dc.description.abstract | Predmet Građansko vaspitanje (dalje u tekstu: GV) u škole u Srbiji je uveden 2001.godine i moglo bi se tvrditi da su njegovom uvođenju u osnovne i srednje škole doprineli,kako unutrašnji, tako i spoljni činioci. Kada su u pitanju spoljni faktori kojisu mogli da podstaknu stvaranje ovakvog predmeta, nužno je reći da su Ujedinjenenacije period između 1995. godine i 2004. proglasile Dekadom obrazovanja za ljudskaprava, te da je širom planete, a naročito u Evropi, postojao trend razvijanja predmetakoji je trebalo da podstaknu „sticanje znanja, veština i stavova koji podržavajuvrednosti slobode, mira, tolerancije i ravnopravnosti“(Đurišić Bojanić, 2003: 29).Ipak, čini se da GV u Srbiji nije proizvod pukog prihvatanja evropskih trendova, većda je u isto vreme trebalo da odgovori na neke autentične potrebe društva Srbije.Najpre, u kontekstu promene vlasti 2000. godine, građansko vaspitanje se mogločiniti prijemčivim budući da je „savremeni koncept građanskog obrazovanja (…)motivisan idejom odbrane od obnove nedemokratskog oblika vlasti” (Avramović,2002: 30). Osim ovog, šire društvenog razloga za uvođenje građanskog vaspitanja uškole, ono je moglo da odgovori i na neke probleme unutar samog obrazovnog sistema.Naime, odmah nakon promene vlasti 2000. godine se počelo govoriti o reformiobrazovnog sistema, čije nedostatke su pokazala brojna tada sprovedena istraživanja,kao što su: Sveobuhvatna analiza osnovnog obrazovanja u SRJ (2001), Studija OECDa(2001), Izveštaj Svetske banke (2001), Stanje, problemi i potrebe naših škola (2001),Instituta za pedagoška istraživanja (Đurišić Bojanić, 2003: 31). Kao značajan deoove reforme viđeno je i uvođenje izbornih predmeta, kako zbog stručne argumentacijeo značaju izbornih predmeta, tako i zbog istraživačkih nalaza o zainteresovanosti učenika za ovakve predmete (Joksimović, 2003: vii). Konačno, kao bitan faktor zauvođenje GV se može spomenuti i snažno zalaganje za uvođenje verske nastave, teželja za formiranjem alternativnog predmeta verskoj nastavi kod jednog dela stručnei šire javnosti (Joksimović, 2003). | sr |