Приказ основних података о документу
Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika
dc.creator | Lalević, Nina | |
dc.creator | Čolović, Bojana | |
dc.creator | Čabarkapa, Milanko | |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T12:26:45Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T12:26:45Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 978-86-89377-33-0 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4899 | |
dc.description.abstract | Stres i prevladavanje stresa kod studentske populacije, u našoj sredini, nije dovoljno proučena tema. Kada je reč o izvorima stresa kod studenata, najčešće se govori o ispitnom stresu. Zbog toga smo konstruisali Upitnik prevladavanja ispitnog stresa (UPIS) i sproveli pilot studiju na uzorku od 72 studenta svih godina studija na fakultetima društvenog i prirodnog usmerenja Univerziteta u Beogradu. Cilj konstrukcije Upitnika i planiranog istraživanja predstavlja proširivanje mogućnosti registrovanja repertoara strategija prevladavanja ispitnog stresa, kao i doprinos metodologiji u ovoj oblasti. Ispitivanje je sprovedeno na prigodnom uzorku ispitanika koji je ujednačen na kontrolnim varijablama. Upitnik je obuhvatao 34 stavke i dva otvorena pitanja data na kraju Upitnika, pri čemu su ispitanici na tvrdnje odgovarali koristeći petostepenu skalu Likertovog tipa. Podaci su prikupljeni u periodu od kraja februara do početka marta 2018. godine. Statističkom obradom podataka dobijena je veoma dobra pouzdanost UPIS-a (0.86), kada se isključi 9 ajtema nezadovoljavajućih metrijskih karakteristika. Novinu predstavlja drugačije konceptualno kategorisanje strategija prevladavanja, gde se nedostatak razmatranja razloga ispitnog neuspeha, odustajanje od učenja i iracionalno odlaganje ispunjavanja fakultetskih obaveza posmatraju kao maladaptivne strategije prevladavanja stresa. Ove strategije klasifikovane su u grupe Izbegavanje i Prokrastinacija, dok su strategije koje se odnose na poznate kategorije definisane kao Fokus na rešavanju problema i Fokus na emocijama takođe obuhvaćene Upitnikom preko strategija koje podrazumevaju aktivno traženje saveta/socijalne podrške i dodatno ulaganje napora i s druge strane, ruminaciju i pasivnu reakciju u susretu s teškoćama. Konfirmatorna i klaster analiza varijabli potvrdile su postojanje 4 kategorije strategija prevladavanja koje su pokrivene sa 25 ajtema upitnika. Planirana je dalja provera i validacija upitnika na uzorku od 200 ispitanika. Značaj istraživanja ogleda se u konstrukciji i primeni Upitnika prevladavanja ispitnog stresa koji može poslužiti kao osnova za sagledavanje potencijalnog studijskog neuspeha, jačanje individualnih resursa za suočavanje sa ispitnim stresom i podučavanje studenata o optimalnim načinima prevladavanja stresa kroz savetovanje i radionice. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Društvo psihologa Srbije | sr |
dc.publisher | Centar za primenjenu psihologiju | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja | sr |
dc.subject | stres | sr |
dc.subject | strategije prevladavanja stresa | sr |
dc.subject | studenti | sr |
dc.subject | prokrastinacija | sr |
dc.title | Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 90 | |
dc.citation.rank | M64 | |
dc.citation.spage | 89 | |
dc.identifier.fulltext | http://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/11992/bitstream_11992.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4899 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |