Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 37
“Use Me, When Needed Again”: Performing Heritage at Monuments of the Yugoslav Era
(De Greuyter, 2024)
Monuments of the former Yugoslavia are a highly contested case when it comes to narrating the conflicted past(s) in Europe. Built mainly between the late 1960s and the early 1980s, they mirror the idea of Yugoslavia between ...
On New Art and its Manifestations: Rethinking Expressionism in the Visual Arts in Belgrade
(Routledge, 2018)
This Chapter presents an overview of the current state of research on the contextualization of expressionism in Serbian art history and propose a methodological outline for examining expressionism in Belgrade. Studies on ...
Predstavljanje jugoslovanske umetnosti v tujini: Kraljevina Jugoslavija in Beneški bienale / International Representaion of Yugoslav Art: The Kingdom of Yugoslavia and the Venice Biennale
(Moderna galerija, Ljubljana, 2019)
The article analyses the international representation of Yugoslav modern art through exhibitions during the 1930s with the particular focus on the Yugoslav participation at the Venice Biennale.
Од узора до инструмента: Сава Шумановић и уметничко-теоријски универзум Андреа Лота (1921–1924) / From Model to Instrument: Sava Šumanović and Artistic and Theoretical Univers of André Lhote (1921-1924) / Du modèle à l'instrument : Sava Šumanović et l'univers artistico-théorique d'André Lhote (1921-1924)
(Спомен-збирка Павла Бељанског, Нови Сад, 2022)
Први боравак Саве Шумановића у Паризу, између 1920. и 1921. године, обележен је његовим тромесечним образовањем у атељеу француског уметника, писца о уметности и педагога, Андреа Лота (André Lhote). И након периода формалног ...
Ренесансно сопство и портрет
(Филозофски факултет, 2009)
Посматрање портрета из прошлости ствара конфузију
између онога што изгледа да јесте и онога што јесте. Портрети, као сурогат одсутног, отелотворују памћење. Они су
неко друго биће, супротно од посматрача. Они упућују на ...
„Фирентински тондо са приказом Поклоњења Христу из збирке Народног музеја у Београду“ / The Florentine tondo depicting Adoration of Christ from the collection of the National Museum in Belgrade
(Народни музеј у Београду, 2020)
Фирентински тондо са приказом Поклоњења Христу из колекције Народног музеја у Београду – приписан Лоренцу ди Кредију (Lorenzo di Credi, око 1459–1537), његовој радионици или следбенику – по теми, формату и морфологији, ...
Француски пејзажи Саве Шумановића
(Нови Сад: Спомен-збирка Павла БељанскогБеоград: Институт за историју уметности Филозофског факултетаШид: Галерија слика "Сава Шумановић", 2023)
У периоду између 1920. и 1930. године, Сава Шумановић борави у више наврата у Паризу, којом приликом настаје стилски и жанровски разнородан опус. Током ових боравака Шумановић ствара пејзаже који за мотив имају Париз и ...
Razvoj državničkog portreta u Crnoj Gori 1851-1910
(Podgorica: Univerzitet Crne Gore, 2023)
The article aims to shed light on the evolution of the state portrait in Montenegro during the period in which
several problems were being addressed, such as resolving Montenegrin borders issues, confirming its status
of ...
MADE IN Digital Spaces connecting, (re)defining and (re)activating crafts / MADE IN u prostorima digitalnog: povezivanje, (re)definisanje i (re)aktiviranje zanatstva
(Heraedu, 2023)
Contemporary approaches to cultural heritage insist on procuring new ways of understanding and utilizing of objects and knowledge that is important for local communities, societies, and humanity. Following the demand within ...
Space made, space (mis)used, space (mis)understood, Inheriting Yugoslavia's Monuments of Revolution in times of (post)transition,
(Univerzitet u Beogradu- Geografski faklultet, 2019)
The paper proposes a somewhat different perspective on space, action and body in
regards to the monuments dedicated to Peoples’ Liberation Struggle (NOB). Through
comparative analysis of the life of these sites since ...