Search
Now showing items 1-10 of 38
“Use Me, When Needed Again”: Performing Heritage at Monuments of the Yugoslav Era
(De Greuyter, 2024)
Monuments of the former Yugoslavia are a highly contested case when it comes to narrating the conflicted past(s) in Europe. Built mainly between the late 1960s and the early 1980s, they mirror the idea of Yugoslavia between ...
Иван Табаковић и Удружење умјетника "Земља" - прилог разумевању једног сложеног односа
(Матица српска, Нови Сад, 2018)
За уметничко формирање Ивана Табаковића је активно присуство у ликовном животу Загреба током друге половине двадесетих година прошлог века од кључног значаја: блиска сарадња са Отоном Постружником и учешће у раду Удружења ...
On New Art and its Manifestations: Rethinking Expressionism in the Visual Arts in Belgrade
(Routledge, 2018)
This Chapter presents an overview of the current state of research on the contextualization of expressionism in Serbian art history and propose a methodological outline for examining expressionism in Belgrade. Studies on ...
Space made, space (mis)used, space (mis)understood, Inheriting Yugoslavia's Monuments of Revolution in times of (post)transition,
(Univerzitet u Beogradu- Geografski faklultet, 2019)
The paper proposes a somewhat different perspective on space, action and body in
regards to the monuments dedicated to Peoples’ Liberation Struggle (NOB). Through
comparative analysis of the life of these sites since ...
Predstavljanje jugoslovanske umetnosti v tujini: Kraljevina Jugoslavija in Beneški bienale / International Representaion of Yugoslav Art: The Kingdom of Yugoslavia and the Venice Biennale
(Moderna galerija, Ljubljana, 2019)
The article analyses the international representation of Yugoslav modern art through exhibitions during the 1930s with the particular focus on the Yugoslav participation at the Venice Biennale.
Ренесансно сопство и портрет
(Филозофски факултет, 2009)
Посматрање портрета из прошлости ствара конфузију
између онога што изгледа да јесте и онога што јесте. Портрети, као сурогат одсутног, отелотворују памћење. Они су
неко друго биће, супротно од посматрача. Они упућују на ...
„Фирентински тондо са приказом Поклоњења Христу из збирке Народног музеја у Београду“ / The Florentine tondo depicting Adoration of Christ from the collection of the National Museum in Belgrade
(Народни музеј у Београду, 2020)
Фирентински тондо са приказом Поклоњења Христу из колекције Народног музеја у Београду – приписан Лоренцу ди Кредију (Lorenzo di Credi, око 1459–1537), његовој радионици или следбенику – по теми, формату и морфологији, ...
MADE IN Digital Spaces connecting, (re)defining and (re)activating crafts / MADE IN u prostorima digitalnog: povezivanje, (re)definisanje i (re)aktiviranje zanatstva
(Heraedu, 2023)
Contemporary approaches to cultural heritage insist on procuring new ways of understanding and utilizing of objects and knowledge that is important for local communities, societies, and humanity. Following the demand within ...
What has digital art historz taught us about the (im)possible chronologies of art: the chronology of exhibiting sculpture in Serbia 1945 - 2000 aas a case study
(Institute of Art History, Zagreb, 2022)
In 2019, we launched the Chronology of Exhibiting Sculpture in Serbia 1945–2000 project (available online: https://skulptura-hronologijaizlaganja.rs) with the aim of drawing the attention of art history researchers and ...
Tomislav Krizman i Exposition des artistes yougoslaves u Parizu 1919.
(Filozofski fakultet Sveučilišta u ZagrebuHrvatska akademija znanosti i umjetnosti, 2022)
Istovremeno s održavanjem Pariške mirovne konferencije 1919., a pod službenim pokroviteljstvom grada Pariza, u prostorijama Palais des beaux-arts – Petit Palais održana je velika Exposition des artistes yougoslaves. U ...