
се касније испоставило, третирање Сарајева и Мостара као
„подељених градова“ у теоријско-методолошком смислу, није
имало своју доследну примену у великој мери, бар када је реч о
музици. У овом раду приказаћемо основне наративе, настале на
основу разговора са становницима наведених урбаних целина и
њиховог ширег подручја, о томе како музика и музички облици
утичу на повезивање људи на једном локалном нивоу. На нивоу
Босне и Херцеговине, музика показује другачији правац насупрот
тренутним културним, друштвеним и политичким процесима.
Сматрамо да овај допринос може дати повода за размишљање о
томе на који начин музика у једном друштву (пре)обликује
вредности, ставове и понашња људи.
PB  - Институт за етнологију и антропологију Филозофског факултета у Београду
C3  - Nacionalni naučni skup Antropologija muzike - apstrakti
T1  - Музика као облик повезивања народа у савременом босанскохерцеговачком друштву: пример становника Сарајева и Мостара
EP  - 25
SP  - 25
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5418
ER  - 
@conference{
author = "Дражета, Богдан and Guja, Zorana",
year = "2018",
abstract = "Музика и музички облици представљају неизоставан део сваког
људског друштва и културе. Познато је да су људи стварали,
преносили и упражњавали музику још од давних времена, што је
случај и у савременом добу. Као што музика може бити “у служби”
стварања и преобликовања идентитета, нпр. етничких, регионалних
и локалних, она истовремено може повезивати људе и њихове
заједнице. Током обављања теренских истраживања у Сарајеву и
Мостару крајем 2017. године, код великог броја саговорника уочени
су ставови и размишљања о све чешћем превазилажењу етно-
политичких подела путем музике. На другом нивоу, контекст
заједничке музичке традиције свих народа у Босни и Херцеговини
даје посебан печат у светлу савремених проматрања ове теме. Како
се касније испоставило, третирање Сарајева и Мостара као
„подељених градова“ у теоријско-методолошком смислу, није
имало своју доследну примену у великој мери, бар када је реч о
музици. У овом раду приказаћемо основне наративе, настале на
основу разговора са становницима наведених урбаних целина и
њиховог ширег подручја, о томе како музика и музички облици
утичу на повезивање људи на једном локалном нивоу. На нивоу
Босне и Херцеговине, музика показује другачији правац насупрот
тренутним културним, друштвеним и политичким процесима.
Сматрамо да овај допринос може дати повода за размишљање о
томе на који начин музика у једном друштву (пре)обликује
вредности, ставове и понашња људи.",
publisher = "Институт за етнологију и антропологију Филозофског факултета у Београду",
journal = "Nacionalni naučni skup Antropologija muzike - apstrakti",
title = "Музика као облик повезивања народа у савременом босанскохерцеговачком друштву: пример становника Сарајева и Мостара",
pages = "25-25",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5418"
}
Дражета, Б.,& Guja, Z.. (2018). Музика као облик повезивања народа у савременом босанскохерцеговачком друштву: пример становника Сарајева и Мостара. in Nacionalni naučni skup Antropologija muzike - apstrakti
Институт за етнологију и антропологију Филозофског факултета у Београду., 25-25.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5418
Дражета Б, Guja Z. Музика као облик повезивања народа у савременом босанскохерцеговачком друштву: пример становника Сарајева и Мостара. in Nacionalni naučni skup Antropologija muzike - apstrakti. 2018;:25-25.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5418 .
Дражета, Богдан, Guja, Zorana, "Музика као облик повезивања народа у савременом босанскохерцеговачком друштву: пример становника Сарајева и Мостара" in Nacionalni naučni skup Antropologija muzike - apstrakti (2018):25-25,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5418 .

The influence of music on interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants

Dražeta, Bogdan; Guja, Zorana

(Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Dražeta, Bogdan
AU  - Guja, Zorana
PY  - 2018
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/2604
AB  - Music and musical forms represent unfailing part of every human society and culture. Music can bond people and their communities, as it can be, in the service" of creating and transforming identities, e.g. ethnic, regional and local. Ethnological and anthropological view on music treats this phenomenon as the cultural product, which has certain meanings and influence on society and culture, i.e. their members in general. Every person from a cultural group has its own reflections on music, by recognizing abovementioned meanings, which can be same or different than those of other group members. This is why identity building process with use of music is very interesting for examination. During our fieldwork in Sarajevo and Mostar at the end of 2017, we noticed attitudes and reflections on partial and situational overcoming of ethno-political divisions through music. Bosnian and Herzegovinian political system is based on the ethnic principle, legally supported by Dayton Peace Agreement, a document which stopped the civil war 1992-1995. Yet the context of common musical tradition of all ethnic groups in Bosnia and Herzegovina is giving the framework on examining the relation between music and identity in this area, where identity question is a very important process looking historically. In this paper, we will present basic narratives on how music and musical forms impacts on interethnic relations and local, urban identity building process. These narratives were formed on the basis of media reports and conversations with inhabitants from aforementioned urban areas and their wider surroundings. It can be said at the level of Bosnia and Herzegovina, music shows different direction in contrast to actual public and media discourse. We believe that this contribution can give instance on thinking about how music in a certain society (re) shapes people's values, attitudes and behavior of people. Moreover, collaboration between ethnology and anthropology on the one hand, as well as ethnomusicology on the other hand, may bring some interesting results and exchange of experience for further research.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd
T2  - Etnoantropološki problemi
T1  - The influence of music on interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants
EP  - 925
IS  - 4
SP  - 899
VL  - 13
DO  - 10.21301/eap.v13i4.1
ER  - 
@article{
author = "Dražeta, Bogdan and Guja, Zorana",
year = "2018",
abstract = "Music and musical forms represent unfailing part of every human society and culture. Music can bond people and their communities, as it can be, in the service" of creating and transforming identities, e.g. ethnic, regional and local. Ethnological and anthropological view on music treats this phenomenon as the cultural product, which has certain meanings and influence on society and culture, i.e. their members in general. Every person from a cultural group has its own reflections on music, by recognizing abovementioned meanings, which can be same or different than those of other group members. This is why identity building process with use of music is very interesting for examination. During our fieldwork in Sarajevo and Mostar at the end of 2017, we noticed attitudes and reflections on partial and situational overcoming of ethno-political divisions through music. Bosnian and Herzegovinian political system is based on the ethnic principle, legally supported by Dayton Peace Agreement, a document which stopped the civil war 1992-1995. Yet the context of common musical tradition of all ethnic groups in Bosnia and Herzegovina is giving the framework on examining the relation between music and identity in this area, where identity question is a very important process looking historically. In this paper, we will present basic narratives on how music and musical forms impacts on interethnic relations and local, urban identity building process. These narratives were formed on the basis of media reports and conversations with inhabitants from aforementioned urban areas and their wider surroundings. It can be said at the level of Bosnia and Herzegovina, music shows different direction in contrast to actual public and media discourse. We believe that this contribution can give instance on thinking about how music in a certain society (re) shapes people's values, attitudes and behavior of people. Moreover, collaboration between ethnology and anthropology on the one hand, as well as ethnomusicology on the other hand, may bring some interesting results and exchange of experience for further research.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd",
journal = "Etnoantropološki problemi",
title = "The influence of music on interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants",
pages = "925-899",
number = "4",
volume = "13",
doi = "10.21301/eap.v13i4.1"
}
Dražeta, B.,& Guja, Z.. (2018). The influence of music on interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants. in Etnoantropološki problemi
Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd., 13(4), 899-925.
https://doi.org/10.21301/eap.v13i4.1
Dražeta B, Guja Z. The influence of music on interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants. in Etnoantropološki problemi. 2018;13(4):899-925.
doi:10.21301/eap.v13i4.1 .
Dražeta, Bogdan, Guja, Zorana, "The influence of music on interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants" in Etnoantropološki problemi, 13, no. 4 (2018):899-925,
https://doi.org/10.21301/eap.v13i4.1 . .
1